וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי פינלנד יוצאים לבחור, וכולם עוסקים בדבר אחד - שינויי האקלים

14.4.2019 / 19:33

הסוציאל-דמוקרטים מהשמאל צפויים להיות המפלגה הגדולה ביותר, ואילו הפופוליסטים מימין במקום השני, אבל בניגוד לשאר היבשת, ההתחממות הגלובלית ולא ההגירה בראש סדר היום. "בחירות האקלים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

פינלד מקיימת היום (ראשון) בחירות לפרלמנט, בתום קמפיין סוער שעסק בעיקר בדרך להתמודד עם שינויי האקלים במדינה הנורדית, ששליש משטחה נמצא מעל החוק הארקטי. בדומה למדינות אחרות ביבשת, גם בפינלנד צפוי הימין הלאומני הפופוליסטי להתחזק, עם הבדל אחד - הוא מתנגד לצעדים הדרסטיים הנלקחים במסגרת המאבק בהתחממות הגלובלית, בניגוד ליתר היבשת העסוקה יותר בסוגיית ההגירה.

תוצאות הבחירות לפרלמנט בן 200 המושבים, שעליו מתמודדים 2,500 מועמדים מ-19 מפלגות, צפויות להתפרסם בשעות הלילה. כ-36% מבעלי זכות הבחירה הצביעו מבעוד מועד. לפי הסקרים, השמאל עשוי לחזור לשלטון אחרי כשני עשורים.

"זה סוג של בחירות על האקלים, לכולם יש תסכול מזה", אמרה סופיה פרנטסי, אדריכלית בת 27 מהבירה הלסינקי. בגרינפינס פינלנד כינו זאת גם כן "בחירות האקלים" ואמרו הסוגיה מעולם לא נידונה עד היום בצורה כה רצינית בפינלנד בת 5.5 מיליון התושבים. הארגון הסביבתי התייחס לסקר ארצי שנערך לאחרונה והראה כ-70% מהנשאלים היו רוצים שהממשלה תשים בראש סדר העדיפויות את שינויי האקלים ובצמצום פליטת מזהמים.

עוד באותו נושא:
אחרי עשרות שנים של הכחשה, פינלנד מודה בתפקיד אזרחיה בשואה
הניסוי במימון מובטלים בפינלנד הסתיים. אתם יכולים לנחש את התוצאות

מנהיג מפלגת הפינים מצטלם עם משפחתו מחוץ לקלפי בהלסינקי, 14 באפריל 2019. רויטרס
זוכה לתמיכת המצביעים החקלאיים. מנהיג הימין הקיצוני מחוץ לקלפי בהלסינקי, היום/רויטרס

לפי הסקרים, אף מפלגה לא צפויה לקבל מספיק מושבים כדי לשלוט לבדה, וצפויה לקום קואליציה רחבה ממפלגות שונות בהתאם למסורת בפינלנד. הסוציאל-דמוקרטים מהאופוזיציה, שמושכים את קולות מעמד הפועלים, הובילו בסקר אחרון עם 19% תמיכה תחת הנהגתו של שר האוצר לשעבר ומנהיג איגוד עובדים אנטי רינה.

רינה מתכנן להעלות מסים ולהגדיל את ההוצאות כחלק מהרפומרות במערכת הבריאות והרווחה הנדיבה שנתונה ללחץ גובר בשל הזדקנותה המהירה של האוכלוסייה. הסוציאל דמוקרטים גם תומכים במדיניות האיחוד האירופי של פינלנד, שהיא חלק מגוש האירו אך אינה חברה בנאט"ו. היא גם חולקת גבול של 1,340 ק"מ עם רוסיה.

"מפלגת הפינים" הפופוליסטית והאירוסקפטית, שהגיעה למקום השני בסקרים עם תמיכה של 16%, צוברת תנופה בקרב מצביעים כפריים ואחרים הנרתעים מההצעות של מפלגות אחרות להתמודדות עם שינויי האקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פינלנד, אנטי רינה, 10 באפריל 2019. רויטרס
ראש הממשלה הבא? שר האוצר לשעבר רינה, החודש/רויטרס

מפלגות בולטות אחרות הן מפלגת המרכז של ראש הממשלה יוהה סיפילה, שפיזר את הממשלה בחודש שעבר אחרי שלא הצליח להעביר רפורמות חשובות. מפלגת המרכז שלו הובילה קואליציה של מפלגות מרכז-ימין מאז הבחירות הקודמות ב-2015 שנקטה מדינות של צנע אחרי מיתון שנמשך שלוש שנים.

בין הצעדים שמקדמם הפרלמנט למאבק בשינוי האקלים הוא מיגור השימוש בפחם עד 2029 וכן הרחבת השימוש באנרגיה גרעינית. הצעות אחרות כוללות את הגדלת מספר המכוניות החשמליות וצמצום צריכת הבשר דרך מסים או הכנסת יותר אוכל צמחוני למקומות ציבוריים, כמו בתי ספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully