וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבילה במעין קדוש בירושלים תותר עקב עתירת תושבי סילוואן

מעין הגיחון נמצא באתר עיר דוד, הוא מתופעל על ידי עמותת הימין אלע"ד והגישה אליו היא דרך מרכז המבקרים. בעקבות עתירה שטענה כי יהודים מורשים להיכנס ולטבול מחוץ לשעות הפעילות, הודיעה רשות הטבע והגנים כי תקצה שעה ביום לטבילה - בתשלום ובתיאום מראש

פיר וורן עיר דוד. רון פלד, מערכת וואלה! NEWS
אפליה בכניסה למתחם. פיר וורן בעיר דוד/מערכת וואלה! NEWS, רון פלד

רשות הטבע והגנים הודיעה אתמול (שני) כי תאפשר טבילה במעין הגיחון שבעיר דוד בירושלים בתיאום מראש ובתשלום. זאת אחרי שבמשך כ-20 שנה נמנעה האפשרות לטבול במקום, שנחשב לאתר קדוש עבור מוסלמים, נוצרים ויהודים. הרשות הודיעה על הצורך בתשלום ותיאום מראש לשם טבילה במעין בעקבות עתירה של ארגון הארכיאולוגים "עמק שווה" ותושבי סילוואן על אפליה בכניסה למתחם, והפיילוט צפוי לצאת לדרך בימים הקרובים.

מתחם מעין הגיחון נמצא בשטח הגן הלאומי סובב חומות ירושלים, אך הוא הוחרג מהגן. המעיין נמצא באתר עיר דוד, שמנהלת רשות הטבע והגנים ומתופעל על ידי עמותת אלע"ד, שפועלת גם לייהוד שכונת סילוואן. עד שנות ה-2000 הייתה הגישה בתשלום והובילה ישירות למעין, אולם ברשות הטבע והגנים החליטו לשנות את המסלול התיירותי כך שהגישה היא דרך פיר וורן באופן בו המסלול כולל את כל מערכות המים הקדומות. זאת, בעקבות חפירות שיצרו מעבר רציף תת קרקעי המחבר בין פיר וורן לבין בית המעיין ומעיין הגיחון. כעת הכניסה אליו נעשית בתשלום דרך מרכז המבקרים עיר דוד, ורק בשעות הפעילות של האתר. אך לא ניתן לטבול בו באופן פורמלי, בשל עומס המבקרים בשעות הפעילות.

עוד בוואלה! NEWS:
הבעל נהרג באסון המסוקים, בן הזוג מטיל הנ"ט: הטרגדיה הכפולה של איריס
טראמפ: תומכים ב-100% בישראל כשהיא מגינה על אזרחיה
התלקח באוויר: 41 הרוגים בנחיתת חירום של מטוס במוסקבה

השער בכניסה למעיין הגיחון בעיר דוד. אתר רשמי
האתר נסגר למבקרים בעקבות עבודות ארכיאולוגיות. השער בכניסה למעיין הגיחון בעיר דוד/אתר רשמי

לפני כחצי שנה עתרו "עמק שווה" ותושבי סילוואן לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד רשות הטבע והגנים ואלע"ד. בעתירה הם טענו לאפליה וביקשו לאפשר לתושבים לא יהודים בסילוואן, ולכל אחד אחר, להיכנס בחופשיות למעיין באופן ישיר וללא תשלום. העותרים ציינו כי מאמצע שנות ה-90 החלו חפירות ארכיאולוגיות במקום, והאתר נסגר למבקרים ולתושבים. בהמשך, "החל שינוי זוחל בסטטוס קוו במקום, והוטלו הגבלות על הגישה של תושבי הכפר סילוואן ובכלל מוסלמים למעיין".

עוד נכתב בעתירה כי אלע"ד מאפשרת בסופי שבוע לתושבים יהודים מסילוואן להיכנס ללא תשלום למעיין הסגור דרך בית המעיין, בעוד מוסלמים אינם יכולים. "המתואר לא רק פוגע בחופש התנועה ומהווה הפליה פסולה על רקע אתני, לאומי ודתי, אלא גם פוגע במורשת של התושבים הפלסטינים והלא יהודים בכפר סילוואן ובכלל, ובקשר שלהם למעין הגיחון", נכתב בעתירה. "מן הסתם, תושבי הכפר סילוואן הפלסטינים אינם מעוניינים להשתתף בסיורים של עמותת אלע"ד או לרכוש כרטיס כניסה למקום שהוא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלהם".

בתגובתה לעתירה ציינה רשות הטבע כי כל אחד יכול להיכנס בתשלום דרך פיר וורן, וגם קודם לכן הכניסה הייתה בתשלום. לגבי הכניסה דרך בית המעיין, שאלע"ד מחזיקה בו, הבהירה כי לא אישרה זאת ולעמדתה, הכניסה צריכה להתבצע רק דרך המסלול התיירותי - כלומר מפיר וורן. זאת, משום מדובר במסלול צר מאוד, שניתן ללכת בו רק בטור של אדם אחד. "הכניסה דרך המדרגות מבית המעין מיועדת כיום לצרכי תחזוקה בלבד ולא ניתן להתיר כניסת מבקרים דרכה - וזאת מטעמי בטיחות הנובעים מתוואי המסלול המאפשר הליכה בתוך תעלת המים בטור עורפי".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מעיין השילוח נקבת השילוח. רון פלד, מערכת וואלה! NEWS
אלע''ד מחזיקה בשביל המעבר. מי מעיין הגיחון מתחת לעיר דוד. נקבת השילוח/מערכת וואלה! NEWS, רון פלד

בעמותת אלע"ד אמרו בתגובתם לבית המשפט כי יש לדחות את העתירה על הסף וכי מדובר בעתירה פוליטית. עם זאת הודו כי אפשרו ליהודים שפנו לטבול במקום שלא בשעות הפעילות של האתר ואמרו כי אם העותרים היו פונים אליהם - היה ניתן להסדיר גם את כניסתם. "אם מי מהציבור מעוניין לטבול במעין - עליו להתקשר ולתאם טבילה, כפי שנעשה על ידי אחרים כיום, אך העותרים נמנעו מכך ובחרו לפנות בעתירה זו לבית המשפט".

עם זאת, החליטה רשות הטבע והגנים בעקבות העתירה ליזום פיילוט שבמסגרתו ניתן יהיה לטבול במעין. במסגרת הפיילוט, בכל יום תוקצה שעה לפני שעות הפעילות של אתר עיר דוד לטבילה של עד שישה אנשים שיצטרכו לתאם את כניסתם מראש ובתשלום. זאת מאחר שמדובר בנקבה קטנה מאוד. הפיילוט הוא לחצי שנה ולאחריו תבחן הרשות את המשכו. בעקבות זאת, החליטו העותרים למחוק את העתירה.

מעמק שווה נמסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה אך מבקשים להזכיר שאפליה זו נמשכה שנים ארוכות והתאפשרה משום שרשות הטבע והגנים אינה מפקחת על עמותת אלע"ד, עמותה פרטית עם אג'נדה פוליטית, אשר עושה במקום כבתוך שלה בהתאם".

מעין הגיחון היווה את מקור המים העיקרי של תושבי ירושלים הקדומה. במאה ה-18 לפני הספירה נחצבה מנהרת תת קרקעית שהיוותה מעבר מוגן למעיין שהיה מוקף ביצורים. מי המעיין שימשו את התושבים לשתייה, לצרכים חקלאיים ובתקופת בית המקדש הראשון והשני שימשו גם לעבודת בית המקדש. בחפירות במאה -19 נחשף חלקה העליון של מערכת המים ובמאה ה-20 נחשף המשכה של המנהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully