וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: דוחים כל אולטימטום מצד איראן בנוגע להסכם הגרעין

יממה לאחר הודעתה של טהראן, הביעו מדינות אירופה חשש על חידוש חלק מתכנית הגרעין האיראנית. האיחוד הודיע כי יישאר נחוש להמשיך במאמצים לאפשר את המשך המסחר הלגיטימי עם המדינה. דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן: רוצים להחזיר את ההסכם "בחזרה למסלול"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

האיחוד האירופי הודיע היום (חמישי) כי הוא דוחה כל "אולטימטום" מצד איראן וקרא לטהראן לכבד את הסכם הגרעין הבינלאומי. האיחוד ומעצמות אירופה - בריטניה, צרפת וגרמניה - הצהירו כי הם "קיבלו בחשש את הצהרתה של איראן בנוגע למחויבותה" לעסקה. "נישאר מחויבים לשימור וליישום המלא של ההסכם".

עוד הוסיפו המדינות האירופיות כי הן "מביעות חרטה על הטלת הסנקציות המחודשת", מצד ארצות הברית שפרשה מההסכם לפני שנה. "נישאר נחושים להמשיך במאמצים לאפשר את המשך המסחר הלגיטימי עם איראן".

מנגד, בטהראן השמיעו טון מפויס. דובר הארגון לאנרגיה אטומית אמר כי איראן רוצה להחזיר את הסכם הגרעין עם המעצמות "בחזרה למסלול". זאת לאחר שהמדינה הודיעה אתמול כי על חידוש חלק מתכנית הגרעין שלה. בתגובה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל אמש סנקציות חדשות על איראן, שלפיה מהוות הפרה של הנורמות הבינלאומיות.

עוד בוואלה! NEWS:
בתגובה להודעה על הסכם הגרעין: טראמפ הטיל סנקציות חדשות על איראן
מבלי שירצה, טראמפ עוד עלול להיגרר לעימות עם איראן
איראן: נחדש חלק מתכנית הגרעין בתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם

משמאל, שרת החוץ של האיחוד האירופי,  מוגריני, שר החוץ של איראן, זריף, שר החוץ הצרפתי, לה דריאן, שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שר החוץ הבריטי, ג'ונסון, במהלך פגישה של נציגי האיוד האירפואי בבריסל, בלגיה. AP
האיחוד האירופי עם שר החוץ האיראני מוחמד זריף/AP

הבית הלבן מסר אמש כי הצו הנשיאותי החדש מכסה את מגזי הברזל, הפלדה, האלומיניום והנחושת באיראן - מקור ההכנסה הגדול ביותר לממשלת איראן פרט למגזר הנפט, שמגיע ל10% מכלל הכנסותיה של טהראן מהיצוא. "נקטנו היום פעולות נגד הכנסותיה של איראן מייצוא מתכות תעשייתיות שמיידעות אומות אחרות כי לא נהיה סבלנים אם יכניסו פלדה איראנית ומתכות אחרות לתוך נמליהן", הצהיר טראמפ. "טהראן יכולה לצפות לפעולות נוספות, אלא אם תשנה באופן מהותי את התנהלותה".

קודם להודעת טראמפ, הזהירו בכירים בבית הלבן את מדינות אירופה החתומות על ההסכם מפני צעדי ענישה אם יעשו עסקים עם איראן, ואמרו כי טראמפ "שומר את כל האופציות על השולחן".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
איראן הסכם הגרעין. אתר רשמי
איראן הסכם הגרעין/אתר רשמי

נשיא איראן, חסן רוחאני, עדכן אתמול את שגריריהן של יתר המעצמות שנותרו בהסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה של טהראן "להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה". עם זאת, לא מדובר בפרישה מלאה מההסכם, אלא בתגובה להחלטתה החד-צדדית של וושינגטון להטיל מחדש סנקציות על טהראן כדי להביא אותה לשולחן המשא ומתן כדי לדון בהסכם חדש.

איראן, שהבהירה כי היא פתוחה למשא ומתן, הציבה אולטימטום של 60 יום שלאחריו תיסוג מהתחייבויות נוספות ותגביר את רמת העשרת האורניום ללא הגנה על מגזרי הנפט והבנקאות שלה מפני הסנקציות האמריקניות. בינתיים, היא תשמור על עודפי האורניום המעושר והמים הכבדים שלה, כדי להשיג תנאים חדשים בהסכם עבורה במהלך החודשיים הקרובים. פקחי האו"ם אומרים שטהראן המשיכה לקיים את ההסכם גם אחרי פרישת וושינגטון.

במסגרת ההסכם, איראן נדרשת למכור את עודפי האורניום והמים הכבדים שלה ולא לשמור אותם אצלה. החומרים, שהם תוצרי לוואי של תכנית הגרעין האזרחית שלה, יכולים לשמש לייצור נשק גרעיני. דרך מכירת העודפים, ניתן להבטיח שהחומרים, שעשויים להיות מסוכנים, לא נשארים בידיה. עם זאת, ארצות הברית הטילה לאחרונה סנקציות שבכלל מונעות ממנה למכור את אותם העודפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully