וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד שיימאס לאסד: בצה"ל צריכים לחדד חושים - ולהקשיב לרעשי הרקע

13.4.2019 / 18:00

הדיווח על התקיפה הישראלית בסוריה הוא המשך של מדיניות התקיפות האוויריות, שעוברות בשקט הן מהצד הסורי, והן מהצד הרוסי. אבל בצה"ל צריכים להקים גוף מטה שירכז את הפקודות, כדי למנוע שאננות, ולהתכונן לאפשרות של תגובה

עריכה: איתי עמרם

דיווחים על תקיפה בסוריה - כל הפרטים:

  • בחמאת שבמערב סוריה דווח על שמיעת פיצוצים
  • סוריה טוענת: "ישראל תקפה מטרות צבאיות באזור"
  • סוריה: מערכות ההגנה יירטו חלק מהטילים
  • התקיפה גרמה להרס מבנים; 17 נפגעו, בהם הרוגים
  • בכלי תקשורת פורסמו תמונות של תוצאות התקיפה

הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה הלילה (שבת) על תקיפה ישראלית במסיאף במחוז חמאת. לפי הערכות גורמים בסוריה, מדובר בתקיפה של מפעל לפיתוח וייצור טילים. בישראל כרגיל דממה. לפחות לפי פרסומים זרים מדובר בעוד פעולה שנקראת: מב"מ, המערכה שבין המלחמות. תקיפות אוויריות מבוססות מודיעין איכותי שמטרתן למנוע, לצמצם ולהרחיק איומים על ישראל. בישראל מקבלים כמובן מאליו את התקיפות, אך מדובר בפעולה מסוכנת - באזור מסוכן.

עד כה, למעט טעות בשיקול הדעת של טייס בחיל האוויר הישראלי שהביא אותו לנטישה ולהפלת מטוס הקרב שלו אחרי עשרות שנים של שקט, ניתן לקבוע כי המטכ"ל התנהל בתחום המב"מ לאורך השנים האחרונות ברמה מקצועית מאוד גבוהה. בדגש על חיל האוויר הישראלי שמפגין איכויות שמעוררות כבוד גם בקרמלין.

עוד בוואלה! NEWS:
סוריה: "ישראל תקפה מתקן לפיתוח טילים במערב המדינה; 17 נפגעו"
פיצוצים נשמעו באזור דמשק; גורם סורי: "חלק מתרגיל צבאי"
"הפרה בוטה": סוריה ביקשה דיון דחוף במועצת הביטחון על הגולן

תוצאות תקיפת חיל האוויר באזור מסיאף, בסמוך לחמאת שבצפון-מערב סוריה, 13 אפריל, 2019. עיבוד תמונה
המבנים נהפכו להריסות. תוצאות התקיפה בסוריה, הלילה/עיבוד תמונה

לקראת תכנון התכנית הרב שנתית החדשה (תר"ש) בהובלה של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, הגיע הזמן לחפש מושג יותר מתאים שמתאר את הפעולה הלא-חשאית ולשקול גוף מטה חדש שירכז פקודות ותכניות מבצעיות כדי לעקוב בצורה חדה אחרי שינויים ויבצע התאמות.

שינויים כאלו נדרשים כדי להעביר מסר פנים-ארגוני שקורה כאן דבר גדול, והמציאות מחייבת את הזרועות, האגפים והיחידות לחדות גבוהה יותר, כי כשחוזרים על אותה פעולה שוב ושוב יש נטייה להתעלם מרעשי רקע ומנורות אדומות שמצביעים על מציאות שמשתנה לרעת ישראל. לכן, צה"ל צריך לשמור על חדות גם באיסוף המודיעין והמאמץ להבין את התגובות העתידיות.

תוצאות תקיפת חיל האוויר באזור מסיאף, בסמוך לחמאת שבצפון-מערב סוריה, 13 אפריל, 2019. עיבוד תמונה
תוצאות התקיפה בסוריה, הלילה/עיבוד תמונה

הלגיטימציה הרוסית לפעולה הישראלית ברורה ויציבה למעט התקופה אחרי הפלת מטוס הריגול הרוסי על ידי סוללת הגנה אווירית סורית ששיגרה טילים במטרה להפיל מטוס קרב ישראלי שחזר מתקיפה בסוריה. למרות היחסים הקרובים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לגיטימציה כזו יכולה להשתנות במהירות אם שוב יופל מטוס רוסי בטעות. גם אם מערכת הגנה אווירית S-300 תאיים על מטוסי הקרב של ישראל ותושמד, הרוסים לא ימהרו לבלוע את הרוק.

הרגע שבו הקרמלין ישנה את כללי המשחק

בצה"ל צריכים לקחת בחשבון גם את הרגע שבו הקרמלין יקבע שהפעולות הללו הן בניגוד גמור לאינטרסים ויחפש אירוע או טריגר כדי לשנות את כללי המשחק. לפי פרסומים זרים, נכון לעכשיו לבשאר אסד יש כאבי ראש גדולים יותר מאשר תקיפות המב"מ של ישראל במדינתו המשתקמת ולכן הוא לא ממהר להתחכך עם צה"ל. לא באוויר ולא ביבשה.

ישראל רוצה להשמיד יכולות אויב כמו פירוק בסיסים איראנים, מפעלים לייצור רקטות וטילים מדויקים, תשתיות טרור למליציות השיעיות שלא עזבו את סוריה ועשויות לשמש ביום פקודה את הציר הרדיקלי נגד ישראל ומערכות נשק כדי ליצור תנאים טובים לניצחון במלחמה הבאה. אך לאיפוק של אסד יכול להיות גבול ולכן צריך להיות מוכן לשינוי לא רק בהגנה - אלא גם בהתקפה.

(עדכון ראשון: 14:40)

תוצאות תקיפת חיל האוויר באזור מסיאף, בסמוך לחמאת שבצפון-מערב סוריה, 13 אפריל, 2019. עיבוד תמונה
תוצאות התקיפה בסוריה, הלילה/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully