וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיבור למרגל: נשיא אקוודור התחלף - וסילק את אסאנג'

12.4.2019 / 20:28

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס הוסגר לרשויות לאחר שהות של שבע שנים בין כותלי שגרירות אקוודור בלונדון שהסכימה לתת לו מפלט. לאחר שנחשד בהדלפת חומרים על הנשיא החדש של אקוודור, יחסיו עם הממשל הדרדרו והחלו האשמות לגביו על התנהגות בלתי הולמת בין כותלי השגרירות

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

החלטתה של אקוודור לסיים באופן מפתיע את שהות המקלט בן שבע השנים למייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' בשגרירותה בלונדון אמש (חמישי), באה עקבות הידרדרות ממושכת ביחסים בין המדינה ואסאנג' הנובעת, בין היתר, מהחשד כי שתמך בחשאי בהאשמות השחיתות נגד הנשיא לנין מורנו.

אתמול עצרה המשטרה הבריטית את אסאנג', שביקש מקלט מדיני מהמשלחת הדיפלומטית של אקוודור במהלך ממשלתו של נשיא אקוודור לשעבר, רפאל קוראה, שראה באסאנג' כגיבור על הדלפת המסמכים האמריקאיים הסודיים. לעומת זאת, הנשיא לנין מורנו הורה לההאקר האוסטרלי, בעת כניסתו לתפקיד הנשיאות של אקוודור, לחדול מפרסומים פוליטיים ברשתות החברתיות, להפסיק לרכב על סקייטבורד באולמות השגרירות והורה לו לנקות אחרי חתול המחמד שלו.


עוד בוואלה! NEWS:
החלומות והגימיקים לא עזרו: כך בנט ושקד מצאו עצמם מחוץ לכנסת
הפלסטינים: נער בן 15 נורה למוות בעימותים בגבול רצועת עזה
הקצב מדארפור נפל: העכביש האכזר בשיר נמחץ בידי העם שדיכא

בנוסף לכך, ממשלתו של מורנו האשימה את אסאנג' כי הוא עומד מאחורי אתר אינטרנט אנונימי שפירסם כי אחיו של מורנו הקים חברות שבאמצעותן משפחתו נהגה לממן אורח חיים נהנתני באירופה, בזמן שירותו של מורנו באו"ם בניו יורק. מורנו מכחיש את הפרשה.

ג'וליאן אסנאג' מייסד ויקיליקס מוסגר לארצות הברית משגרירות אקוודור. רויטרס, אתר רשמי
''התנהגות היגיינית פסולה''. אסנאג' בניידת המשטרה בלונדון, אתמול/אתר רשמי, רויטרס

החומרים שדלפו הכילו תצלומים פרטיים של מורנו ומשפחתו. לאחר שחרור החומרים, אמר מורנו לאסאנג' כי ''אין לו זכות לפרוץ לחשבונות פרטיים וטלפונים'' וזאת מבלי שיתפרש העניין כהאשמה מכוונת כלפיו. מנגד, מייסד ויקיליקס צייץ ברשתות ובהצהרות לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא מכחיש בתוקף כי הוא אחראי על ההדלפות או שהיה קשור לפרסום הראשוני שלהן.

התנהגות בלתי הולמת

ממשלת אקוודור אימצה את התפיסה לפיה התנהגותו של אסאנג' בלתי מקובלת וכפוית טובה בין כותלי השגרירות בלונדון. חמתם של השרים עלתה עוד יותר כשהתברר כי בין השנים 2012-2018 ממשלת אקוודור הוציאה 6.2 מיליון דולר על אחזקתו וביטחונו של אסאנג'.

שר החוץ של אקוודור, חוסה ולנסיה, אמר כי אסאנג' השתמש בטלפון נייד שלא היה רשום בשגרירות והזהיר את השגריר בחודש ינואר כי הוא אף התקין לחצן פאניקה למקרים בהם יחוש כי חייו בסכנה. ''מוזר שאדון אסאנג' התעקש להיות הקורבן'', אמר ולנסיה לאסיפה הלאומית של אקוודור. שרת הפנים, מריה פאולה רומו, אמרה לתקשורת כי לאסנאג' הותר ''לעשות דברים כמו למרוח צואה על קירות השגרירות והתנהגויות אחרות מסוג זה''.

תומכים באקוודור בג'וליאן אסאנג' מייסד ויקיליקס. רויטרס, אתר רשמי
חברי מפלגת השמאל בגרמניה מפגינים נגד מעצרו ליד שגרירות בריטניה בברלין, היום/אתר רשמי, רויטרס

עוד הוסיף שר החוץ כי צוות ניקיון השגרירות תיאר את התנהגותו כ''התנהגות הגיינית פסולה'' בעת שהותו, והוסיף כי עורך דין המייצג את אסאנג' ייחס את הנושא ל''בעיות בקיבה''. ווגאן סמית', ידידו של אסאנג' ומייסד עיתון לונדוני, ביקר אותו בסוף השבוע שעבר ואמר כי הוא מאמין שהטענות על הצואה שקריות. ''ג'וליאן היה נתון תחת לחץ, אבל נראה שהוא נמצא במצב מאוזן בכל פעם שראיתי אותו, זה לא האופי שלו'', אמר סמית'.

שינוי צוותים

חבריו של אסנאג' שביקרו אותו בשגרירות בחודשים האחרונים מספרים כי מאז הפך מורנו לנשיא, הוחלף כמעט כל צוות השגרירות. בתוך כך, משרד החוץ מינה שגריר חדש שיחליף את השגריר פידל נרוואז, שידוע בקרבתו לאסאנג'. בעוד שאנשי השגרירות היו ידידותיים לאסאנג' במהלך כונתו של הנשיא הקודם, קוראה, הדיפלומטים החדשים מטעם מורנו אומנם מנומסים למבקרים, אך עוינים לאסאנג', סיפרו חבריו.

בתחילת פברואר, על פי תזכירים ממשלתיים ממשלת אקוודור שפורסמו על ידי תומכי אסאנג', התלוננה אקוודר על אסאנג' כי הוא מיקם בכוונה מנורת סטודיו מול מצלמת אבטחה שהותקנה בחדר בו אסאנג' ערך את ביקורי חבריו.

משטרת בריטניה עצרה את מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן 
אסאנג'; אסאנג' שהה בשגרירות אקוודור בלונדון כשבע שנים. רויטרס
בדרך להסגרה. אסאנג', אתמול/רויטרס

ג'וליאן אסאנג' קיבל מקלט בשגרירות אקוודור ב-2012 על מנת למנוע את הסגרתו לשוודיה בשל חקירת תקיפה מינית שנפתחה מאוחר יותר. פקידים אמריקאיים הודיעו על מעצרו בחשד לקשירת קשר לבצע פריצה למחשב, ובכך סללו את הדרך להסגרתו. קוראה, בריאיון עם רויטרס בבריסל, אמר כי מורנו נתן את אסאנג' ''לתליינים שלו''.

לשאלה האם הוא עבד עם ויקיליקס להדלפת החומרים על חייו האישיים של מורנו, הוא לא הגיב ישירות. אסאנג' אמר כי המסמכים הראו את ''הריקבון'' בתוך משפחתו של מורנו. ''אני מתנצל בשם העם האקוודוריאני. ממשלה כזאת בוגדנית, נשיא בוגדני, אינה מייצגת אותנו'', מסר הנשיא לשעבר. קוראה עצמו מסובך בפלילים, עם חקירה שמתנהלת סביב חטיפת פרלמנטר מהאופוזיציה ב-2012. בית המשפט באקוודור הורה לו בשנה שעברה להיכלא בהמתנה למשפט והוציא צו מעצר בינלאומי. קוראה מכחיש את ההאשמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully