וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ימים של כוכבי: החלטות הרמטכ"ל שיעצבו מחדש את צה"ל

17.4.2019 / 6:00

מאז מונה לתפקיד גיבש הרמטכ"ל את קווי היסוד לאורם יפעל צה"ל. בין השינויים הצפויים: העלאת המוכנות למלחמה, הקמת יחידה לוחמת שתשלב כוחות מכמה חילות, סימולטורים ללוחמים - ורכש מסיבי של טילי נ"ט מתקדמים

צילום: קונטקט, כאן 11, מאיה הורדניצ'אנו, עריכה: איתי עמרם

בקרוב ימלאו מאה ימים לכהונתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. בפרק הזמן שחלף מאז כניסתו ללשכה בקריה, הוא הצליח לגבש סביב שולחן המטה הכללי את קווי היסוד, שלאורם יפעל צה"ל תחת פיקודו. ברבעון האחרון של השנה, יסתיים גיבוש התכנית הרב-שנתית (תר"ש) אותה יציג כוכבי בפני הדרג המדיני אחרי קיום סדנאות מטכ"ליות.

הרמטכ"ל הגדיר את צמד המושגים "מוכנות והשתנות" כעיקרון מוביל בלב התכנית הרב השנתית. את המוכנות יש לראות במובן של שיפור כשירות למקרה של עימות או מלחמה בטווח זמן מיידי. השתנות - שינוי והתאמת שיטות לחימה בטווח הזמן הבינוני והארוך. לפי החלטת הרמטכ"ל כוכבי, יתקיים מאמץ לשמר את מגמות תר"ש גדעון בהיבטי אימונים, מלאי וחלפים.

עוד בוואלה! NEWS:
ירי כיפת ברזל ופטריוט: צה"ל ביצע "אימון חריג בקנה מידה עולמי"
מפעל הטילים הסורי הושמד: תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל נחשפות
עד שיימאס לאסד: בצה"ל צריכים לחדד חושים - ולהקשיב לרעשי הרקע

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
גיבש את קווי היסוד שלאורם יפעל צה"ל תחת פיקודו. כוכבי/דובר צה"ל
את המוכנות יש לראות במובן של שיפור כשירות למקרה של עימות או מלחמה בטווח זמן מיידי. השתנות - שינוי והתאמת שיטות לחימה בטווח הזמן הבינוני והארוך

ברקע, כפי שפורסם בוואלה NEWS, החלטת הרמטכ"ל להתמקד בשיפור מוכנות צה"ל למערכה אפשרית ברצועת עזה. לשם כך הונח דגש מרכזי בפיקוד הדרום בתחום המטרות, אימונים, ארגון המרחב ואישורי התכניות המבצעיות. מיקוד המאמץ בזירה הדרומית והעלאת רמת המוכנות למערכה רחבה תוך שינוי סדרי עדיפויות שעוד נקבעו בתכנית הרב שנתית גדעון, יביא לשינויים והעברת תקציב מתחומים מנהלתיים לתחומים מבצעיים. ניתן להעריך כי פרויקטים בתחום התשתיות יתעכבו ונושאים מבצעיים יקבלו קדימות.

בהתאם למשנתו של כוכבי, בלב התכנית הרב שנתית החדשה ותכניות האופרטיביות בהתאמה, יעמוד עקרון שילוב הזרועות והרב ממדיות בתמרון לשטח ובהגנה. בהתאם לכך, החליט הרמטכ"ל על הקמת יחידה רב ממדית לוחמת ראשונה בצה"ל. ביחידה ישולבו יכולות חי"ר, הנדסה, נ"ט, אש, אוויר ומודיעין. היא תהווה יחידת מודל לשינויים עתידיים ביחידות התמרון השונות בצה"ל - סוגייה בה אמור לטפל מפקד זרוע היבשה הבא, אלוף יואל סטריק.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
טנקים בגבול עזה, 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
ניתן להעריך כי נושאים מבצעיים יקבלו קדימות. כוחות צה"ל בגבול הרצועה/ראובן קסטרו

כמו כן, החליט הרמטכ"ל על הקמת חטיבת שילו"ח - חטיבה בראשות תת אלוף שתעסוק בשיטות לחימה רב-זרועיות ובחדשנות טכנולוגית. זאת לצד החשש שהקמת גוף מרכזי אחד ירכז סביבו הון אנושי איכותי ובכך יחליש שאר הזרועות בצה"ל.

חדשנות, קטלניות

כוכבי מציג זיקה משמעותית לחדשנות, חיבור לטכנולוגיה מתקדמת, תוך שימת דגש על מוכנות למערכה בעזה

החלטה נוספת קשורה למהפכת לוחמת המידע (לוחמ"מ). מדובר בתחום שנועד להנגיש מודיעין מהדרג המטכ"לי לטובת הכוח המתמרן. כוכבי שקד על המהפכה עוד בימיו כראש אמ"ן במטרה להוריד אל הפלוגות והגדודים יכולות קצה, ולסייע בשילוב עבודתם עם כוחות האוויר. כעת, כדי לקדם את הרעיון, כוכבי צפוי לחבר את כל צה"ל לרשת המבצעית. מדובר בפרויקט עתיר משאבים וההשקעה בו תהיה כרוכה בוויתור על פרויקטים גדולים אחרים. גם היקף הסימולטורים יורחב. מדובר באמצעים מתקדמים שמדמים את זירות הלחימה השונות ביבשה, והם יועברו לא רק למפקדים אלא גם ללוחמים.

בנוסף לכך, החליט הרמטכ"ל באופן מידי על רכש של טילי נ"ט מתקדם ומגוון לשיפור הקטלניות וכלי טיס לא מאוישים בגובה נמוך בקרבת הקרקע עבור כוחות חי"ר. המהלך נועד לחזק את יכולת הכוח הלוחם, להשמיד אויב ולשלול ממנו אפשרויות לפגוע בכוחות כמו משגרי רקטות, בונקרים וחוליות טרור, בעוצמה ובמהירות גבוהים. כמו כן, הוקמה מנהלת מטרות רב זרועית - גוף מטה משולב לאמ"ן וחיל האוויר בשיתוף עם הפיקודים המרחביים, שמוביל ומרכז יצור מטרות מוגבר בגזרות השונות, תוך שילוב יכולות מודיעיניות מתקדמות, מחשוב-על וניתוח מידע רחב באמצעות מערכות חדישות.

פלס"ר שריון. דובר צה"ל
מידע מודיעיני יונגש מהדרג המטכ"לי לטובת הכוח המתמרן. לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

המנהלת תשלב לראשונה רובוט שיאתר מטרות בשטח אויב. מדובר במהלך פורץ דרך שיגביר את הספקי התקיפה של צה"ל וצפוי לקצר דרמטית את משך הלחימה. בשלב זה פעילות ה"רובוט" שמבוסס על בינה מלאכותית ממוקדת ברצועת עזה.

כוכבי מציג זיקה משמעותית לחדשנות, חיבור לטכנולוגיה מתקדמת, תוך שימת דגש על מוכנות למערכה בעזה. אך מעל הכול עומדת סוגיית כוח האדם כאתגר מורכב מאוד במהלך כהונתו. בראש ובראשונה הוא יידרש לשלב בתר"ש את המאמץ להשאיר את הטובים מקרב משרתי הקבע בצה"ל.

מטוס ללא טייס מסוג "שובל". דובר צה"ל
הוחלט על רכש טילי נ"ט מתקדם וכלי טיס לא מאוישים. כלי טיס לא מאויש/דובר צה"ל

כמו כן, בשבועות הקרובים יידרש המטה הכללי להכריע בשאלת קיצור השירות באופן שישפיע על חוק הגיוס שבימים אלו מלווה את השיח סביב הרכבת הקואליציה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם תוך הצגת התר"ש לדרג המדיני יחלו הדיונים עם משרד האוצר שאמורים, לאור האתגרים והאיומים המתהווים במזרח התיכון, להפוך למורכבים מאוד. במיוחד כשבצה"ל מקווים להתעצם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully