וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

65 ממליצים לנתניהו; כולנו לנשיא: אין מו"מ על חיבור עם הליכוד

במהלך יום ההתייעצויות השני אצל הנשיא ריבלין, השיג נתניהו את הרוב הדרוש להרכבת ממשלה. נציגי ישראל ביתנו, כולנו ואיחוד הימין המליצו על ראש הממשלה, ואילו מרצ והעבודה המליצו על גנץ. ליברמן ידון לראשונה עם נתניהו בדרישותיו

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

ההתייעצויות לקראת הרכבת הממשלה - כל העדכונים:

  • נתניהו השיג רוב של 65 ממליצים להרכבת הממשלה
  • נציגי ישראל ביתנו, כולנו ואיחוד הימין המליצו על נתניהו
  • נציגי ליברמן: "נהיה מגן לציבור החילוני"
  • סמוטריץ': נבקש להמשיך ולהחזיק בתיקי החינוך והמשפטים
  • נציגי כולנו שללו קיום מו"מ לאיחוד עם מפלגה אחרת
  • העבודה ומרצ המליצו על גנץ: "אנחנו לפני תקופה לא טובה"
  • סיעת רע"מ-בל"ד לא המליצה על אף מועמד: "נתניהו לא ראוי להיות ראש ממשלה"
  • בהמשך היום ייפגש נתניהו עם ליברמן ופרץ כדי לדון בדרישותיהם

נשיא המדינה ראובן ריבלין יתחיל היום (שלישי) את יומו השני של סבב ההתייעצות עם הסיעות שנבחרו לכנסת, וישמע את המלצתן בדבר המועמד הרצוי להרכבת הממשלה הבאה. אתמול שודרו ההתייעצויות לראשונה בשידור חי מתוך רצון לקדם שקיפות. יום התייעצויות זה כולל את מפלגת העבודה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין, מרצ, כולנו ורע"מ-בל"ד.

בהמשך היום ייפגש נתניהו לראשונה מאז הבחירות עם ליברמן, וידון עמו לראשונה בדרישות המפלגה במשא ומתן הקואליציוני. אחר הצהריים ייפגש ראש הממשלה עם פרץ. היות שיו"ר כולנו משה כחלון נמצא בחופשה בחו"ל, עדיין לא ברור אם נתניהו ייפגש עמו לפני פסח, אך השניים שוחחו טלפונית.

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי המליץ לנשיא על בני גנץ. "בסיטואציה שנוצרה אני לא בטוח שזה יקרה, אבל אני באופן אישי חושב שהעובדה שאדם יהיה ראש ממשלה עשר שנים זה לא נכון. יחד עם זאת, העם החליט". גבאי הוסיף כי "אנחנו לפני תקופה לא טובה - גרעון בתקציב. ואחד הדברים שצריך להדגיש בבואך להמליץ על ראש ממשלה חשוב לשים לב לדברים האלה".

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן שבר שתיקה: נמליץ על נתניהו - לא נתפשר על חוק הגיוס
חוק הגיוס, תיק המשפטים והכרעת חמאס: כל הדרישות לכניסה לממשלה
בין 64 ל-67: האופציה של כחלון וליברמן לקלקל לנתניהו את תמונת הניצחון

הגעת סיעת העבודה לבית הנשיא במסגרת ההתייעצויות. 16 באפריל 2019. מארק ניימן לע"מ, אתר רשמי
סיעת העבודה בפגישה עם הנשיא, היום/אתר רשמי, מארק ניימן לע"מ

בתום הפגישה עם נציגי העבודה, הגיעו לנשיא נציגי ישראל ביתנו ונציג הרשימה יבגני סובה הודיע לריבלין כי המפלגה ממליצה על נתניהו לראשות הממשלה. ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה כי "היום אנחנו בסיטואציה מאוד מורכבת, חובתנו לשמור על איזון דק בין דת ומדינה וזו חובתנו כסיעת ישראל ביתנו, להיות מגן של הציבור החילוני, יחד עם כבוד לציבור הדתי. אחדות העם וחיבוק העם זה מה שחשוב אחרת נגיע למצב של מריבות בתוך המשפחה". ריבלין אמר לחברי הסיעה כי "יש ויכוחים לא פשוטים בין יהודים וערבים, חרדים וחילונים, ותיקים ועולים חדשים, כולנו חיים יחד כאן טוב ויכולים לחיות עוד יותר טוב, אבל חשוב לומר את זה לא רק לפני בחירות אלא להתנהג ככה כל הזמן".

לאחר נציגי ישראל ביתנו, הגיעו לריבלין נציגי איחוד מפלגות הימין. יו"ר המפלגה רפי פרץ אמר כי "לאורך כל הדרך הכרזנו שנתמוך בנתניהו וכך נבקש מהנשיא". בהמשך, אמר יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' כי "הימין איבד שבעה מנדטים בבחירות בגלל אחוז החסימה". בתום המפגש עם הנשיא אמר סמוטריץ' כי המפלגה תבקש להמשיך בתיקי החינוך והמשפטים, הנמצאים כיום בידי הבית היהודי - שכן נפתלי בנט ואיילת שקד הגיעו מהמפלגה כשקיבלו את משרדים אלה.

אבי גבאי , בעת הגעתו לבית הנשיא 16 באפריל 2019. שלומי גבאי
ח"כים שמולי וגבאי מגיעים לבית הנשיא, הבוקר/שלומי גבאי

סמוטריץ' התייחס למחלוקות הצפויות עם ישראל ביתנו בנושא דת ומדינה, ואמר כי "גם גם לליברמן יש כבוד גדול למסורת, אשתו שומרת מסורת, אפשר להגיע איתו להבנות". הוא התייחס למועמדותו לתפקיד שר המשפטים ואמר כי "אני אדם תם לב, נקי כפיים גם אם ינסו לתפור לי תיק כמו שעשו אז לריבלין בתקופת ממשלת שרון. לא יצליחו, אני לא חושש". פרץ התייחס בסיום דברי נציגי המפלגה כי "אני עברתי גירוש, לא ניתן שהדבר הזה יקרה שוב", וציין כי ייפגש הערב עם ראש הממשלה נתניהו. "יש לי ניסיון במערכות ואני רואה את עצמי מועמד ראוי לתפקיד שר החינוך, בצלאל יהיה שר משפטים מצוין. אני מאמין שכך יהיה, ולא רואה סיבה שזה לא יקרה. יהיו לנו עוד מספר דרישות הגיוניות".

הסיעה הבאה להיפגש עם הנשיא הייתה סיעת מרצ. חברי הכנסת תמר זנדברג, אילן גילאון, עיסאווי פריג' ומיכל רוזין הודיעו לריבלין כי הם ממליצים על גנץ לראשות הממשלה. זנדברג אמרה לנשיא כי "נקודת האור שלנו בבחירות האלה היא קבלת תמיכה יהודית וערבית שהייתה גל נגד לחוקי הלאום, הגזענות והחקיקה המפלה. מרצ סימנה דרך שאנחנו מתכוונים להעמיק בה של שותפות יהודית ערבית".
היא התייחסה להצבת מצלמות בקלפיות ביישובים הערביים, ואמרה כי "האווירה עוד לא שקעה". לדבריה, "אנחנו פה כדי להלחם במגמות הסיפוח ובברית השחיתות-סיפוח. לפנינו קואליציה שכל מהותה הוא למלט ראש ממש מושחת ממשפט תמורת סיפוח וחיסול חזון שתי המדינות".

"גנץ צריך לעשות חשבון נפש על האמירה שאמר במהלך הקמפיין לפיה הוא ישב עם כל מי שיהודי. אלה אמירות שאין להם מקום", אמר פריג'. בנוסף, רוזין קראה ליועץ המשפטי לממשלה להודיע כי יפתח בחקירת הצבת המצלמות בקלפיות ביישובים ערביים.

חברתי מפלגת ישראל ביתנו בהצהרה לתקשורת לאחר פגישתם עם נשיא המדינה, בית הנשיא, ירושלים. שלומי גבאי
נציגי ישראל ביתנו בבית הנשיא, הבוקר/שלומי גבאי

בפתח הפגישה עם נציגי כולנו, אמר ריבלין כי "יש סיעות שתמכו בגנץ ויש סיעות שתמכו בבנימין נתניהו, ולפני שתי סיעות השלמתי 61 קולות לנתניהו. הדבר לא צריך לשבש את שיקול דעתכם". הוא הוסיף: "יש לכם ארבע אפשרויות: להמליץ על אחד מהשניים שכבר נרשם שמם, להמליץ על אדם שלישי, לא להמליץ על אף אחד". על כך השיב ח"כ רועי פולקמן מכולנו כי "פולקמן: אנחנו התחייבנו גם לציבור הבוחרים שלנו, וגם זו הכרעת רוב הציבור בישראל - לכן גם סיעת כולנו ממליצה על בנימין נתניהו".

"עברנו מערכת בחירות קשה, מפלגת כולנו הוקמה על הדגל הכלכלי חברתי, מערכת בחירות שהתאפיינה בעיסוק פרסונלי", אמר פולקמן. "אנחנו מתכוונים להרים את הדגל החברתי וגם הממלכתי. הראינו דיברנו על תוכניות עבודה, ולא בלהאשים ולא בלהתלונן. זו תהיה גם דרכה של כולנו בכנסת ה-21. בשם יו"ר המפלגה שר האוצר, אנחנו בחוויה שהמחנה החברתי ספג מכה". על כך אמר ריבלין כי אחד האתגרים החשובים בחיי הציבור הוא הנושא הכלכלי.

ריבלין העלה שאלה לגבי המגעים האפשריים לאיחוד בין כולנו לליכוד. לדברי פולקמן, "אין משא ומתן בשמה של כולנו על חיבור. לא היה ואין כזה נכון להרגע. דיבורים יש עם כולם, בכל מיני מעגלים".

האחרונה לסיעות שהגיעו לנשיא היום היא סיעת רע"מ-בל"ד, שלא המליצה על אף מועמד לראשות הממשלה. היו"ר עבאס מנסור אמר לריבלין כי "אף מועמד לא פנה אלינו, אפילו המועמד שלא זכה התעלם מאיתנו". הוא אמר כי שלוש המלצותיו לנשיא הן "האלימות במגזר הערבי, הריסת בתים במגזר ודיאלוג בין שני הצדדים". לדבריו, "מבחינתי נתניהו לא ראוי להיות ראש ממשלה". חבר הרשימה אמטנאס שחאדה אמר כי "אף מפלגה לא מציעה אלטרנטיבה לסיום הכיבוש. הסוגיה הפלסטינית כמעט נעלמה מהשיח. אנחנו נפעל לסיום הכיבוש ושיהיה שוויון מהותי בין כל האזרחים". ח"כ ג'מאל זחאלקה הוסיף כי "גנץ הציג אלטרנטיבה איך לנהל את העניינים ללא תוכן, אני חושב שהוא חלק מהבעיה".

נציגי איחוד מפלגות הימין בבית הנשיא לאחר ההמלצה על נתניהו. שלומי גבאי
נציגי איחוד הימין בבית הנשיא/שלומי גבאי

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כבר אתמול כי מפלגתו תמליץ בפני הנשיא על נתניהו לתפקיד ראש הממשלה. באירוע הרמת כוסית של מפלגתו אמר כי "מי שחושב שנוותר על עקרונות תמורת כסאות, אפילו מפתות, זה לא יקרה". לדבריו, "אנחנו יכולים להיות רק חלק ממשלת ימין - במעשים ולא בדיבורים".

"כשאני מסתכל היום סביב חוק הגיוס, שגם גנץ אומר שיתמוך בו, מי שיזם את החוק זה לא מערכת הביטחון אלא שר הביטחון דאז. וביקשתי אז ממערכת הביטחון לנסח הצעת חוק בהתאם לצרכי המערכת. החוק הזה היה בכנסת ועבר בקריאה ראשונה ביולי 2018, וחל עליו דין רציפות". הוא הוסיף: "אנחנו לא מנסים להכניס עזים לתוך המו"מ אלא הולכים על מה שקיים, זה לא דבר חדש. לכן לא נסכים לדרישות לרוקן את החוק מתוכן, נקפיד על קוצו של יוד, לא נוותר לא על פסיק ולא על נקודה, נדרוש להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית בדיוק באותו נוסח".

חברתי מפלגת מרצ, בהצהרה לתקשורת לאחר פגישתם עם נשיא המדינה, בית הנשיא, ירושלים. שלומי גבאי
נציגי מרצ בבית הנשיא/שלומי גבאי
אינפו הרכבת ממשלה. אתר רשמי
אינפו הרכבת ממשלה/אתר רשמי

אתמול דווח כי הושגה חזית אחידה של יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין בנושאי דת ומדינה. "יתד נאמן", הביטאון המפלגתי של סיעת דגל התורה, המרכיבה את יהדות התורה, ציטט את דבריו של יו"ר הסיעה, ח"כ משה גפני, לפיהם "הושג תיאום אסטרטגי ופוליטי בין יהדות התורה וש"ס לבין איחוד הימין". לפי התיאום, המפלגות יציגו עמדה זהה "ובלתי מתפשרת על העקרונות החשובים כמו מעמד לומדי התורה, קדושת השבת ושמירת הסטטוס קוו". גפני אומר כי "אם לא יתקבלו עמדותינו, לא תוקם קואליציה. לא ייתכן שליברמן עם חמישה מנדטים יציב תנאים לשלוש מפלגות גדולות ממנו".

לפי הנוהג, ריבלין ייפגש עם נציגי הסיעות וישמע את המלצתן על המועמד לראשות הממשלה. לאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כל הסיעות, הנשיא יכריז על חבר הכנסת שעליו תוטל הרכבת הממשלה. מרגע הטלת מלאת הרכבת הממשלה על הח"כ הנבחר, יעמדו לרשות האחרון, לפי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים לביצוע המשימה. אם יצטרך הארכה, ריבלין יוכל להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים, לפי החוק.

תוצאות האמת בבחירות אמנם פורסמו ביום חמישי האחרון, אך התוצאות הרשמיות יפורסמו בידי ועדת הבחירות לפי חוק רק שמונה ימים לאחר קיומן. לפי תוצאות האמת, הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו היא המפלגה הגדולה ביותר עם 36 מנדטים, ובעלת הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב את הממשלה. עד כה הכריזו כמה ראשי מפלגות על תמיכתם בנתניהו וכי ימליצו עליו לנשיא. לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ישקול הנשיא אם יש צורך בהשלמת סבב ההתייעצויות.

(עדכון ראשון: 8:17)

נציגי סיעת כולנו מחוץ לבית הנשיא לאחר סבב ההתייעצויות, 16 באפריל 2019. שלומי גבאי
נציגי כולנו/שלומי גבאי
חברי מפלגת רע"מ-בל"ד, בהצהרה לתקשורת לאחר פגישתם עם נשיא המדינה, בית הנשיא, ירושלים 16 באפריל 2019. שלומי גבאי
נציגי רע"מ-בל"ד/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully