וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכולים ממוקדים, רקטות חדשניות: ימי הקרב שאתגרו את חיל האוויר

6.5.2019 / 19:00

ימי הלחימה שהחלו בשישי עם הירי לעבר קצין וחיילת, הסתיימו עם ארבעה הרוגים ישראלים ואתגרים שהפתיעו את חיל האוויר. בין השאר נדרשו מפעילי כיפת ברזל להתמודד עם ירי מסיבי של רקטות עם ראש קרב כבד. עם זאת בצה"ל מעריכים: בלי פעילות מדינית - הרגיעה תקרוס

צילום: דו"צ

ב-04:00 לפנות בוקר קיבל חיל האוויר הנחיה לנצור אש עקב הבנות בין ישראל לחמאס ולג'יהאד האסלאמי. התקיפות פסקו. "ימי הקרב", כפי שהרמטכ"ל אביב כוכבי כינה, ולא "סבב" כמו שהיה נהוג עד כה, מאחורי צה"ל, אך ללא פעילות מדינית, עשויה הזירה הדרומית להתלקח שוב. ממציאות זו רצה להימנע שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן שדרש להרחיב את המכה על החמאס ושאר הפלגים כדי להשיג שקט ויציבות לאורך זמן רחב יותר.

במבט לאחור, מעל אוגדת עזה ריחפה התראת מודיעין על כוונת הג'יהאד האסלאמי לבצע ירי צליפה או שיגור נ"ט. ביום שישי בחסות ההפגנות, ירה הג'יהאד על חפ"ק מח"ט דרומית ופצע קצין וחיילת. אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי הגיב בחריפות - ועמדת חמאס מאוישת נפגעה. שלושה פעילים מתו.

עוד בוואלה! NEWS:
יוצאים מהממ"ד, חוששים מהרקטות: ילדי שדרות שבים ללימודים
ההזדמנות התפרשה ככניעה: ישראל מדברת עם חמאס - אך לא מבינה ערבית
נתניהו: נערכים להמשך; בכיר חמאס: דבריו על פגיעה בנו - מעוררים לעג

עזה לאחר הפצצות חיל האוויר, 5 במאי 2019. AP
עזה לאחר הפצצות חיל האוויר, אתמול/AP

המודיעין העריך שחמאס והג'יהאד ירו רקטות כבר בשבת ב-10:00 אך הג'יהאד הקדים את חמאס ושיגר מטחים קודם. הסיבה לא ברורה. בתגובה, הנחה הדרג המדיני לגבות מחיר מהפלגים הפלסטינים אך לא לגרור את ישראל למערכה, כשברקע יום הזיכרון, יום העצמאות והאירוויזיון.

במוקד התקיפות עמד הג'יהאד שעד כה לא נכלל בסל התקיפות כדי לכפות על החמאס לחייב אותו לשקט. הקונספציה קרסה. בהתאם לכך הרג חיל האוויר למעלה משלושים פעילים ביניהם פעילי ג'יהאד, ביצע סיכול ממוקד כפי שלא ביצע כבר שנים של חלפן הכספים בחמאס ושל פעיל במערך כלי הטיס בחמאס שנע על אופנוע. האם היה בכיר או לא השאלה את מי שואלים בצה"ל.

שריר הסיכולים הממוקדים בחיל האוויר התנוון, ונדרש היה להחזיר את היחידות והמפקדים לכשירות. לאחר מכן הוחלט לתקוף חמישה בתי פעילים בהם הוסתרו אמצעי לחימה איכותיים, הותקפה מנהרה ונפגעו תשתיות כולל מפעל תת קרקעי לייצור אמצעי לחימה. גם הותקף אתר לייצר כלי שיט לא מאוישים. השלב הבא כלל בניינים שמוגדרים כסמלים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
כיפת ברזל. דובר צה"ל
ארגוני הטרור הציבו אתגר למערך ההגנה האווירי. סוללות כיפות ברזל, השבוע/דובר צה"ל

ארגוני הטרור הציבו אתגר למערך ההגנה האווירי וסוללות כיפות ברזל. ביום ראשון ב-13:00 שוגרו לאשדוד 117 רקטות, בהן רקטות לטווח קצר עם ראש קרב כבד מסוג "רעם" או "באדר". לוחמי כיפת ברזל שמרו על 86% הצלחה, אך ארבעה ישראלים קיפחו את חייהם בימי הלחימה. לדברי גורמים במערכת הביטחון, לרקטות החדשות דרושה הגנה מסוג אחר, וחיל האוויר משתכלל בשיטותיו.

פער נוסף בתחום ההגנה האווירית שנופל בין הכיסאות היה הזיהוי לפני השיגור. האחריות על איתור בורות השיגור והרקטות כולל החוליות באחריות פיקוד הדרום ובימי הקרב לא נרשם נתון חיובי בתחום הזה. לא צומצם היקף השיגורים באופן שישפיע על תכנית האש של הפלגים השונים. לכן, הצליח חמאס להעלות את ממוצע השיגורים בהשוואה לצוק איתן כולל ימי הקרב הקודמים.

עזה לאחר הפצצות חיל האוויר, 5 במאי 2019. רויטרס
עזה לאחר הפצוות חיל האוויר, אתמול/רויטרס

במערכת הביטחון הסבירו כי בחיל האוויר לא ירדפו אחרי כל משגר ובאחריותם רק לסכל ירי מדויק, רקטות וטילים כבדים, מפקדים ומפקדות ואמצעי לחימה אסטרטגיים. בתחום הרחפנים יש מענה.

צה"ל נעצר בהנחיית הדרג המדיני כדי למנוע הידרדרות שתיגרר את ישראל למהלומות ביום הזיכרון, בעוד נוחתים מטוסים עמוסים לקראת האירוויזיון. במערכת הביטחון תולים תקוות בפעילות מדינית שתרחיק הסלמה, אך ייתכן כי צה"ל יעמוד בפני ימי קרב נוספים.

ביהודה ושומרון לא הביעו הזדהות בגלל פעילות השב"כ וצה"ל, שנמנעו מענישה קולקטיבית, אך לאורך זמן יש לצפות כי הסבלנות תסתיים, כשמעל הגדה מרחפת התראה מחשש להסלמה בשל המצב המדיני והכלכלי, נוסף על חשיפת "עסקת המאה", שעלולה להצית גל טרור חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully