וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

23 אירועים חריגים, 0 צעדים נגד חוקרים: כך נראה הפיקוח על שב"כ

אחרי שבשנה שעברה הותקנו מצלמות בכל חדרי החקירות בשב"כ, המפקחים שצופים בהן דיווחו על 23 אירועים חריגים. אלא שלמחלקה שאמורה לטפל בדיווחים אין מנהל כבר חודשים ארוכים, ומרביתם ממתינים להכרעה. עד כה לא הובילו הדיווחים לאף חקירה פלילית או הליך משמעתי

בית סוהר שקמה. אתר יצרן
מצלמות במעגל סגור בכל חדרי החקירות/אתר יצרן

מנגנון הפיקוח החדש על חקירות שב"כ, שהחל לפעול בתחילת 2018, זיהה במהלך השנה שעברה 23 אירועים שהוגדרו חריגים במהלך חקירות - אך עד כה לא ננקט שום צעד כנגד אף אחד מהחוקרים. כך עולה מנתונים שהעביר משרד המשפטים לוואלה! NEWS במסגרת בקשה לפי חוק חופש המידע.

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, בשנה שעברה החל משרד המשפטים להפעיל מנגנון פיקוח חדש על חקירות שב"כ, במסגרתו הותקנו מצלמות במעגל סגור בכל חדרי החקירות. התיעוד מהמצלמות לא נשמר, אך הן משדרות לחדר בקרה שבו יושבים מפקחים הכפופים למשרד המשפטים. המפקחים צופים בחקירות נעשית בצורה מדגמית, והחוקרים לא אמורים לדעת מתי צופים בהם ומתי לא.

מבין 23 האירועים החריגים שזיהו המפקחים בשנת 2018, שלושה נסגרו ו-20 עדיין נמצאים בבדיקה או ממתינים להחלטה

כאשר המפקחים מזהים אירוע חריג, עליהם לדווח למחלקה לבדיקת תלונות נחקרים (מבת"ן), כדי שזו תברר את העניין ותחליט אם לנקוט בצעדים משמעתיים נגד החוקר, לפתוח בחקירה פלילית או לסגור את התיק. המבת"ן פועלת כיחידה עצמאית מאז 2014, ובכל תולדותיה הורתה על פתיחת חקירה פלילית אחת בלבד.

מבין 23 האירועים החריגים שזיהו המפקחים בשנת 2018, שלושה נסגרו ו-20 עדיין נמצאים בבדיקה או ממתינים להחלטה. לא מן הנמנע כי המספר הרב של תיקים שממתינים להחלטה קשור לכך שהמבת"ן פועלת ללא מנהל כבר יותר מחצי שנה. בספטמבר האחרון סיימה את תפקידה אל"מ (מיל') ז'נה מודזגברישווילי, וטרם מונה לה מחליף.

על פי הנתונים שנמסרו ממשרד המשפטים, למרות הפעלת המנגנון החדש, חלה ירידה במספר הבירורים שביצע מבת"ן. בסך הכול נפתחו בשנה שעברה 40 בירורים, לעומת 50 בשנת 2017 ו-68 בשנה שלפני כן - אף שבאותן שנים לא פעל מנגנון הפיקוח, והמבת"ן נסמך אך ורק על תלונות של הנחקרים עצמם.

עוד באותו נושא

יחידת התלונות על חוקרי שב"כ מסרבת למסור נתונים, כי אין מנהל

לכתבה המלאה

החקירות לא מתועדות, הכשרת המפקחים לא ידועה

גורם במשרד המשפטים אמר לוואלה! NEWS כי המפקחים הם דוברי ערבית ובעלי רקע בחקירות, אך אינם אנשי שב"כ. במשרד המשפטים סירבו לומר באופן רשמי איזו הכשרה עוברים המפקחים והאם יש נוהל שמסדיר את פעילותם. בקשת חופש מידע שהוגשה בעניין לפני כארבעה חודשים טרם זכתה למענה.

אף על פי שבמהלך השנים האחרונות הוגשו מאות תלונות על שימוש בעינויים ובאמצעים פיזיים בחקירות שב"כ, החוק אינו מחייב תיעוד של חקירות אלה. בשנת 2013 המליצה ועדה בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל לתעד באופן מלא בווידאו את החקירות, אך צוות בראשות יוסף צ'חנובר, שהיה אחראי על יישום ההמלצות, ריכך אותן. הצוות הציע להסתפק בהתקנת מצלמות במעגל סגור בכל חדרי החקירות, מבלי לשמור את התיעוד - כפי שאכן נעשה.

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
במהלך השנים האחרונות הוגשו מאות תלונות על שימוש בעינויים. גבר עם אזיקים/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

בשנה האחרונה מתחו בתי המשפט ביקורת חריגה על שב"כ ופסלו הודאות שמסרו נאשמים בטרור יהודי. במקרה אחד פסל בית המשפט חלק מהודאות שני הנאשמים בפיגוע בדומא, שנגבו בעקבות חקירות בהן נעשה שימוש באמצעים פיזיים. במקרה נוסף שהוביל לביטול כתבי אישום, בית המשפט פסל את הודאות הנאשם בהצתת כנסיית הדורמציון ופשעי שנאה נוספים נגד פלסטינים. הנאשם הודה בשורת מעשים לאחר תרגיל מדובבים חריג שבו שהה בכלא מדומה וספג איומים קשים.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "פתיחת תיקי בירור במבת"ן נעשית בהתבסס על מספר ערוצים. לגבי השפעת תיקי הפיקוח על מספר הבירורים, הרי שכיוון שהטיפול בדיווחי המפקח טרם הסתיים, עדיין מוקדם להעריך כיצד הם משפיעים על מספר תיקי הבירור שנפתחים ביחידה. יצויין כי לאורך השנים מרבית תיקי הבירור נפתחו בעקבות תלונות המתקבלות במשרדי המבת"ן מגורמים חיצוניים (הצלב האדום, הועד הציבורי נגד עינויים ועו"ד פרטיים) ומטבע הדברים מדובר בנתון אשר עשוי להשתנות משנה לשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully