וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העברת כספים דרך ביטקויין: אסטרטגיית המימון החדשה של חמאס

27.4.2019 / 1:41

מחקר יסודי חשף כי הארגון מצא דרכי מימון חדשות: מזה כמה חודשים שחמאס מריץ קמפיין גיוס כספים במטבעות קריפטוגרפיים באמצעים מתקדמים המטשטשים את יכולת הבקרה והאכיפה. כך הפך המרחב הווירטואלי לפלטפורמה לתמרון הלבנות הון, גם כשמדובר בארגוני טרור

אתר רשמי

גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, עושים שימוש בשיטות מתקדמות לגיוס כספים באמצעות ביטקוין - כך מסבירים חוקרים ומדגישים את הקשיים איתם נאלצים המפקחים להתמודד במעקב אחר מימון מטבע קריפטוגרפי מבוזר, מטבע וירטואלי המבוסס על טכנולוגיות הצפנה באינטרנט, ואין מאחוריו בנק מרכזי, המיועד לארגוני טרור. ''גדודי עז א-לדין אל-קסאם'' בעזה, שגונה והוקע על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי, קורא לתומכיו לתרום באמצעות מטבעות דיגיטליים במסע גיוס כספים שהחל בסוף ינואר.

תחילה, התורמים התבקשו להעביר מטבעות דיגיטליים לכתובת ארנק דיגיטלית אחת. עם זאת, על פי מחקר משותף של "רויטרס" וחברת פיננסים לניתוח בלוקצ'יין, "אליפטיק", בשבועות האחרונים שונה המנגנון עם הקמת אתר אינטרנט, שפותח ארנק דיגיטלי חדש על כל עסקה חדשה שנעשית. הדבר מקשה על חברות ברחבי העולם לשמור על מעקב אחר החשבונות הקריפטוגרפיים של הקבוצה, אמרו החוקרים. באופן תיאורטי, ארנק דיגיטלי אחד יכול להיות מסומן כארנק בעייתי ועל כן תתאפשר בלימת העברות כספיות נוספות אליו. אולם, פתיחת ארנק חדש עבור כל תרומה מייצר תנאים קשים יותר לבקרה ולאכיפה.

עוד בוואלה! NEWS:
האשמת ישראל והרג מפגינים: כך ניסה השף של פוטין להציל את רודן סודאן
עשרות אלפי מטיילים ברחבי הארץ | צפו במפת הפקקים המתעדכנת
אחים בדם: המשפחה העשירה שמאחורי הפיגועים בסרי לנקה

מטבע ביטקוין. ShutterStock
חמאס גייס למעלה משבע אלף דולר במטבעות קריפטו. אילוסטרציה/ShutterStock

בעת תקופת המחקר, שנערך בין 26 במרץ ל-16 באפריל, 0.6 ביטקוין בסך 3,300 דולר נשלח אל אתר החמאס המייצר ארנקים דיגיטליים חדשים. לאורך ארבעת החודשים בהם רץ הקמפיין, גויסו תרומות בסך 7,400 דולר. הארגון הפלסטיני, ששולט ברצועת עזה מאז 2007, סירב להגיב למחקר.

מימון המטבע הקריפטוגרפי לחמאס בחודשים האחרונים מהווה שבריר קטן מסך התרומות שהוא מקבל. לטענת ישראל וארצות הברית, איראן תורמת עשרות מיליוני דולרים לעזה. למרות זאת, הקמפיין הדיגיטלי של חמאס מספק תובנות חדשות. לפי אליפטיק, על מימון ארגונים לא חוקיים באמצעות פלטפורמת המטבע הקריפטוגרפי. ''הם עדיין בשלב הניסוי, מנסים לבדוק כמה הם יכולים לגייס ואם זה בכלל עובד'', אמר טום רובינסון, מייסד החברה.

איראן לא מציינת בפומבי את תרומותיה לארגון הפלסטיני, למרות שהיא גם לא מכחישה את תמיכתה בו. לפי חמאס, טהראן היא התומכת הגדולה ביותר לגדודי אל-קאסם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנת תומכי חמאס ברצועת עזה, 24 בפברואר 2019. AP
הפגנת תומכי חמאס ברצועת עזה, תחילת החודש/AP

קמפיין המימון של חמאס מהווה מקרה נדיר של שימוש בפלטפורמת המטבע הקריפטוגרפי, אולם המחקר מדגיש את כאב הראש שכרוך בזיהוי וחשיפת מטבעות דיגיטליים לא כשרים בבלוקצ'יין, גם כאשר הכלים למעקב אחר המטבעות הקריפטוגרפיים מתקדם והופך למתוחכם יותר.

לא במפתיע, הפכה סוגיית התמודדות עם שימוש בלתי חוקי במטבעות דיגיטליים לאיום מרכזי מעצם היותו של סקטור המטבעות הדיגיטליים כנישתי, עם אימוצו של המיינסטרים מטבעות מפוקפקים והפיכתם לנכסים יקרי ערך. בתוך כך, המרחב הפיננסי הדיגיטלי של הביטקוין הפך למרחב תמרון להלבנת הון.

יוני כהן. ShutterStock
מקרה נדיר של שימוש בפלטפורמת הקריפטו. אילוסטרציה/ShutterStock

כאמור, חמאס הוכר כארגון טרור על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי. מדינות אחרות, כמו בריטניה, שללו את קיומם של גדודי אל-קאסם בלבד. יעד מימון שכזה, בארצות הברית למשל, אינו חוקי בשל איסור מימון חברות ללא דיווח ישיר לרשויות.

הוראות שלב אחר שלב

באתר האינטרנט של חמאס פורסם סרטון בן שתי דקות הכולל הוראות מפורטות בערבית על האופן בו תורמים יכולים להימנע מהמערכת הפיננסית המסורתית ולתרום דרך ארנקים דיגיטליים. הסרטון נפתח בשאלה ''איך לתמוך בהתנגדות הפלסטינית באמצעות ביטקוין?''. בעזרת גרפיקה מלוטשת ותרגום לאנגלית, מוסבר כיצד יש לשלוח ביטקוין באופן ישיר לחמאס על ידי המרות כספים או באמצעות המרות מטבעות דיגיטליים. האתר מורה לקוראיו ''להשתמש במכשיר ציבורי כך שהארנק אינו מקושר לכתובת ה-IP שלך''.

ביטקוין. ShutterStock
מרחב ביטקוין מאפשר לחמאס הפוגה פיננסית. אילוסטרציה/ShutterStock

באליפטיק איתרו את הארנקים שנוצרו על ידי האתר של חמאס דרך ניתוח דפוסי מעקב בכתובות הייחודיות שלהם. באופן זה, הוטל פיקוח על הכתובות ומאוחר יותר העסקאות המרובות זוהו כי שלחו כספים להמרות של המטבע הקריפטוגרפי בחברות המבוססות באסיה. טרם התברר אם תרומות המטבע הקריפטוגרפי הומרו לכסף מסורתי.

אכיפה לא עקבית

נשיא מצרים, עבד אל-תאח אל-סיסי, סגר ב-2003 מאות מנהרות מתחת לגבול עזה-מצרים ומנע הברחת אמצעי לחימה וסחורות, ובכך מנע מחמאס הכנסות ממכסים. גם מהמימון מאיראן הצטמצם בעקבות גינוי חמאס את הריגת הסונים במלחמת האזרחים בסוריה. בתוך כך, מרחב הביטקוין מאפשר לחמאס הפוגה פיננסית באפשרויות המימון.

''זה מקשה על הרשויות הפיננסיות לעקוב אחר כספים מסוג זה'', אמר לוטם פינקלשטיין, ראש מחלקת איומים בצ'ק פוינט, חברה לאבטחת סייבר בתל אביב. ''זה לא כל כך פשוט לקשור ארנקים לארגונים'', הוסיף. השב''כ, משרד הביטחון ודובר צה''ל סירבו להגיב.

הרגולטורים ורשויות האכיפה מודאגות מזה זמן רב מפוטנציאל המימון הדיגיטלי, המאפשר אנונימיות וזמינות לכל החפץ לממן יעדי טרור. תקנות המטבעות הדיגיטליים משתנים ממדינה למדינה. שומרי הסף העולמיים של הלבנת הון מודעים לפערים הבינלאומיים ומטרתם לאחד את הסטנדרטים על פיקוח הביטקוין עד חודש יוני הקרוב.

חברת אליפטיק, המבוססת בלונדון, ומכוני מחקר נוספים בארצות הברית בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, מתקבלים בסביבתם כשומרי הסף של חברות המטבעות הדיגטליים וקרנות גידור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully