וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשמת האומה הצרפתית נפצעה": פריז אבלה על שריפת קתדרלת נוטרדאם

אלפי תושבים נהרו לרחובות עיר הבירה לצפות בהתפשטות האש, שכילתה את אחד מסמלי המדינה. תחושת האובדן ניכרה על פניהם כשהבינו שהקתדרלה כפי שהכירו אותה היא נחלת העבר."אנחנו רק יכולים להזדעזע ממה שראינו"

השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 2019/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

הלהבות הכו בלב לבה של פריז, קתדרלת נוטרדאם שנבנתה בימי הביניים והפכה לשם עולמי, ורק הבוקר (שלישי) כובו סופית. שני צריחיה המעוטרים בגרגוילים מוכרים גם לאלה שמעולם לא ביקרו בבירתה של צרפת. אלפי תושבים נהרו אתמול לרחובות לצפות בהתפשטות האש, המומים מהנזק הקטסטרופלי שנגרם לאתר המורשת העולמי אותו פוקדים בכל שנה כ-14 מיליון תיירים ומאמינים קתולים.

תחושת האובדן ניכרה על פניהם של העוברים והשבים. רבים מהם מחו דמעה כשהבינו שהקתדרלה כפי שהכירו אותה היא נחלת העבר. מחוץ למקום הבוער התאספו כמה אנשים, שהתפללו ושרו במפגן של סולידריות.

"זאת ההיסטוריה שלנו, הספרות שלנו, הדמיון שלנו, המקום בו חווינו את רגעינו הגדולים ביותר", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון שהגיע למקום. הוא התחייב: "יחד נבנה מחדש את נוטרדאם".

לקריאה נוספת בנושא
הושגה שליטה על השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז; אחד הצריחים קרס
"זו לא תהיה אותה פריז בלי נוטרדאם": עדויות משריפת הענק בפריז

כנסיית נוטרדאם עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
תחושת אובדן. אש בקתדרלת נוטרדאם, אמש/אתר רשמי, רויטרס

המבנה האייקוני נשזר בהיסטוריה של פריז מאז החלה בנייתו בסוף המאה ה-12 ועד סיומו לאחר כ-200 שנה. שם בנוטרדאם הכריז נפוליאון בונפרטה על עצמו כשליט צרפת. הפעמון הענק שנתלה ממנו בישר על שחרור העיר מהשלטון הנאצי ב-24 באוגוסט 1944, והביא לסיום השנים החשוכות תחת השלטון הגרמני במלחמת העולם השנייה. 26 שנה מאוחר יותר הכנסייה העתיקה אירחה את הלווייתו של הנשיא שארל דה-גול, כבוד נדיר למנהיג שהוביל את ההתנגדות הצרפתית למלחמה.

"מורשת שערכה לא יסולא בפז נהרסה", אמר ההיסטוריון קמיל פסקל לרשת BFMTV. "אירועים שמחים ועצובים במשך מאות שנים סומנו על ידי פעמוני נוטרה-דאם. אנחנו רק יכולים להזדעזע ממה שראינו".

עוד באותו נושא

הושגה שליטה על האש בקתדרלת נוטרדאם בפריז; מקרון: "נבנה מחדש"

לכתבה המלאה
הפריזאים הלומים וכואבים לנוכח מראה הנוטרדאם עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
המומים וכואבים. תושבי פריז צופים בשריפה, אמש/אתר רשמי, רויטרס

בשנת 1831, הוגו החיה את הקתדרלה בספרו "הגיבן מנוטרדאם", שהעניק לה אישיות בזכות גיבוריו קווזימודו ואזמרלדה. בעת שהכנסייה המוזנחת עמדה בפני אפשרות של הריסה, הרומן פעל כקריאה לפעולה למען האומה, שהחלה במאמצים לשימור המבנה. לאורך השנים עברה נוטרדאם שינויים, כשכל תקופה הותירה בה את חותמה. הצריח שנבנה בשנת 1250 הוסר כ-500 שנה מאוחר יותר, והוחזר בסוף המאה ה-19. אותו מגדל מחודד קרס אמש במהלך השריפה לנגד עיניהם ההמומות של הצופים.

זיכרון מפריז

בעת המודרנית הפכה הכנסייה לאבן שואבת של התרבות המערבית הודות לתפקיד שמילאה בכמה סרטים, בהם "הגיבן מנוטרדאם" משנת 1956. בסרט נראה אנתוני קווין מחיה לחיים את קווזימודו המהופנט למראה אזמרלדה, אותה גילמה השחקנית האיטלקית ג'ינה לולובריגידה.

הדורות הצעירים גילו את קסמה של הקתדרלה בגרסה המצוירת בהפקת וולט דיסני מ-1996, ואילו דוברי הצרפתית זיהו אותו בקומדיה מוזיקלית תחת אותו השם שהופקה בשנת 1998. "זה זיכרון של פריז, ספינת האבן שחצתה את ההיסטוריה", אמר ההיסטוריון פבריס דה אלמידה. "נשמתה של האומה הצרפתית נעלמת, לבה של פריז ושל צרפת נפצע היום", הוסיף סטפן ברן, עיתונאי שהקדיש את זמנו להגן על המורשת התרבותית במדינה.

מבנה הפנים העתיק בנוטרדאם עדיין עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
מבנה הפנים העתיק עדיין עולה באש. נוטרדאם, אמש/אתר רשמי, רויטרס
מבנה הפנים בנוטרדאם עדיין עולה באש. רויטרס, אתר רשמי
ניסיונות לחלץ חפצי אמנות מהאש. כוחות כיבוי האש בנוטרדאם, הלילה/אתר רשמי, רויטרס
תושבים צופים בשריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 16 באפריל 2019. רויטרס
אבלים על שריפת הסמל התרבותי. פריז, אמש/רויטרס
הלם וכאב בקרב הצרפתים לנוכח נוטרדאם. רויטרס, אתר רשמי
אבלים על שריפת הסמל התרבותי. פריז, אמש/אתר רשמי, רויטרס
שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז 15 באפריל 2019. רויטרס
הקתדרלה עולה בלהבות, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully