וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשרות שנים של הכחשה, פינלנד מודה בתפקיד אזרחיה בשואה

בדוח שחיבר ארכיון המדינה נכתב כי יותר מ-1,400 פינים הצטרפו לאס-אס בעת התקדמותו מזרחה בזמן מלחמת העולם השנייה, והיו אחראים למעשי טבח ורצח המוניים של יהודים, רוסים ואזרחים. "אנחנו חולקים באחריות להבטיח שהזוועות לא יחזרו על עצמן"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מתנדבים פינים שלחמו בשורות הנאצים במלחמת העולם השנייה בחזית המזרחית השתתפו במעשי טבח של יהודים, רוסים, שבויי מלחמה ואזרחים - כך עולה מדוח חדש שחובר על בסיס הארכיונים במדינה.

לפי הדוח, שפורסם ביום שישי, יחידות המשנה ולוחמי דיביזיית הוויקינג של האס-אס היו מעורבים בשורה של מעשי זוועות בעת המתקפה מזרחה, בין 1941 ל-1943, בעת הפלישה הנאצית אל ברית המועצות דרך אוקראינה והקווקז. "היומנים והאוספים של המתנדבים הפינים מראים למעשה כי כל אחד מהם, מההתחלה, היה מודע למעשי הזוועות ולמעשי הטבח", נכתב.

בסך הכול, 1,408 פינים התנדבו בוואפן אס-אס באותן שנתיים. הם שירתו בדיביזיית הפנאצר החמישית, אחת מ-38 דיביזיות שנבדלו בהרכבי לוחמיהן שגויסו ממדינות צפון אירופה, מאסטוניה ועד בלגיה, כולל ממדינות סקנדינביות. פינים רבים אהדו את הנאצים, בין היתר בשל מלחמת החורף עם רוסיה, שהתקיימה בין 1939 ל-1940. ההנהגה הפינית, כולל בכירים בצבא, אישרו את הגיוס לשורות הנאצים, חלקם אף תמכו בכך.

מתנדבים פינים באס-אס בזמן מלחמת העולם השנייה. אתר רשמי
מתנדבים פינים באס-אס בזמן מלחמת העולם השנייה/אתר רשמי

בדוח נכתב כי בין יולי לאוגוסט 1941, לפחות עשרת אלפים אזרחים, רבים מהם יהודים, נרצחו על ידי אותן היחידות, אלם קשה לקבוע מתי והיכן היו מעורבים אותם לוחמים פינים. בסך הכול, כ-600 אלף יהודים נרצחו על ידי כוחות האס-אס או יחידות שהיו בשליטתם במזרח אירופה, מתחלת מבצע ברברוסה ביוני 1941 ועד מרץ 1942.

הדוח הוא מעורפל ומוגבל בכמה נקודות בשל המחסור בעדויות מתועדות. הדוח מתבסס על 76 יומנים של מתנדבים בשורות האס-אס, ואלו חושפים כי הייתה מודעות מלאה לזוועות בקרב החיילים, אולם הם "לא היו מסוגלים לתפוס את התמונה המלאה" של ההשמדה. לפי החוקרים, סתירה זו הובילה לנקיטת מאמצים פעילים במרוצת השנים להכחיש את מעורבותם של אותם מתנדבים פינים בשואה.

הדוח הוא תוצר של מחקר שבו החל הארכיון הפיני הממלכתי אחרי בקשה שהשיג ההיסטוריון הישראלי אפרים זורוף בינואר אשתקד לנשיא פינלנד לחקור את התפקיד של המתנדבים הפינים באותה דיביזיה ברצח היהודים במלחמה. זורף שיבח אתמול את הלסינקי על שחרור הממצאים, על אף שהם "כואבים ולא נוחים". הוא אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי זו "דוגמה לאומץ אזרחי ייחודי ומופתי".

לפי הדוח, רק שמונה מתנדבים פינים נותרו בחיים ואף אחד מהם לא הוזכר באופן ספציפי באירועים שבדוח. "אנחנו חולקים אחריות להבטיח שזוועות כאלו לא יחזרו על עצמן", אמרה השרה פאולה לת'ומאקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully