וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס, תיק המשפטים והכרעת חמאס: כל הדרישות לכניסה לממשלה

סבב ההתייעצויות שיחל הבוקר בבית הנשיא צפוי להפוך לטקס סמלי שבסופו יינתן לנתניהו המנדט להרכבת הממשלה. מהרגע שיקבל את המשימה, הוא צפוי להתמודד עם דרישתו של ליברמן לתיק בכיר, עם שורת בקשות מהמפלגות החרדיות בנושא דת ומדינה ועם קרב אפשרי מול איחוד מפלגות הימין

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

מתקדמים לקראת משחק הכיסאות של הרכבת הממשלה: נציגי סיעות הכנסת יחלו הבוקר (שני) לעלות לרגל לבית הנשיא ולהודיע לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, מיהו המועמד שעליו הם ממליצים להרכבת הממשלה. במשך חודשים, ובמיוחד בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע חשש מתרחיש שבו ריבלין יטיל על מועמד אחר את המשימה, אך לאור תוצאות הבחירות והניצחון הסוחף של הליכוד כמפלגה הגדולה ושל גוש הימין, אין לו כל סיבה לחשש.

60 מתוך 65 הקולות של גוש הממליצים שלו כבר הצהירו שהוא יהיה המועמד שינקבו בשמו בשיחות עם הנשיא - ש"ס, יהדות התורה, איחוד מפלגות הימין וכולנו, ורק יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עדיין לא התחייב רשמית שימליץ על נתניהו, אבל צפוי לעשות זאת. אם לא תחול הפתעה דרמטית של הרגע האחרון, סבב התייעצויות של הסיעות יהפוך הפעם בעיקר לטקס סמלי לפרוטוקול שבסופו נתניהו יקבל את המנדט להרכבת הממשלה בפעם החמישית ויפתח רשמית במשא ומתן הקואליציוני.

עוד בוואלה! NEWS:
מי ירכיב את הממשלה - ותוך כמה זמן? המדריך ליום שאחרי הבחירות
מסלול עוקף גיוס: הצעדים לפתרון המשבר שמאיים על הממשלה הבאה
בין 64 ל-67: האופציה של כחלון וליברמן לקלקל לנתניהו את תמונת הניצחון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו  ונשיא המדינה ראובן ריבלין במהלך אירוע הנצחה למשפחות השכולות, בנייני האומה, ירושלים 14 באפריל 2019. ראובן קסטרו
סבב ההתייעצויות יהפוך לטקס סמלי לפרוטוקול. נתניהו וריבלין/ראובן קסטרו

היום בבוקר יגיעו לבית הנשיא נציגי הליכוד, כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה וחד"ש-תע"ל, ומחר מפלגת העבודה, ישראל ביתנו, כולנו, מרצ ורע"מ-בל"ד. ביום רביעי, אחרי שיקבל את התוצאות הסופיות של הבחירות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר, ריבלין צפוי לקרוא לנתניהו לפגישה ולהטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. מהרגע שנתניהו יקבל את המשימה יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב את הממשלה ולהציגה בפני הכנסת, בתוספת אפשרית של שבועיים הארכה במידה ולא יעמוד בלוחות הזמנים; חופשת הפסח הבאה עלינו לטובה נספרת במניין הימים, אך מן הסתם תירשם בה האטה במגעים הקואליציוניים, כך שהזמן קצר במיוחד - והמלאכה מרובה.

לשון המאזניים והחזית עם החרדים

המשחק הכי מעניין במשא ומתן הקואליציוני שייפתח השבוע צפוי להיות זה של ליברמן, שיחזור היום לארץ מחופשת אוורור בווינה, לשם נסע מיד אחרי הבחירות. ליברמן יציג הערב לראשונה את התנאים שלו לכניסה לממשלת נתניהו בהרמת כוסית עם ישראל ביתנו והם צפויים להיות נוקשים: דרישה לשינוי חד במדיניות הביטחון כלפי חמאס ברצועת עזה, ואימוץ הקו הנוקשה שלו שדורש הכרעה ולא הסדרה, והתעקשות מוחלטת על העברת חוק הגיוס כלשונו ללא שינויים, מה שמייצר חזית לא פשוטה עם החרדים. מבחינת תיקים, ליברמן צפוי לדרוש תיק בכיר - ביטחון או חוץ, ולהתקוטט עם ש"ס על תיקי הפנים והעלייה והקליטה, אבל עוד לפני התיקים צפוי משא ומתן מפרך על עקרונות יסוד, בעיקר בנושאי דת ומדינה, שאפשר לצפות שיימשך עד הרגע האחרון. חמשת המנדטים של ליברמן הופכים אותו ללשון מאזניים של הקואליציה, ולנתניהו אין ממשלה בלעדיו, והוא צפוי לנסות למקסם את כוחו בתוך הסיטואציה.

יו"ר כולנו משה כחלון, עם ארבעה מנדטים בלבד, דורש קודם כל לחזור למשרד האוצר כדי להמשיך את העשייה שלו בקדנציה הקודמת וכן תיק נוסף עבור מפלגתו. במקביל, כחלון מנהל מגעים עם הליכוד על אפשרות לחבירה לסיעה משותפת בכנסת, אך לא ברור עדיין שההצעה תבשיל עוד לפני סוף המשא ומתן הקואליציוני.

אביגדור ליברמן באולפן וואלה, 18 במרץ 2019. ראובן קסטרו
המשחק הכי מעניין. ליברמן/ראובן קסטרו
יו"ר כולנו, משה כחלון מצביע בחיפה, 9 באפריל 2019. דוברות כולנו, אתר רשמי
לא ברור אם ההצעה לחבור לליכוד תבשיל לפני סוף המו"מ. כחלון/אתר רשמי, דוברות כולנו

יהדות התורה, שנעה סביב המנדט השמיני, תדרוש "צילום מצב קיים", ולפיו יעקב ליצמן יכהן כסגן שר הבריאות לקדנציה נוספת, ח"כ משה גפני יכהן שוב כיו"ר ועדת הכספים בכנסת וח"כ אורי מקלב או לחילופין סגן השר מאיר פרוש ימונו לתפקיד סגן השר, או סגן שר הבינוי והשיכון. הדרישות המשמעותיות של המפלגה, כמו גם של ש"ס, צפויות לבוא בנושאי דת ומדינה - מטיפול בסוגיית הפטור מגיוס לצה"ל, גיורים דרך הרבנות הראשית והשבת במרחב הציבורי ועד נושאים נוספים כמו הבטחה לפתרונות עבור דיור למגזר החרדי.

ש"ס, שזכתה להישג מרשים עם תוצאה של שמונה מנדטים, צפויה לדרוש את תיק הפנים עבור יו"ר המפלגה אריה דרעי, ושני תיקים נוספים - תיק הדתות ותיק הפריפריה, הנגב והגליל עבור שני ח"כים נוספים במפלגה. בנוסף לכך, יבקשו מינוי של לפחות שני סגני שרים ותפקידי יו"ר ועדות בכנסת. במפלגה הצהירו במהלך קמפיין הבחירות כי יבקשו גם את תיק הקליטה, אך ההערכה היא כי דרישה זו נועדה ליצור לחץ מול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בעימות בין הצדדים. ש"ס צפויה ליישר קו עם דרישותיה של יהדות התורה בנושאי דת ומדינה.

יעקב ליצמן ומשה גפני בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
ידרשו "צילום מצב קיים". ליצמן וגפני/שלומי גבאי
אריה דרעי בכנס בחירות של ש"ס באשדוד 5 במרץ 2019. יעקב כהן, אתר רשמי
זכה להישג מרשים. ש"ס/אתר רשמי, יעקב כהן

איחוד מפלגות הימין צפויה לדרוש שני תיקים בכירים - תיק המשפטים לח"כ בצלאל סמוטריץ' ותיק החינוך ליו"ר הבית היהודי רפי פרץ. במפלגה ידרשו בנוסף לכך גם תפקיד סגן שר, יו"ר ועדה ודרישות תקציביות נוספות. במפלגה יצטרפו לחלק מהדרישות של המפלגות החרדיות, בהן פסקת התגברות מורחבת וחוק נורווגי מורחב שיאפשר התפטרות של שרים וסגני שרים בתמורה לכניסת נציגים חדשים ברשימות המפלגות לכנסת. בתיק המשפטים צפוי למפלגה קרב לא פשוט מול הליכוד, וייתכן כי היא תצטרך להתפשר על כך במהלך המשא ומתן.

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ בערב השקת קמפיין איחוד מפלגות הימין - 11 מרץ 2019. מירי שמעונוביץ, אתר רשמי
ייתכן שבמפלגתו יצטרכו להתפשר על תיק המשפטים. פרץ/אתר רשמי, מירי שמעונוביץ
אינפו הרכבת ממשלה. אתר רשמי
לוח הזמנים להרכבת הממשלה/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully