וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר התרסקות "בראשית": פקודה שהוזנה לחללית גרמה לתקלה במנוע

17.4.2019 / 11:16

ממצאים ראשונים מעלים כי פקודה שהוזנה למחשב החללית במהלך הנחיתה הובילה לשרשרת תגובות שבמהלך כובה המנוע ונמנעה הפעלתו. צוות SpaceIL יפרסם בקרוב את הממצאים הסופיים. קאהן: "חלק בלתי נפרד מפרויקט מסובך". החברה: מקווים להשלים בתוך שנתיים את "בראשית 2"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

תחקיר ההתרסקות של "בראשית" - עדכונים אחרונים

  • ממצאים ראשוניים: פקודה שהוזנה הובילה לשרשרת תגובות, ולכיבוי המנוע
  • התחקיר המלא יתפרסם בשבועות הקרובים
  • התעשייה האווירית ו-SpaceIL עורכים את התחקיר
  • קאהן: מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי
  • החברה: מקווים להשלים בתוך שנתיים את "בראשית 2"
החללית בראשית בצילום ליד הירח. מייקי לוי, אתר רשמי
"הסלפי" של בראשית/אתר רשמי, מייקי לוי

מממצאים ראשוניים מההתרסקות של החללית הישראלית "בראשית" עולה כי פקודה שהוזנה למחשב החללית במהלך הנחיתה הובילה לשרשרת תגובות - שבמהלכן כובה המנוע ונמנעה הפעלתו הרציפה, כך מפרסמת הבוקר (רביעי) חברת SpaceIL. תחקור המסע נערך על ידי צוות החברה והתעשייה האווירית, כאשר בשבועות הקרובים יפורסמו הממצאים הסופיים של התחקיר.

מנתונים שפורסמו ביום שישי האחרון עולה כי החללית התגברה על התקלה והניעה את המנוע הראשי בשנית, אולם בשלב זה כבר לא ניתן לבלום את מהירות החללית ולהשלים את הנחיתה כמתוכנן. על פי נתונים ראשוניים שבידי הצוותים, האירוע הטכני הראשוני התרחש בגובה של כ-14 ק"מ מעל פני הירח. בטווח 150 מטר מהקרקע, אז אבד סופית הקשר עם החללית, והיא הגיעה למהירות אנכית של כ-500 קמ"ש לקראת הפגיעה באדמת הירח.

מוריס קאהן, נשיא SpaceIL מסר בתגובה כי הוא "גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלאה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על טעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של פרויקט בראשית".

לקריאה נוספת:
"צעד ענק לישראל": יוזמי פרויקט החללית "בראשית" ידליקו משואה
מוריס קאהן מכריז: פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך
התקלה הטכנית והמנוע שהפסיק לפעול: הסיבות שבגללן בראשית התרסקה

עוד באותו נושא

"צעד ענק לישראל": יוזמי פרויקט החללית "בראשית" ידליקו משואה

לכתבה המלאה
מוריס קאהן וחברי צוות SpaceIL. איציק בירן, אתר רשמי
מייסדי העמותה ומוריס קאהן/אתר רשמי, איציק בירן

לאורך כל הדרך הייתה החללית במסלול הנדרש, למעט כמה תקלות במערכת התקשורת, מחשב המשימה ומערכת עוקבי הכוכבים. על כל אלו הצליחו בתעשייה ובעמותה להתגבר, אולם נראה שבשלב המשימה החללית לא הצליחה להאט והתרסקה במהירות גבוהה אל תוך הירח.

תהליך הנחיתה החל בסביבות השעה 22:05, אך במהלכו חלו קשיים בקשר ובמנוע של החללית. ניסיון הנחיתה בוצע בצורה אוטונומית, כשהחללית קיבלה מידע מקדים מהקרקע וניסתה לנחות ללא שליטה מכדור הארץ. במהלך ניסיון נחיתתה, העבירה "בראשית" שתי תמונות סלפי שבה נראה אתר הנחיתה. עם זאת, בהמשך אירעו קשיים לאחר שהחללית איבדה קשר עם תחנת הקשר הקרקעית של נאס"א והתגלתה בעיה במנוע. "המצב כרגע נראה לא טוב. אנחנו בלי מנוע ראשי", אמר דורון עופר, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית. בהמשך התקבלה בחדר הבקרה הבשורה על כישלון ניסיון הנחיתה: "לפי כל הסימנים, לצערי הרב, כנראה לא נהיה המדינה הרביעית בעולם. אבל בכל מקרה, הגענו להישג אדיר. היינו מאוד קרובים לירח. אנחנו גם על הירח, אבל לא בצורה שרצינו".

ביום שבת, אחרי האכזבה מהתרסקותה של החללית רגע לפני נחיתתה על הירח, הודיע קאהן על הקמת פרויקט "בראשית 2". זה חלק מהמסר המרכזי שלי לדור הצעיר - גם אם לא מצליחים, קמים ומנסים שוב", אמר. מהחברה נמסר כי מוריס קאהן וצוות המשימה שהקים כבר ביצעו מספר פגישות בנושא ונמצאים במהלכים לתכנון מתווה הפרויקט, הכולל בשלבים אלו השלמת התחקיר על אירועי בראשית 1, גיבוש התקציב, קביעת לוחות זמנים, גיוס משאבים, כוח אדם וכל הנדרש למימוש הפרויקט. "כאמור אנו מקווים כי בתוך שנתיים נוכל להגיע להשלמתו".

(עדכון ראשון: 09:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully