וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי צרפת מתאבלים על שריפת נוטרדאם: "המורשת של כולנו"

16.4.2019 / 10:45

הקהילה היהודית בצרפת מזדהה עם תחושת ההלם והאובדן מהנזק שנגרם לאתר המורשת והדת המפורסם בצרפת. לדברי סגן נשיא הקהילה היהודית בצרפת ''בשבילנו היהודים, נוטרדאם זה צרפת, כמו כל הצרפתים אנחנו בשוק''

השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 2019/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הקהילה היהודית מזדהה עם כאבם של תושבי פריז וצרפת כולה על קתדרלת נוטרדאם שעלתה בלהבות, סגן נשיא הקהילה היהודית בצרפת, גיל טייב, אמר הבוקר (שלישי) לוואלה! NEWS כי ''בשבילנו היהודים, נוטרדאם זה צרפת, כמו כל הצרפתים אנחנו בשוק''. השריפה כילתה את הקתדרלה שנבנתה בימי הביניים והפכה לסמל מובהק של מורשת המדינה. "מזדהים עם תושבי צרפת ורואים בכך דבר בלתי נתפס, אבל זה קרה, ועכשיו צריך לבנות מחדש'' הוסיף טייב.

אלפי תושבים נהרו אתמול לרחובות עיר הבירה לצפות בהתפשטות האש, שכילתה את אחד מאתרי המורשת החשובים של צרפת. לדברי טייב, ''בנייתה מחדש של הקתדרלה תיקח כמה שנים, זו המורשת של כל הצרפתים, יהודים או לא יהודים. כל העם הצרפתי היה בשוק לראות את סמל כמו קתדרלת נוטרדאם בפריז, שמלבד העובדה שהיא לב ליבה של הכנסייה בצרפת, נכתבו עליה המון ספרים ומיליוני תיירים מגיעים כל שנה לראותה''.

לקריאה נוספת בנושא:
הושגה שליטה על השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז; אחד הצריחים קרס
"נשמת האומה הצרפתית נפצעה": פריז אבלה על השריפה נוטרדאם
"זו לא תהיה אותה פריז בלי נוטרדאם": עדויות משריפת הענק בפריז

הלם וכאב בקרב הצרפתים לנוכח נוטרדאם. רויטרס, אתר רשמי
הלם וכאב בקרב תושבי פריז. מתפללים למען הקתדרלה, אמש/אתר רשמי, רויטרס

הרב הראשי של צרפת, חיים קורסיה, אמר כי ''נוטרדאם היא הבית של העם היהודי שגר בצרפת. עכשיו מדברים על בנייה שתימשך עשר שנים, בנייה שתעשה בצורה מקצועית ושתנסה לשחזר במדויק את המקור''. עוד הוסיף קורסיה כי ''חששנו שהמגדל בפתח נהרס, אבל אחרי שהבנו ששרד, סמלה של כיכר הכנסייה שרד גם הוא''.

''כעת, יש לחשוב על המחר. בהזדמנות זו יש לומר כל הכבוד לכבאי האש שעבדו כל הלילה. עכשיו שהאש כתבה, אין סכנה" שיבח קורסיה.

עוד באותו נושא

הושגה שליטה על השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז; אחד הצריחים קרס

לכתבה המלאה
שריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 15באפריל 2019. AP
כיבוש האש המשותללת בקתדרלה, אמש/AP

בעקבות האש הכריז נשיא צרפת עמנואל מקרון על המצב כמצב חירום לאומי, וביטל נאום שתכנן לשאת בפני האומה על צעדים חדשים מול מחאת "האפודים הצהובים". הוא כינה את האירוע: "שריפה נוראית". הנשיא שהגיע לזירה אמר כי התרחיש הגרוע ביותר נמנע. מקרון השתתף בצער הקהילה הקתולית ברחבי העולם. "נבנה ביחד מחדש את נוטרדאם", הצהיר הנשיא והוסיף כי ישיק קמפיין גיוס כספים בינלאומי לטובת שיקום הקתדרלה.

בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא כי "נוטרדאם עולה בלהבות. כל האומה בסערת רגשות. מחשבותיי עם כל הקתולים ועם כל הצרפתים. כמו כל האזרחים אני עצוב לראות את החלק הזה מאיתנו נשרף". בינתיים תושבי פריז התאספו באזור ומתפללים למען הצלתה של הנוטרדאם.

הפריזאים הלומים וכואבים לנוכח מראה הנוטרדאם עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
הלומי כאב ואובדן. תושבי פריז נוהרים לצפות בשריפה, אמש/אתר רשמי, רויטרס

מאיר חביב, חבר הפרלמנט הצרפתי וסגן יו"ר וועדת חוץ ובטחון אמר "עכשיו הגעתי לפרלמנט, ובדרך שלי אני עובר את נהר הסיין כל יום מול הנוטרדאם. זה מאוד עצוב, בפנים זה קטסטרופה, כמובן שיש עצב מאוד גדולה, ולא רק לנוצרים, אפילו אני כיהודי".

"זה כואב מאוד כי כל מי שקשור לתרבות בכלל ולתרבות הצרפתית בפרט, זה חלק מההיסטוריה שלנו. דווקא המקום הזה שרד את המהפכה הצרפתית ב-1789 ואז השחיתו והורידו הרבה כנסיות ולא את הנוטרדאם. הקתדרלה שרדה גם את מלחמת העולם השנייה, זה חלק מההיסטוריה שלנו. כמובן שנשפץ את זה, אבל זה יקח עשרות שנים".

לדברי חביב, הסיבה לשריפה עדיין לא ברורה. "במקום שלא היו שיפוצים היה הרבה של עץ ובמקום הזה, לא היה חשמל בכוונה תחילה מחשש לשריפה, והיו שם מאות עובדים, והמשטרה התחילה לתחקר את העובדים. אני לא שולל שום דבר, בינתיים לא חושבים שזה פלילי, אבל זה גם יכול להיות פלילי, קרו דברים מעולם. צריך לתחקר, לדעת, למה היה אש בקנה מידה כזאת, למה לקח שעות לכבות, אלו שאלות מאוד חשובות. טוב שלא היו הרוגים, למרות שיש כבאי שהוא פצוע, אבל החקירה תיתן לנו את התשובות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קטסטרופה, לא רק לנוצרים". מאיר חביב/מערכת וואלה!, צילום מסך
כנסיית נוטרדאם עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
קתדרלת נוטרדאם עולה באש, אמש/אתר רשמי, רויטרס
קתדרלת נוטרדאם  מבט על החזית הדרומית מנהר הסן. אתר רשמי
קתדרלת נוטרדאם, לפני השריפה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully