וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפודים הצהובים נגד עשירי צרפת: "מיליארד אירו לנוטרדאם, ודבר לא לנזקקים"

20.4.2019 / 14:30

בעוד שרבים מחברי תנועת המחאה נגד מדיניותו של מקרון דמעו עם האומה כולה משריפת הקתדרלה, הם חשים שהנשיא ניצל זאת לצרכים פוליטיים, וזועמים על אלו שתרמו מאות מיליונים לשיקום המבנה בזמן המשבר החברתי. "האפודים יראו את הזעם על התרומות למען האבנים"

צילום: רויטרס

עבור רבים מחברי תנועת "האפודים הצהובים", היגון הכבד מהשריפה בקתדרלת נוטרדאם התחלף במהירות בזעם.

חלקם סיפרו שהם בכו מול הטלוויזיה למראה המבנה הגותי עולה בלהבות ביום שני בערב, ואחרים אף גייסו תרומות קטנות למען שיקום יצירת המופת למרות הקשיים הכלכליים שלהם. עם זאת, הם חשו שהם נדחקו הצדה כשהנשיא עמנואל מקרון לא נשא את נאומו המתוכנן לאומה על תגובתו למשבר החברתי שהוביל לתחילת ההפגנות בנובמבר בשל השריפה - והם רתחו עוד יותר כשעשירי המדינה נרתמו בתוך שעות והבטיחו מאות מיליוני אירו למען שיקומה של הקתדרלה, כל זאת בזמן שהם נותרו לא מרוצים מהמענה של ממשלת צרפת לדרישותיהם.

"לראות את כל המיליונים האלו נצברים אחרי חמישה חודשים ברחובות במאבק בחוסר הצדק החברתי והכלכלי שובר את הלב שלי", אמרה אינגריד לבבסר, אחת ממייסדות התנועה, לסוכנות הידיעות אי-פי לפני סבב הפגנות נוסף ברחבי צרפת.

שר הפנים כריסטוף קסטנר אמר כי 60 אלף שוטרים יתפרסו ביום שבת במקומות שונים במדינה, לצד איסור על הפגנות בסמוך לנוטרדאם משום שהוא צופה שחלקן יהיו אלימות. "מה שקרה בנוטרדאם הוא ללא ספק טרגדיה איומה, אבל אף לא מת", אמרה לבבסור. "שמעתי מישהו מדבר על אבל לאומי, האם הם יצאו מדעתם?".

עוד בוואלה! NEWS:
מקרון ניחם את צרפת: נבנה מחדש את קתדרלת נוטרדאם תוך 5 שנים
900 שנה של היסטוריה באש: שריפת קתדרלת נוטרדאם הותירה חלל בשמי פריז
רגע של אושר לפני השריפה: בעולם מחפשים את הצמד ששיחק בחזית הנוטרדאם

קתדרלת נוטרדאם, פריז, צרפת, 16 באפריל 2019. AP
קתדרלת נוטרדאם אחרי השריפה, שלישי/AP

השריפה בקתדרלה העתיקה הכתה גלים ברחבי המדינה, אבל היא מאמינה שמקרון ניצל את התחושה של אחדות לאומית לצרכים פוליטיים. "לקח לו פחות מ-24 שעות לדבר על השריפה, בזמן שהוא נתן לנו להמתין שלושה שבועות לפני שדיבר על הבעיות שלנו", אמרה. לבבסור הפסיקה להשתתף בהפגנות בשבועות האחרונים בשל תסכולה מחוסר המעש של הממשלה, אולם היא שוקלת לשוב לרחובות בשל תחושת הנטישה שגברה מאז הטרגדיה בנוטרדאם.

היא לא היחידה שמרגישה ככה. "האפודים הצהובים יראו את הזעם שלהם נגד מיליארד האירו שנאספו בתוך ארבעה ימים למען אבנים, בעוד שדבר לא ניתן עבור הנזקקים", כתב פייר דריין בעמוד הפייסבוק של אחת מקבוצות המחאה שבסיסה בעיר מונפלייה שבדרום המדינה.

איש העסקים העשיר ביותר בצרפת, ברנר ארנו, ותאגיד האופנה שלו LVMH, הבטיחו לתרום 200 מיליון אירו לשיקומה של הנוטרדאם, בזמן שהמיליארדר פרנסואה פינו ובנו, פרנסואה-הנרי פינו, אמר כי הם יתנו מאה מיליון דולר מחברת האחזקות שלהם ארטמיס, שבין היתר היא בעליה של חברת האופנה ג'וצי.

עוד באותו נושא

בת 800 במצב משומש: כך הפכה קתדרלת נוטרדאם למלכודת אש

לכתבה המלאה
מפגיני מחאת האפודים הצהובים בצרפת, מפגינים בליון. יאיר טאובר, צילום מסך
מפגיני מחאת האפודים הצהובים בליון, היום/צילום מסך, יאיר טאובר

בסך הכול, מאז השריפה ביום שני הובטחו יותר ממיליארדר דולר למען שחזורה, ואזרחים רבים מאמינים כי את ניתן היה להשקיע את הכסף במקומות אחרים. אחרים אף תקפו את המיליארדרים על כך שתרומותיהם תפטור אותם מתשלומי מס.

"אם הם יכולים לתת מיליונים לבנייתה מחדש של הנוטרדאם, הם צריכים להפסיק לומר לנו שאין כסף לטיפול במצב החירום החברתי", אמר מנהיג איגוד העובדים CGT, פיליפ מרטינז.
עם זאת, משפחת פינו אמרה כי היא לא תבקש החזרי מס, ומשפחת ארנו אמרה כי היא לא רשאית לכך ממילא מפני שהיא כבר הגיעה לרף המקסימלי של החזרי מס.

"מסר לכל הפטרונים"

סוגיית המסים היא אחד הנושאים המרכזיים ביותר עבור תנועת "האפודים הצהובים", שמפגינה כבר 22 שבועות ברציפות. היא מאשימה את מקרון ביחס מועדף לעשירי המדינה אחרי שהוא ביטל את מס ההון כחלק מתכניתו להאיץ את הצמיחה הכלכלית, בעוד שאיכות חייהם של האזרחים מהשורה נמצאת בירידה. לאור זאת, בימים האחרונים התגברו התגובות נגד העשירים ברשתות החברתיות.

"מסר קטן לכל הפטרונים (פינו, ארנו וכל האחרים), בתי החולים שובתים כי אין להם כסף, אז אם אתם יכולים לעשות להם טובה", כתב משתמש אחד בפייסבוק.

במקביל, עשרות פעילים אחרים קראו לעשירים להפגין נדיבות רבה יותר כלפי המעמדות הנמוכים. "ויקטור הודו מודה לכל התורמים הנדיבים שמוכנים להציל את הנוטרדאם ומציע שהם יעשו את אותו הדבר עם 'עלובי החיים'", הם כתבו ברשתות החברתיות, כשהם מצטטים את הסופר אוליביה פוריו ואת התייחסותו הצינית לרומנים המפורסמים של הוגו על הקתדרלה ועל העניים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לשריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 16 באפריל 2019. רויטרס
"התקדרלה תיבנה בתוך חמש שנים? ברור שהוא לא החזיק כלי עבודה בחייו". מקרון/רויטרס

טריסטן, תומך באפודים הצהובים שסירב למסור את שמו המלא מחשש שיזוהה על ידי המשטרה ושייאסר עליו לנסוע להפגנות השבועיות בפריז, מעדיף להתרחק מהפולמוס הציבורי. הוא תרם 80 יורו לנוטרדאם, לא מעט כסף עבור צעיר בן 29 שעובד בבנייה במשמרות תכופות. "אני קתולי, וזה נגע בי באופן אישי", אמר. "דמעות עלו בעיניי בליל יום שני".

"כמובן, מישהו יכול לשאול מדוע מיליארדרים לא נותנים כסף לארגונים חשובים יותר. אבל מי יודע אם הם לא?" שאל טריסטן. "מצד שני, מה שממש הדהים אותי הוא שמקרון אמר שהקתדרלה תיבנה מחדש בתוך חמש שנים. מובן מאליו שהוא מעולם לא החזיק כלי עבודה בידיו".

(עדכון ראשון: 10:55)

מפגיני מחאת האפודים הצהובים בצרפת, מפגינים בליון. יאיר טאובר, צילום מסך
כוחות משטרה רבים נפרסו בליון, היום/צילום מסך, יאיר טאובר
עימותים בין אנשי האפודים הצהובים לשוטרים, פריז, צרפת, 16 במרץ 2019. רויטרס, רויטרס
הממשלה אסרה על התקהלות ליד נוטרדאם. הפגנת האפודים הצהובים בפריז, בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully