וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איי סיישל נאם מעומק האוקיינוס: "הזמן הולך ואוזל"

14.4.2019 / 12:27

באירוע ראשון מסוגו, אמר מנהיג מדינת האיים מתוך צוללת שחוקרת את קרקעית הים כי הגיעה העת לטיפול דחוף בשינויי האקלים, המאיים על הישרדות ארצו. "אנחנו יצרנו את הבעיות האלו, ואנחנו יכולים לפתור אותן"

נשיא איי סיישל דני פאורה קרא היום (ראשון) לקהילה הבינלאומית להגן טוב יותר על כדור הארץ, בנאום ראשון מסוגו שנשא מצוללת במי האוקיינוס ההודי. ארצו נתונה בסכנה בשל ההתחממות הגלובלית והוא היה חלק מצוות משימה בריטי לחקר האוקיינוסים.

"הנושא הזה גדול יותר מכולנו, ואנחנו לא יכולים להמתין לדור הבא שיפתור זאת. אין לנו יותר תירוצים לא לפעול והזמן הולך ואוזל", אמר הנשיא מעומק של 400 מטר מתחת לפני הים, סמוך לחופי האיים של המדינה האפריקנית. על אף ששני שלישים מהאוקיינוסים מכסים את שטחו של כדור הארץ, רובם טרם נחקרו. הנשיא אמר כי יש "לנו מפות טובות יותר של מאדים מאשר של קרקעית האוקיינוס".

הוא כינה את האוקיינוסים "הלב הפועם של כדור הארץ שלנו" ואמר בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי אחרי הנאום כי הסיור היה "מגניב" והפך אותו לנחוש יותר מאי-פעם לפעול למען ההגנה על החיים התת-מימיים. "אנחנו צריכים לעשות את מה שצריך לעשות. המדענים אמרו את דברם", אמר פאורה. "הם (האוקיינוסים) מייצרים מחצית מכמות החמצן שלה אנו זקוקים. יצרנו את הבעיות האלו ואנחנו יכולים לפתור אותן".

עוד ידיעות מהעולם
חמש שנים לחטיפת הנערות בניגריה: "לא סיפרנו למשפחות שהן מתו"
בדרום קוריאה, מי שנולד ב-31 בדצמבר חוגג שנתיים יום למחרת

נשיא איי סיישל בצוללת בקרקעית האוקיינוס ההודי, 13 באפריל 2019. AP
"הלב הפועם של כדור הארץ". הנשיא בתוך הצוללת, אתמול/AP

בעוד שרבים ממעיטים בערכם של האוקיינוסים בשמירה על האקלים ועל האיומים הנשקפים עליהם, מדינות איים כמו סיישל חוששות מהעלייה בגובה פני הים שעלולה להעלים אותן. צוות המדענים מאוקספורד הציב מטרה לחקור 25 אלף מטרים רבועים של קרקעית האוקיינוס באמצעות ציוד מתקדם, המאפשר להגיע לעומק של עד 500 מטרים, שבהם יש מגוון ביולוגי גדול. מעט מאוד ידוע על העולם התת-מימי שמתחת לעומק של 30 מטרים, שזהו הגבול המקסימלי שצוללנים יכולים לרדת אליו.

המידע שייאסף יעזור לאיי סיישל להרחיב את מדיניות השמירה על הסביבה שלה עד לשנה הבאה, שתכסה כשליש ממיה הטריטוריאליים. היוזמה היא חלק משמעותי מ"הכלכלה הכחולה" של המדינה, שנועדה לאזן בין צורכי הפיתוח לבין אלו של הסביבה.

כיום, רק 5% משטחי האוקיינוסים בעולם זוכים להגנה. מדינות רבות הסכימו להגדיל את השטח הזה ל-10% עד 2020, אבל מומחים ופעילים למען איכות הסביבה אומרים כי השטח הדרוש להגנה הוא בין 30% ל-50% כדי להבטיח את המגוון הביולוגי הימי.

סוגיית האוקיינוסים תהיה אחת משבעת הנושאים העיקריים בפסגת האקלים של האו"ם השנה, שתיערך בדצמבר בצ'ילה. ארגונים למען שמירה על הסביבה טוענים כי יש צורך באמנה בינלאומית בנושא לאור הלחץ הגדול שמופעל על החיים מתחת למים שלו יש השלכות הרסניות על בעלי החיים ביבשה גם כןץ
זה אחד משישה אזורים שצוות המדענים מתכננן לחקור לפני סוף 2022, כשאז יוצג דוח על מצב האוקיינוס הודי. מיליארדי אנשים חיים לחופי האוקיינוס באפריקה ובאסיה.

צוללת חוקרת את קרקעית האוקיינוס ההודי לחופי איי סיישל, 8 באפריל 2019. AP
צוללת חוקרת אזור באוקיינוס הודי, בשבוע שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully