וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: בכיר איראני אישר לתקוף את כוחותנו באזור

9.5.2019 / 17:15

ברשת NBC דווח כי מידע מודיעני שיורט הראה כי גורם איראני נתן אור ירוק לכוחות הנאמנים לטהראן לפעול נגד הכוחות באזור. וושינגטון שלחה נושאת מטוסים לאזור, אך הגורמים אמרו כי חרף הגברת הנוכחות הצבאית, איראן לא האטה את מהלכיה. טראמפ: לא ניתן לשלול עימות עם איראן

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ההחלטה של ארצות הברית לשלוח את כוחות נוספים למזרח התיכון התבססה בין היתר על מידע מודיעני שלפיו איראן אישרה לחלק מהכוחות הנאמנים לה לתקוף יעדים של צבא ארצות הברית באזור - כך דווח היום (חמישי) ברשת NBC, לפי שלושה גורמים אמריקניים המכירים את הנושא. לדבריהם, בכיר איראני על הפעלת מיליציות הנתמכות על ידי טהראן נגד צבא ארצות הברית, אבל לא נגד צבאות של מדינות אחרות.

בין האיומים שמפניהם חוששים בארצות הברית הם שיגורי טילים על ידי ספינות קטנות של איראן במפרץ הפרסי, מתקפות של מיליציות שיעיות עיראקיות או של החות'ים בתימן נגד ספינות אמריקניות. הגורמים אמרו כי האיומים אינם חדשים, אלא ההחלטה לעורר את אותם כוחות. שלושת הבכירים האמריקנים הוסיפו כי למרות הגדלת הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור, איראן לא האטה את פריסת הכוחות שלה או שינתה את ההערכותיה.

גורם אמריקני אחד אמר כי איראן נהוגת להסתיר את הטילים ואת מרכיביהם כשהיא מבריחה אותם לחות'ים בתימן. אלו עתה היו גלויים בפני אמצעי מעקב אוויריים, מה שהוביל לחשש שאיראן עלולה לנסות ולשגר אותם דרך הים. אחד הגורמים ציין כי יש גם כמה אינדיקציות להצבת משגרים ניידים על סיפוני הספינות הללו.

לקריאה נוספת על המתיחות באזור
על רקע החשש מפיגוע של איראן: פומפאו הגיע לביקור פתע בעיראק
איראן: נחדש חלק מתכנית הגרעין בתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם

נושאת המטוסים האמריקאית לינקולן. AP
נושאת המטוסים לינקולן בדרך למי המפרץ, השבוע (צילום: רויטרס)/AP

שלושת הגורמים אמרו כי בנוסף למידע על השיחות שקיים אותו בכיר איראני על מתקפות נגד הכוחות האמריקניים, נרשמו תזוזות של כוחות איראניים וכוחות פרו-איראניים בכמה מקומות באזור. בעקבות זאת, מפקד הפיקוד המרכזי, גנרל פרנק מקנזי, ביקש תגבור של כוחות נוספים. ביום שבת האחרון, אישר שר ההגנה בפועל את הבקשה להאיץ את שליחת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" וכוח של מפציצים לאזור, והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הודיע על כך ביום ראשון בלילה.

הנשיא דונלד טראמפ אמר במענה לשאלות כתבים כי "אי אפשר לשלול לחלוטין עימות צבאי עם איראן. לדבריו, הרפובליקה האסלאמית הייתה "מאוד מאיימת", אך הוסיף כי הוא לא שולל על הסף קיום שיחות נוספות עם טהראן.

דובר מטעם הפיקוד המרכזי, סרן ביל אורבן, סירב לספק פרטים על האיומים, שלפיו מגיעים מהיבשה ומהים מכיוונם של כוחות איראניים וכוחות פרו-איראניים. בטהראן דחו זאת כ"מלחמה פסיכולוגית" מצד ארצות הברית, אך המתיחות בין שתי המדינות ממשיכה לעלות אחרי שאתמול הודיעה טהראן על צמצום מחויבויותיה להסכם הגרעין בשל פרישתה של ארצות הברית ממנו לפני שנה.

לאחר מכן, הודיע טראמפ על הטלת סנקציות נוספות על איראן, הפעם על תעשיות הפלדה והמכרות שלה. אלו מהוות את מקור ההכנסה החשוב ביותר של המשטר אחרי תעשיית הנפט, שנתונה תחת סנקציות חונקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כינוס של המורדים החות'ים בבירת תימן, צנעא, לרגל 100 שנה למלחמה עם ערב הסעודית, 21 בדצמבר 2017. רויטרס
המתקפה עשויה להגיע מכיוונם. מצעד של החות'ים בתימן, דצמבר 2017 (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully