וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר ישיר לסוריה או דרך מוסקבה: בשב"ס נערכים לשחרור האסירים

27.4.2019 / 22:55

בשירות בתי הסוהר ממתינים להנחיות הדרג המדיני ומערכת הביטחון לגבי שחרור האסירים הסורים, בעקבות השבת גופתו של זכריה באומל. טוויל ואחמד, שמוחזקים באגף הביטחוני בכלא מגידו בצפון, קיבלו את ההודעה על שחרורם, אך טרם ידוע מתי הוא יתבצע

הלווית זכריה באומל/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

השבת גופתו של באומל - עדכונים אחרונים

  • ישראל תשחרר שני אסירים בתמורה להשבת הגופה
  • גורם ישראלי טען: "מחווה של רצון טוב"
  • בכיר ברוסיה: השבת הגופה - צעד חיובי בין ישראל לסוריה
  • שמות האסירים: זידאן טוויל, שהורשע בהברחת סמים וחמיס אחמד שחדר לבסיס צה"ל
  • גורם סורי: שחרור האסירים מגיע אחרי תיווך רוסי ובעקבות לחץ מדמשק
  • ריבלין: החנינה ניתנה באישור היועמ"ש ובהתאם לחוק

אחרי ההודעה על שחרור האסירים הסורים היום (שבת), בשירות בתי הסוהר עדיין ממתינים להנחיות הדרג המדיני ומערכת הביטחון. האסירים, זידאן טוויל וחמיס אחמד, ישוחררו בעקבות החזרת גופתו של זכריה באומל, שהיה אחד מנעדרי קרב סולטאן יעקוב.

שני האסירים שכבר קיבלו את ההודעה על שחרורם, מוחזקים בכלא מגידו בצפון באגפי האסירים הביטחוניים. בשב"ס טרם קיבלו את מועד שחרור השניים, כמו כן לא הועברה פקודת מבצע שחרור ולא ברור לפי שעה אם הם יימסרו ישירות לסורים במעבר קוניטרה ברמת הגולן, מה שנראה כתרחיש ריאלי, או שיימסרו לנציגים מרוסיה שימתינו להם בנמל התעופה בן גוריון, עמם יטוסו למוסקבה.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין מבהיר: אישרתי חנינה לאסירים הסורים באישור היועמ"ש
האסירים הסורים שישוחררו: מבריח סמים ומחבל שתכנן פיגוע בבסיס צה"ל
ללא אישור השרים: שני אסירים סורים ישוחררו אחרי השבת באומל

האסיר חמיס אחמד שישוחרר במסגרת העסקה להשבת גופת זכריה באומל 

(לשימוש חד פעמי). באדיבות עמית מגל לידיעות אחרונות, אסור להשתמש
האסיר חמיס אחמד/אסור להשתמש, באדיבות עמית מגל לידיעות אחרונות

האסיר טוויל, יליד 57 ותושב ח'דר בסוריה, כלוא על רקע פלילי בגין עבירת הברחת סמים. הוא נעצר בחודש יולי בשנת 2008 ואמור היה להשתחרר בחודש יולי הקרוב. אחמד, בן 35 ותושב מחנה פליטים ירמוכ בסוריה, הוא פעיל פתח שנתפס באפריל 2005 בעת שניסה לבצע פיגוע הסתננות לבסיס צה"ל במטרה לפגוע בחיילים. הוא אמור היה להשתחרר בשנת 2023. בישראל מוחזקים עוד כלואים סורים נוספים.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אישר הערב כי פעל לשחרור האסירים. "משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך", נמסר מבית הנשיא. "משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".

אסירים המשוחררים במסגרת עסקת שליט מובלים מכלא מגידו לקציעות, אוקטובר 2011. דרור עינב
כלא מגידו/דרור עינב

ממשרד המשפטים נמסר כי לאחר טקס קבורתו של באומל, "התבקש היועמ"ש על ידי גורמי ממשל לחוות את דעתו בעניין האפשרות לשחרור שני אסירים סורים המוחזקים בישראל באמצעות חנינה מנשיא המדינה, כמחווה של רצון טוב". עוד נמסר כי "לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות, כפי שהדברים הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי בנסיבות העניין אין מניעה משפטית לפעול לשחרור בדרך הזו".

שרת המשפטים איילת שקד התארחה הערב בחגיגות המימונה של עורכי הדין במבשרת ציון. לדבריה, "משרד המשפטים ובית הנשיא היו מעורבים במהלך. הכל נעשה בהתאם לחוק ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

גורם בממשלת סוריה אמר לרויטרס כי שחרור האסירים מגיע אחרי תיווך רוסי, וכי דמשק לחצה על מוסקבה להבטיח את שחרורם אחרי הידיעות על השבת שרידיו של באומל. מוקדם יותר הבוקר גורם ישראלי אמר כי ישראל החליטה בימים האחרונים לשחרר שני אסירים, לאחר החזרת גופתו של באומל. עם זאת, טען הגורם כי השחרור הוא "מחווה של רצון טוב" וכי "הנושא לא עלה מראש" במגעים להשבתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב. השניים עוד לא שוחררו מהכלא בישראל.

זכריה באומל. דובר צה"ל, אתר רשמי
זכריה באומל/אתר רשמי, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully