וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכאוס ברכבת: כץ יוזם חוק שימנע שביתות, הוועד: יפגע בעובדים

14.4.2019 / 23:00

שר התחבורה הודיע כי סיכם עם ראש הממשלה שכל סיעה שתצטרף לקואליציה תתחייב על תמיכה בחוק שימנע שביתות. "לא נאפשר פגיעה באזרחי ישראל", אמר כץ. בוועד העובדים תקפו: "שימוש פוליטי באירוע שיזמה וחוללה ההנהלה". גורם ברכבת: העובדים נוקטים בשיטה של עצירות חירום

אתר רשמי

המשבר ברכבת - עדכונים אחרונים:

  • שיבושים ברכבות הבוקר; גורם ברכבת: תקלה נקודתית
  • בהנהלה פנו ליו"ר ההסתדרות בדרישה להדיח את אדרעי
  • אדרעי: טענות ההנהלה - רחוקות מהמציאות
  • כץ: סיכמתי עם נתניהו לחייב חוק בוררות חובה במו"מ הקואליציוני

בצל המשבר המתמשך ברכבת, שר התחבורה ישראל כץ הודיע הערב (ראשון) כי יקדם חוק יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שימנע שביתות בשירותים חיוניים כחלק מההסכמים הקואליציוניים. זאת, לאחר יום נוסף של שיבושים ברכבות ושל חילופי ההאשמות בין ההנהלה לבין ועד העובדים בראשות גילה אדרעי, שאותה דרשו להדיח מתפקידה.

מוקדם יותר יצאה הנהלת רכבת ישראל בלא כלום מדיון דחוף שהתקיים לבקשתה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. הבקשה באה בעקבות השבתת הרכבות ביום שישי בכל רחבי הארץ, למשך שעה וחצי. ההנהלה טוענת כי 80 רכבות בוטלו וכי בסיכומו של היום נסעו ברכבת רק 25 אלף איש, 50% פחות מביום שישי רגיל בו נוסעים בה 50 אלף, רבים מהם חיילים הממהרים הביתה לחופשת שבת קצרה.

על מי מוטלת האחריות להשבתה הזו? גם כאן קיימת מחלוקת. אבל בתום הדיון בו מסרו העובדים לבית הדין כי "לא מתנהל משא ומתן ובוודאי שלא מתנהל משא ומתן אינטנסיבי", נאלץ מ"מ מנכ"ל הרכבת אורי שריר להתקפל, להסכים לשוב לשולחן המו"מ, ולהמתין להחלטה כוללת בעתירה המתנהלת. השופטת אסנת רובוביץ-ברכש הודיעה לצדדים כי כמתוכנן, "החלטה בכלל הבקשות תינתן בהקדם האפשרי".

עוד בוואלה! NEWS:
ועדת הבחירות: בניגוד לטענות הימין החדש - נמצא רק פתק פסול אחד
"עם ישראל צמא לאחדות": אמהות הנערים שנרצחו ב-2014 ידליקו משואה
מפעל הטילים הסורי הושמד: תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל נחשפות

ישיבת ממשלה 17.2.2019. אמיל סלמן, הארץ
כל סיעה בקואליציה תתחייב לחוק בוררות חובה. כץ/הארץ, אמיל סלמן

ועד עובדי הרכבת מסר כי "כמו שהתגלה היום בבית הדין, לא הייתה שום שביתה של העובדים ביום שישי, רק מחדל של הנהלת הרכבת שהחליטה לפגוע בעשרות אלפי חיילים ואזרחים וכל מה שהתרחש ומתרחש ברכבת הוא תוצאה של כישלון ניהולי חריף". לדברי העובדים, "הוכח בבית הדין לעבודה על ידי הנהלת הרכבת עצמה, שכל הפרסומים שהפיצה ביום שישי היו שקריים". העובדים, באמצעות עו"ד סיגל פעיל המייצגת אותם, אומרים כי יגישו כבר השבוע תביעת דיבה נגד הנהלת הרכבת בגין הטלת האחריות להשבתה על העובדים.

השר כץ אינו כוסס ציפורנים בהמתנה להחלטת בית הדין לעבודה או לתביעה של פעיל. בשבוע שעבר מינה לרכבת מנכ"ל כדי לעשות בה סדר, מה גם שפינה לו הדרך, גם אם במחיר חיסול ממוקד של יו"ר ועד העובדים אדרעי, אשר הנהלת הרכבת, בהשראתו, דורשת כבר את הדחתה.

כץ מנצל את מומנטום הניצחון בבחירות ואת הליך הרכבת הממשלה ופועל לשינוי החוק, כך שהעובדים יצטרכו לאישורו של צד שלישי לפני נקיטת עיצומים. "סיכמתי עם ראש הממשלה על חקיקת חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים", מסר השר כץ הערב. "כל סיעה שתצטרף לקואליציה תצטרך להתחייב על תמיכה בחוק. העימותים הפראיים שנוקט ועד עובדי הרכבת תוך פגיעה קשה בנוסעים ובחיילי צה"ל וחמור מזה, הגיבוי שנותן ניסנקורן וחבריו בהסתדרות לוועד העובדים בפעילותו החמורה, מחייבת את חקיקת החוק. לא ניתן ולא נאפשר פגיעה באזרחי ישראל. עד כאן".

בתגובה לדבריו של כץ נמסר הערב מוועד עובדי הרכבת כי "השר עושה שימוש פוליטי באירוע החמור שיזמה וחוללה הנהלת הרכבת. וכל מטרתו היא לפגוע בעבודה המאורגנת בישראל".

"צר לנו שהשר לא מתעניין בעובדות ועושה 'עליהום' על העובדים", מסר הועד בהודעה רשמית מטעמו. "השר לא ענה לפניות הרבות של הוועד במהלך סוף השבוע. לבוא ולשמוע ולהכיר את העובדות למרות חומרים רבים שנשלחו לו - אפילו לא התייחס. אנו מזמינים את כבוד השר לבוא ולשמוע את האמת, להיחשף לעובדות ולא לעשות משפט שדה חסר אחריות", כך הוועד.

השיטה: עצירות חירום שעולות באלפי דקות איחור

אבל בהנהלת רכבת ישראל מתעקשים כי העובדים מאמללים את המערכת בדרכים מדרכים שונות. גורם ברכבת ישראל מסר לוואלה! NEWS כי כך למשל בחודשים האחרונים, בנוסף לעלייה של מאות אחוזים בשיעור המחלות של עובדיה, מדד הדיוק ירד מ-92% ל-85% כי הצטברו עשרות אלפי דקות איחור של רכבות, והעובדים נוקטים בשיטה של עצירות חירום. "זה יוצר בלאגן גדול מאוד ברשת ועיכובים 'קטנים' של 5-10 דקות", אמר הגורם. "הם עושים את זה הרבה פעמים לפני מפגש כביש מסילה, כך שהמפגש נשאר סגור דקות ארוכות ונוצר פקק למכוניות".

לדברי הגורם, ברכבת ישראל נרשמו בחודש מרץ האחרון 49 עצירות חירום לעומת 16 בחודש פברואר ו-14 בחודש ינואר. ממסמכים שהגישה הרכבת לבית הדין עולה שבחודש מרץ נרשמו גם 23 מקרים שרכבת עצרה את נסיעתה כי "נהג חש ברע" ועוד 25 עיכובים בתחנה כי "הנהג בשירותים".

גורם המעורה בדברים ציין כי תופעות אלה חוזרות על עצמן, אם כי לא בעוצמות כאלה, בכל פעם שמתפרסם לוח זמנים חדש שאינו לרוחם של העובדים. הוא טוען כי "ההוראות של הוועד לנהגים יוצרות בלבול רב וזה עלול להוות סכנה בטיחותית. נהגים גם כך מתמודדים עם מציאות קשה של מחסור במסילות וקרונות ועומסים כבדים". לדבריו, "לפחות אירוע בטיחות אחד קרה בשבוע שעבר בגלל בלבול של נהג".

תחנת רכבת כרמיאל. אתר רשמי
העובדים נוקטים בשיטה של עצירות חירום. רכבת בכרמיאל, היום/אתר רשמי

הבוקר, באמצעות משרד עורכי דין הרצוג פוקס נאמן המייצגים אותה, ביקשה הנהלת הרכבת שבית הדין ייתן צו במעמד צד אחד ויורה לכל עובדי הרכבת "להתייצב לעבודה באופן מלא וסדיר ולבצע את עבודתם באופן מלא וסדיר, ולקיים שגרת עבודה מלאה ותקינה ברכבת, לחדול ולהימנע מכל שביתה, שיבוש בעבודה, עיכוב בעבודה או האטה בעבודה" וכן, להורות כי "כל עובד שלא יתייצב לעבודה מחמת 'מחלה' באופן שבו יעורר ספקות אצל הנהלת הרכבת יחויב להתייצב לאלתר בפני רופא החברה".

בתוך כך, היא רתמה סדרה של בקשות כנגד הסנקציות שנוקטים בהן העובדים מזה זמן: כמו שחרור הקטרים החשמליים המעוכבים במתחם קישון מזה תקופה ארוכה; לאפשר את ביצוע הניסוי במנהרות גילון המעוכב מזה חודשים; לבצע "תפיסות מסילה" לצורך עבודות תחזוקה בשבת שבוטלו מזה חודשים; לאסור על נציגות העובדים לשבש את פעילות מרכז הפיקוד והשליטה של הרכבת "משואה", ולהורות על החזרת כל ההדרכות המקצועיות הנדרשות לצורך פעילות העובדים המושבתות מזה חודשים.

תחנת הרכבת כפר יהושע בעמק יזראעל. אתר רשמי
"יוצר בלאגן גדול מאוד". עצירת חירום בכפר יהושע, היום/אתר רשמי

ההנהלה טוענת כי נציגות העובדים ממשיכה לנקוט גם בימים אלה בכ-40 עיצומים נוספים, "חלקם דרמטיים", לרבות: שיבוש פרויקט החשמול ועצירת רכבות, עצירת פרוייקטים בתחום איכות הסביבה, עצירת פרויקט מפוחים בתחנת השלום, עצירת פרויקט התקנת מסננים בקרונות הכוח, "איסור נשיאת פנס בתיק הפקח" ועוד כהנה וכהנה.

מוקדם יותר ההנהלה פנתה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ל"הפעלת צעדים משמעתיים" נגד יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי. במכתב, טענה ההנהלה כי ראשי הוועד "נוקטים חדשות לבקרים צעדים ארגוניים פראיים ובלתי חוקיים ופוגעים בציבור הנוסעים בישראל, והכל תחת כסות ובתמיכת ההסתדרות כארגון היציג של העובדים".

נוסעים מחכים לרכבת שבוטלה בתחנת נתניה, 27 במרץ 2019. רווית כהן צפרירי, מערכת וואלה
"תוצאה של כישלון ניהולי חריף". העומסים ברכבות/מערכת וואלה, רווית כהן צפרירי

עם זאת, אדרעי טענה בבית הדין כי "ההנהלה מתעדת אותי ומפיצה לכלי התקשורת כאילו אני אחראית לשביתה, כשהם יודעים שזה רחוק מהמציאות". לדבריה, "על הפגיעה במשפחה שלי ועל העליהום שהנהלת הרכבת מסיתה נגדי באופן אישי וכלפי המשפחה שלי, קשה לעבור לסדר היום".

שמרית נוטמן, מנהלת קבוצת הנוסעים "בארכבת", אמרה לוואלה! NEWS כי "בשורה התחתונה, לנוסעי הרכבת לא אכפת אם יו"ר ועד העובדים משקרת או הנהלת רכבת ישראל מגזימה. הם רוצים לדעת שכשיגיעו לתחנה בבוקר הם ימצאו אותה פתוחה. הם רוצים להיות בטוחים שיגיעו בזמן לעבודה, לבסיס או ללימודים". היא אמרה כי "לנוסעים נמאס לקחת חלק בכפייה, בטלנובלה המתמשכת הזו, והם מחכים לשר התחבורה שיתערב וישליט קצת סדר בעניינים".

בשורה התחתונה, הסכסוך נותר ולנוסעים מחר בבוקר ובכלל עדיין לא מובטח שהרכבת שהם מתכננים לעלות עליה תגיע בזמן למחוז חפצם, אם בכלל.

גילה אדרעי בשימוע במשרדי ההנהלה של הרכבת, מרץ 2012. דרור עינב
בהנהלת הרכבת דרשו לפטר אותה. אדרעי/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully