וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בטקס השבעת הח"כים: מוכרחים לשמור על עצמאות כל הרשויות

120 חברי הכנסת ה-21 הצהירו אמונים בישיבה החגיגית, אותה פתח נשיא המדינה ריבלין, שקרא לאחדות בעם. "עלינו לזכור כי לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד", אמר. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מונה לתפקיד בפעם השלישית

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

השבעת הכנסת - עיקרי הדברים

  • ריבלין לח"כים: ביקשתם מהעם את אמונו, כעת עליכם להצדיקו
  • נשיא המדינה דיבר על אחדות בעם והזכיר את אזרחי ישראל הערבים. "כן, כך קוראים להם"
  • אדלשטיין מונה בפעם השלישית לתפקיד יו"ר הכנסת

הכנסת ה-21 יצאה לדרכה היום (שלישי) בישיבה חגיגית בה הצהירו אמונים 120 חברי הכנסת. נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח את הטקס בנאום מיוחד, בו קרא לאיחוד השורות לאחר מערכת הבחירות.
"עברנו מערכת בחירות קשה", אמר ריבלין. "השמצנו והושמצנו. סילפנו. עבדנו שעות נוספות בשירות הדה לגיטימציה, השנאה והמשטמה. עכשיו, די. מספיק. צריך לטפס מעלה. להניח את חרבות הבחירות ולנקות את הלכלוך. השיקולים הפוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד. זוהי לא רק הציפייה מכם, זוהי דרישה ותביעה של כל אזרחי ישראל, ממנהיגינו, מכל יושבי הבית הזה".

"העם, הריבון, אמר את דברו בבחירות האחרונות", המשיך ריבלין. "נער הייתי וגם זקנתי. זכיתי לשרת את העם מהקואליציה ומהאופוזיציה. לחברי הכנסת מן האופוזיציה לעתיד, אני רוצה לומר: זוהי זכות לשרת את העם מהאופוזיציה, כפי שזו אחריות גדולה. ביקשתם מהעם את אמונו, ומשעשיתם זאת, כעת עליכם להצדיק את האמון שניתן בכם".

לקריאה נוספת:
גנץ: "הכנסת להפוך לעיר מקלט למפרי חוק". נתניהו: "הרכבת הממשלה אינה פשוטה"
מי הח"כ שכיהן כ-50 שנה ובן כמה הצעיר ביותר? כל שיאי הכנסת

טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
ריבלין בטקס ההשבעה, הערב/ראובן קסטרו

"בבחירות דמוקרטיות, העם אף פעם אינו טועה", הוסיף הנשיא. "ההכרעה הדמוקרטית היא רצון העם, והעם הוא הריבון היחיד בדמוקרטיה. הזכות לשרת את העם מהאופוזיציה היא הוכחת נאמנות לדמוקרטיה, היא החובה לבקר ולפקח, והיא האתגר והאחריות לשכנע... כמי שישב באופוזיציה אני יודע, צריך לכבד את האתגר הטמון בתוצאות הבחירות. את החובה לשכנע ולהיות משכנעים. לא להתנשא. לא לפתור את זה בכך שהעם לא יודע מה הוא בוחר, שאין עם, או שהעם טיפש. לא לא. העם החליט, והוא החליט אחרת. כאשר נמצאים באופוזיציה פירושו של דבר שהאחריות וחובת ההוכחה עלי. חובת ההוכחה היא על המשכנעים, ומתוך כבוד עמוק לריבון שהוא העם, ועד שהעם - כמו שאמר בגין - יחליט אחרת".

לאחר מכן פנה לחבריי הקואליציה: "יש להפסיד בכבוד ויש לנצח בכבוד. אתם לא באופוזיציה. אתם אוחזים במושכות השלטון וההנהגה מזה זמן רב. ככאלה זוהי האחריות שלכם להשתחרר ממלאכת חיסול היריב, להשתחרר מתחושת הקורבנות, ולמשול בכבוד ובאהבה, על כל סוגי האזרחים והקהילות שחיים כאן.

טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בדיון המיוחד בכנסת, הערב/ראובן קסטרו

בהמשך דבריו, ציין ריבלין את הצטמצמות מספר הנשים שיכהנו בכנסת הקרובה, וכן את האתגרים בזירה הפוליטית והמדינית העומדים בפתחה. באשר לסוגיות הכלכליות החברתיות אמר ריבלין כי "הדגל החברתי-כלכלי לא הונף בעוצמה במערכת הבחירות, אבל הוא הדגל שיכריע לאן תשוט הספינה שלנו". הוא אף התייחס לאחדות השורות בעם ואמר כי יש להילחם על ה"אנחנו". לדבריו, "זה הזמן להילחם על הבית המשותף שלנו שחילונים, דתיים, חרדים, יהודים וערבים, כן, קוראים להם ערבים ולא קורה כלום אם אומרים זה, מימין ומשמאל, יכולים למצוא בו את עצמם כשווים. שנזכור, כי לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. העוצמה החברתית-כלכלית שלנו, השותפות בינינו ובתוכנו, היא המפתח לעוצמה הביטחונית והמדינית שלנו. האחריות לכך מונחת על כולנו, על כל יושבי הבית הזה".

בסוף דבריו, קרא ריבלין להפסקת המתיחות מול מערכת המשפט. "אינני יכול לסיים את דברי מבלי לבקש ולהפציר בכם לשים סוף להתנגשות המסוכנת בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת", קרא ריבלין לחברי הכנסת. "אני מקווה ומייחל שהכנסת ה-21 תעשה את המעשה ההיסטורי ותקבע את חוק יסוד החקיקה כאחד מפרקי החוקה העתידית שלנו".

ח"כ גדי יברקן, נרגש רגע לפני השבעתו לכנסת. ראובן קסטרו
ח"כ גדי יברקן, נרגש רגע לפני השבעתו לכנסת/ראובן קסטרו

בתום נאומו, ריבלין זימן יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ומינה אותו לתפקיד היו"ר בפעם השלישית. "במצפן שקיבלתי בלידתי, לא היה אפילו חץ קטן ביותר שהצביע אל ארץ ישראל", אמר אדלשטיין בנאומו. "גדלתי מאחורי מסך הברזל הקומוניסטי, במקום בו ציונות היתה מילה אסורה, והיהדות נחנקה מתחת למגף כבד של דיכוי. ואף על פי כן - אני כאן".

"הכנסת היוצאת הורישה לנו סל גדוש מעשים והישגים", הוסיף אדלשטיין. "הגברנו את השקיפות, קידמנו את הנגישות, אירחנו מאות משלחות מכל רחבי העולם, חוקקנו חוקים רבים שביקשו להרבות בכל תחומי החיים צדק, חירות, שגשוג ושוויון. זו נקודת הפתיחה של הכנסת ה-21. המחויבות שלנו היא להמשיך אותה הלאה. חובה עלינו לחזק את כוחה של הכנסת כרשות מפקחת. חובה עלינו להפוך את מלאכת החקיקה ליעילה יותר ואיכותית יותר. חובה עלינו לחסן את הדוכן הזה מפני שיח מבזה ואלים, תוך חיזוק ועדת האתיקה ושמירה על כבוד הכנסת".

טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
לראשונה: גנץ במליאה/ראובן קסטרו

לאחר מכן, קרא אדלשטיין בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה קמו בזה אחר זה ואמרו: מתחייב או מתחייבת אני.

לא מעט חברי כנסת חדשים יכהנו בכנסת הקרובה - 49 נציגים, מספר חסר תקדים, שמחצית ממנו הם חברי "כחול לבן" ו-11 נוספים מ"הליכוד". בכנסת יכהנו 29 נשים, פחות מהכנסת הקודמת, בה נשבר שיא של כל הזמנים עם 35 נשים מכהנות.

בנוסף, יכהנו עשרה חברי כנסת ערבים ושני דרוזים, לעומת מספר גדול יותר בכנסת הקודמת - 13 ערבים וחמישה דרוזים. יכהנו בה גם 15 יוצאי מערכת הביטחון, 22 ח"כים חרדים ודתיים ומספר שיא של חמישה ח"כים גאים. כמו כן, צפויים לכהן גם שני ח"כים יוצאי אתיופיה ושישה יוצאי ברית המועצות לשעבר.

טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
סידור הישיבה ישתנה בהמשך. הכנסת, הערב/ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
איימן עודה, היום/ראובן קסטרו
נשיא המדינה, ראובן ריבלין ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין בעת הגעתם לטקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
ריבלין בטקס קבלת הפנים לקראת כניסתו לאולם המליאה/ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת 30 באפריל 2019/ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת  30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת 30 באפריל 2019/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully