וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה בקתדרלת נוטרדאם כובתה אחרי 15 שעות; מקרון: "נבנה מחדש"

אחרי מאבק עיקש בלהבות, הצליחו מאות הכבאים להציל את המבנה מהמאה ה-12 מקריסה מוחלטת. החוקרים בודקים את הסיבות לפרוץ השריפה, והתרומות לשיקום הגג והצריח מתחילות לזרום. הרשויות מזהירות: המבנה נותר לא יציב, והיקף הנזק המלא לא ידוע. "אנשים היו עם דמעות בעיניים

השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 2019/צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

רשויות הכיבוי בפריז כיבו היום (שלישי) את השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז בתום כ-15 שעות של מאבק עיקש בלהבות, שכילו חלקים מהמבנה ההיסטורי אחד ממוקדי התיירות המרכזיים בצרפת ובעולם. השריפה כובתה רק בסביבות השעה 10:00 במאמץ של כ-400 כבאים, אחרי שהחלה להשתולל אתמול בערך בשעה 19:30.

בינתיים, הרשויות ממשיכות לנסות ולגלות את מקור השריפה, שהחלה בחלק שעבר שיפוצים, לצד הבטחות לתרומות לשיקומו של המבנה הגותי. "עכשיו אנחנו בשלב החקירה", אמר לכתבים דובר שירותי הכבאות, גבריאל פלו.

צוותי הכיבוי הצליחו להשתלט על האש בשעות הלילה, ובכך להציל את המבנה מהמאה ה-12 מקריסה מוחלטת. האש הרסה כשני שלישים מהגג בן 850 השנה של הקתדרלה, שהיא אחד מאתרי המורשת העולמיים של אונסק"ו, וכן את הצריח המרהיב שלה, שנאכל בלהבות, שמילאו את שמי פריז בעשן סמיך.

לקריאה נוספת בנושא
הושגה שליטה על השריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז; אחד הצריחים קרס
"זו לא תהיה אותה פריז בלי נוטרדאם": עדויות משריפת הענק בפריז

כנסיית קתדרלה פריז, צרפת 16 באפריל 2019. רויטרס
מאות נאבקו באש. כבאים מחוץ לקתדרלה, הבוקר/רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהגיע למקום, אמר כי השריפה היא "טרגדיה נוראית" והצהיר כי יבנה מחדש את הקתדרלה. "נוטרדאם היא ההיסטוריה שלנו, הספרות שלנו, חלק מהנשמה שלנו, המקום של כל האירועים הגדולים ביותר שלנו והמוקד של חיינו", תיאר הנשיא. "נוטרדאם בוערת, ואני חש את העצב והצמרמורת שמרגישה האומה הצרפתית".

מקרון הודיע כי ישיק קמפיין בינלאומי לגיוס תרומות לטובת שיקום הכנסייה האייקונית. "בואו נהיה גאים, בנינו את הקתדרלה הזאת לפני יותר מ-800 שנים, ובהמשך השנים. לכן אני מודיע חגיגית הלילה: אנחנו נבנה אותה ביחד", הדגיש. "אין ספק שזה חלק מהגורל הצרפתי והפרויקט שלנו בשנים הבאות". בעקבות האש הכריז הנשיא על מצב חירום לאומי, וביטל נאום שתכנן לשאת בפני האומה על צעדים חדשים מול מחאת "האפודים הצהובים".

קרן המורשת הצרפתית, שנמצאת בבעלות פרטית, קראה לציבור לאסוף כספים למען שיקומו "הסמל של ההיסטוריה והתרבות של צרפת". אחד נרתמים הראשונים הוא המיליארדר ברנרד ארנו, שהכריז הבוקר כי הוא ותאגיד היוקרה LVMH שבראשו הוא עומד יתנו 200 מיליון אירו, אחרי שיריבו העסקי קרינג הציע מאה מיליון אירו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 15באפריל 2019. AP
להבות בלב פריז. קתדרלת נוטרדאם, אמש/AP
שריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 15באפריל 2019. AP
שמונה שעות של מאמצי כיבוי. אש בנוטרדאם, אמש/AP

במקביל, התובע הכללי של פריז פתח בחקירת נסיבות שריפת הענק בקתדרלה. דובר המשרד מסר כי השריפה מוגדרת כתאונה, ואין חשד להצתה מכוונת.

הדליקה פרצה בגג המבנה, בעקבותיה קרס אחד הצריחים. לפי דיווחים, כל מסגרת העץ בתוך הבניין, שנבנתה בימי הביניים נשרפה וניזוקה. תיירים ועוברי אורח פונו מהמקום, ובמהלך ניסיונות כיבוי האש נפצע כבאי באורח קשה והועבר לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בעיר. כמו כן, פעלו הרשויות לחלץ עתיקות וחפצי אמנות מהקתדרלה.

שר הפנים פרנק ריסט אמר כי "יש לנו את כל הדרוש כדי לבנות אותה מחדש באותה דרך", אולם הוא הבהיר כי המבנה נותר לא יציב וכי היקף הנזק מהאש ומהמים בתוך הקתדרלה עדיין לא ידוע.

עשן בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 15 באפריל 2019. רויטרס
קתדרלת נוטרדאם, אתמול/רויטרס
שריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 15באפריל 2019. AP
תושבים צופים בעשן המיתמר מהכנסייה, אתמול/AP
"ביקרתי כאן כל כך הרבה פעמים, אבל זה לא יהיה אותו הדבר"

תושבים מודאגים ותיירים המומים צפו בעשן שאפף את הקתדרלה בלב פריז. אלפי צופים נעמדו על הגשרים לאורך נהר הסיין. כמה מהם פצחו בשירה שקטה, בעוד אחרים נשאו תפילות.

"יש לי חברים רבים שגרים בחו"ל וכל פעם שהם מגיעים אני אומרת להם לבקר בנוטרדאם", אמרה בדמעות סמנתה סילבה, עדת ראייה. "ביקרתי כאן כל כך הרבה פעמים, אבל זה לא יהיה אותו הדבר. זה סמל אמיתי של פריז". מאיה סחייק, עדת ראייה נוספת, סיפרה כי "האזור היה מלא במכבי אש ובמשטרה, והעשן הגיע עד השאנז אליזה. ביקשו מאיתנו להתרחק מהאזור. כל העיר בטירוף".

נשיא צרפת עמנואל מקרון מחוץ לשריפה בקתדרלת נוטרדאם בפריז צרפת, 16 באפריל 2019. רויטרס
"נוטרדאם היא ההיסטוריה שלנו". מקרון, הלילה/רויטרס

ברחבי העולם לא נשארו אדישים למראה הלהבות שכילו את הכנסייה. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי מחשבותיה עם העם בצרפת ורשויות החירום שנלחמות ב"בערה הנוראית". גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה את תנחומיה בעקבות שריפת "סמל צרפת והתרבות האירופית". מהוותיקן נמסר כי השריפה ב"סמל של נצרות בצרפת ובעולם" גרמה להלם ולעצב.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "נורא לראות את האש הענקית בקתדרלת נוטרדאם בפריז. אולי כדאי להשתמש במטוסי כיבוי כדי לכבות אותה. חייבים לפעול במהירות". בשירותי הכיבוי של צרפת הבהירו, ככל הנראה בתשובה לדבריו, ששימוש בהם היה מסכן את המבנה כולו.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כתב כי הוא "עצוב לנוכח ההרס והאובדן של המקום המקודש". הוא מסר את תנחומיו "לעם הצרפתי, לקתולים ולאנשים ברחבי העולם שהעריכו את יופיו וההיסטוריה של המבנה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר אף הוא את תנחומיו על הדליקה ואמר כי ''הנוטרדאם היא מהיפים בסמליהן של פריז בפרט וצרפת בכלל, אבל גם אחד החשובים לכל בן תרבות באשר הוא. לבנו עם אזרחי צרפת ועם אגדות הנוטרדאם, האמיתיות והבדויות, בתפילה שימשיכו לעמוד על תילן לנצח". ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ אמר כי ''בשם מדינת ישראל, אני רוצה להביע סולידריות עמוקה עם צרפת והעם הצרפתי על האש הנוראה בנוטרדאם, סמל עולמי של ציוויליזציה''.

קתדרלת נוטרדאם שנבנתה במאה ה-12, נחשבת לאחד מהמבנים היפים בעולם ולאטרקצייה תיירותית מוכרת שמושכת אליה מליוני מבקרים. היא נמצאת בלבה הגיאוגרפי וההיסטורי של עיר הבירה ומשמשת כמקום מושבו של הארכיבישוף של פריז.

(עדכון ראשון: 6:38)

עשן בקתדרלת נוטרדאם בפריז, 15 באפריל 2019. AP
קתדרלת נוטרדאם, אתמול/AP
שריפה פרצה בקתדרלת נוטרדאם, פריז. אתר רשמי
צילום רחפן של השאיפה בקתדרלה, הלילה/אתר רשמי
שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז 15 באפריל 2019. רויטרס
קתדרלת נוטרדאם, אתמול/רויטרס
שריפה בקתדרלת נוטרדאם, פריז 15 באפריל 2019. AP
קתדרלת נוטרדאם, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully