וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגבירים את הלחץ: צפון קוריאה שיגרה טילים לראשונה זה שנה וחצי

5.5.2019 / 10:10

קים פיקח על תרגיל צבאי שכלל שיגור טילים לטווח קצר לים, במה שנראה כמסר לארה"ב אחרי כישלון השיחות עם טראמפ. בדרום קראו לפיונגיאנג לחדול ממעשים אלו, אולם נשיא ארה"ב ממשיך להיות אופטימי. "נגיע להסכם"

צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה "תרגיל תקיפה" שכלל שיגורי טילים וכלי נשק אחרים אל הים המזרחי - כך אישרה הלילה (ראשון) סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה הקומוניסטית. התרגיל התקיים אתמול, בפיקוחו של המנהיג קים ג'ונג און, וכלל שיגורי טילים לראשונה זה שנה וחצי. זאת על רקע הקיפאון במגעים של פיונגיאנג עם וושינגטון על פירוק תכנית הגרעין שלה.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית, מטרת התרגיל הייתה לבחון את יכולותיהם של "משגרי רקטות רבי-קנים לטווח ארוך וכלי נשק טקטיים". בתמונות שפורסמו נראה המנהיג קים ג'ונג און משקיף על הניסויים. לפי ההערכות, ייתכן שהיה זה ניסוי בטילים בליסטיים לטווח קצר. קים, לפי הדיווח, הדגיש את הצורך "להגביר את מוכנות הקרב כדי להגן על הריבונות הפוליטית והכלכלה העצמאית מול האיומים והפלישות" שעומדים בפני ארצו.

בסיאול קראו לשכנה הקומוניסטית "להפסיק את הפעולות שעלולות להחריף את המתיחות הצבאית בחצי האי הקוריאני", בעוד שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא עדיין משוכנע שניתן להגיע להסכם עם קים.

עוד בוואלה! NEWS:
מלזיה: הנאשמת הווייטנאמית בהתנקשות באחיו של קים שוחררה מהכלא
קים ופוטין נפגשו לראשונה: "צפון קוריאה רוצה ערבויות לביטחונה"
על רקע המתיחות המשותפת עם ארה"ב: זריף יבקר בקוריאה הצפונית

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בתרגיל צבאי, 4 במאי 2019. רויטרס
עקב מקרוב. קים במהלך התרגיל, שבת/רויטרס

השיגורים אמנם מהווים הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, אך הם לא כללו טילים ארוכי טווח היכולים להגיע לארצות הברית. השיגור הקודם, בנובמבר 2017, היה בטיל בליסטי בין-יבשתי. משרד ההגנה של קוריאה הדרומית העריך כי טווח הטילים ששוגרו ביום שבת היה בין 70 ל-240 ק"מ, לעומת קים דונג-יוב, מומחה טילים מהמכון ללימודי המזרח הרחוק באוניברסיטת קיונגנאם שבקוריאה הדרומית.

לדבריו, על בסיס התמונות שסופקו מפיונגיאנג, מדובר בגרסה המקומית לטילי האיסקנדר, היכולים להגיע למרחק של עד 500 ק"מ. טווח זה כולל את כל חצי האי הקוריאני והטילים מסוגלים לנטרל את מערכות ההגנה המתקדמות שהציבה ארצות הברית בדרום, הידועים כ-THAAD.

מלשכת המטות המשולבים של קוריאה הדרומית נמסר אתמול כי הטילים, ששוגרו מהעיר וונסן שבמזרח המדינה בסביבות השעה 9:00, עברו מרחק של בין 70 ל-200 ק"מ לכיוון צפון-מזרח. בתחילה התרגיל תואר כשיגור של טיל, אולם בהמשך ניתן לכך תיאור מעורפל יותר ונאמר כי מתקיימת בחינה משותפת עם צבא ארצות הברית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תרגיל שיגורים של קוריאה הצפונית, 4 במאי 2019. רויטרס
הטילים שוגרו לים המזרחי. התרגיל הצבאי של קוריאה הצפונית, אתמול/רויטרס

ההערכות הן שהניסוי היה מסר לארצות הברית, אחרי כישלון השיחות בחודש פברואר. זאת הפעם הראשונה שפיונגיאנג מבצעת ניסוי בטילים מאז נובמבר 2017. זמן קצר לאחר מכן הכריזה קוריאה הצפונית כי היא השלימה את פיתוח תכנית הגרעין שלה, ואז החלה הפשרה ביחסים עם השכנה מדרום ועם ארצות הברית, על אף שהשיחות עם טראמפ הגיעו למבוי סתום אחרי פיצוץ הפסגה בווייטנאם בחודש פברואר.

חרף הפרובוקציה של קוריאה הצפונית, טראמפ הביע אופטימיות לגבי המשך התהליך. "אני מאמין שקים ג'ונג און מבין לגמרי את הפוטנציאל הכלכלי של קוריאה הצפונית ולא יעשה שום דבר שיכול לפגוע בזה או לחסל את זה", כתב טראמפ, שנפגש עם קים פעמיים, בחשבון הטוויטר שלו. "הוא גם יודע שאני איתו ושהוא לא רוצה לשבור את הבטחה שהוא נתן לי. יהיה הסכם!".

בבית הלבן אמרו אתמול כי הם "מודעים לפעילות של קוריאה הצפונית הלילה. אנחנו נמשיך לעקוב לפי הצורך". גורמים רשמיים בסאול אמרו כי שר הביטחון, ראש המודיעין, ויועצי הביטחון לנשיא התאספו כדי לפקח על המצב.

דונלד טראמם וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
טראמפ וקים בפסגה בווייטנאם, פברואר/רויטרס

קוריאה הצפונית דורשת מוושינגטון להסיר את הסנקציות הבינלאומיות בתמורה לפירוק חלקי של תכנית הגרעין שלה, בעוד שארצות הברית דורשת את פירוק התכנית כולה.

"כשקוריאה הצפונית לא מבטיחה להפסיק לחלוטין עם ניסויי הטילים, ביצוע ניסוי הטילים קצרי-הטווח לא צריך להפתיע אותנו", אמר הארי קאזיאניס, מנהל המחלקה הקוריאנית במכון למחקר לאומי.

שין ביאום-צ'ול, עמית בכיר במכון אסאן למחקר מדיניות, אמר כי "הניסויים האחרונים היו הרציניים ביותר מאז 2017, אבל זה בעיקר אזהרה לטראמפ מפני פספוס השיחות, אלא אם וושינגטון תלך לקראת קים בדרישות הגרעין שלו". ביאום-צ'ול המשיך ואמר כי "חידוש ניסוי טילים ארוכי-הטווח יכול להיות הבא, אלא אם כן קים יקבל את מה שהוא רוצה, ובקרוב".

(עדכון ראשון: 9:19, 4.5.19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully