וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיפה שאפשר היה לעצור: תימן בזמן כולרה

8.4.2019 / 11:52

תחקיר של אי-פי חושף כיצד סיכלו המורדים החות'ים והממשלה את משלוחי החיסונים עם התפרצות המחלה ב-2017, וגרפו לכיסיהם את כספי האו"ם שיועדו למיגורה. המדינה ההרוסה חווה את ההתפרצות הקשה ביותר של כולרה בעת המודרנית, ולפחות 3,000 איש מתו ממנה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בקיץ 2017, מטוס של האו"ם חנה במסלול של נמל תעופה בקרן אפריקה. הוא המתין לאישור סופי כדי להעביר לתימן כחצי מיליון מנות של חיסונים נגד כולרה, שהתפשטה במדינה בשל המלחמה ההרסנית. עם זאת, האור הירוק מעולם לא ניתן, ורק במאי 2018 הצליח האו"ם לחלק חיסונים ראשונים, אחרי שנרשמו יותר ממיליון מקרים חשודים - בהתפרצות החמורה ביותר של כולרה בעת המודרנית. לפי מומחים, היא הייתה יכולה להימנע אילו החיסונים היו מגיעים ליעדם מוקדם יותר.

האו"ם אמר באופן רשמי כי הטיסה בוטלה בשל הקשיים הנובעים מהסכסוך, אולם גורמים המעורים בנושא אמרו כי הסיבה האמתית הייתה סירובם של המורדים החות'ים. אותם גורמים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי המורדים השיעים הפרו-איראנים, השולטים על צפון תימן, התנו את חלוקת החיסונים באספקת אמבולנסים וציוד רפואי לכוחותיהם.

עוד ידיעות בנושא:
לא נפרדו במותם: תאומים סיאמיים מתו בתימן הנצורה
נמכר לסעודיה וסיים באיראן: הנשק האמריקני בתימן נופל לידיים עוינות

חולה כולרה מטופל בבית חולים בצנעא, תימן, 28 במרץ 2019. AP
חולה כולרה בבית חולים בצנעא, בחודש שעבר/AP

ביטול הטיסה היה רק אחת מהמהמורות שבהן נתקלו סוכנויות הסיוע שנאבקו בהתפרצות הכולרה, שגבתה את חייהם של כ-3,000 איש. עובדי סיוע וגורמי ממשל אמרו כי יש אינדיקציות חוזרות לכך שגורמים בתוך הממשל החות'י והן בממשל שבדרום המדינה, הנתמך על ידי הקואליציה הסעודית וארצות הברית, מכרו את החיסונים וציוד רפואי אחר בשוק השחור. לפי שני גורמי סיוע, בכמה מקרים מרכזי סיוע לחולי כולרה, שקיבלו מימון מהאו"ם, היו קיימים רק על הנייר.

התחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי מתבסס על מסמכים סודיים ועל שיחות עם 29 גורמים שונים, כולל אנשי משרדי הבריאות בשני הממשלים היריבים בתימן. כמעט כולם שמרו על עילום שם מחשש לחייהם.

"גם החות'ים וגם ממשלת תימן ניסו לגרוף רווחים פוליטיים מהכולרה", אמר אחד מעובדי הסיוע לאי-פי. "החות'ים מנצלים את חולשת האו"ם. הוא הוסיף כי עובדי הסיוע ידעו כי אם האו"ם ידבר בגלוי על הנעשה, "הוויזות שלהם יבוטלו והם לא יוכלו לשוב למדינה".

עוד באותו נושא

רעב, הפצצות ומחלות: הצצה נדירה למלחמה בתימן

לכתבה המלאה
ילדה מחפשת באתר פסולת ברחוב בצנעא, תימן, 26 ביולי 2017. AP
ילדה מחפשת בזבל ברחוב בצנעא, 2017/AP

הכולרה החלה להתפשט בתימן בסוף 2016 ובמשך רוב 2017 ו-2018. המגיפה נבלמה בסוף השנה החולפת, אבל התפרצה שוב השנה. כ-150 אלף מקרים דווחו מתחילת 2019, מתוכם כ-300 איש מתו. לפי התחקיר, החיסונים הראשונים הגיעו לדרום תימן רק במאי אשתקד, ולצפון באוגוסט. שני הממשלים הכחישו כי היו עיכובים במשלוחי החיסונים.

חירט קפלרה, מנהל אזור המזרח התיכון ביוניצי"ף, סירב להטיל אשמה על אחד הצדדים. "הדבר החשוב ביותר הוא שהחיסונים הגיעו בסופו של דבר לאנשים שהיו זקוקים להם", אמר. "האם זה היה פשוט וקל? לחלוטין לא. כל משלוח היה בעייתי בשל האישור הארוך שנדרש לו ובשל הספקות שהיו ברשויות בשני הצדדים".

יותר ממחצית מבתי החולים והמתקנים הרפואיים האחרים נהרסו או ניזקו מאז תחילת המלחמה ב-2015, אחרי שהחו'תים כבשו את מרבית המדינה עד להתערבות הקואליציה הסעודית, שנתמכת על ידי ארצות הברית. יותר מ-60 אלף נהרגו בסכסוך ומרבית המדינה נמצאת על סף רעב בשל המצור המוטל עליה.

תחקיר של אי-פי מדצמבר חשף כי כל הצדדים בלחימה חסמו משלוחי מזון מלהגיע לקבוצות שנחשדו כלא נאמנות, הסיטו אותם לקווי החזית או מכרו אותם בשוק השחור.

לפי האו"ם, ליותר מ-19 מיליון מתוך 29 מיליון התושבים במדינה אין גישה לטיפול רפואי מתאים, וליותר מ-17 מיליון אין גישה למים נקיים. אלו התנאים הבולטים ביותר להתפשטותה של כולרה, מחלה הנגרמת בשל צואה במים ובמזון. היא יכולה להרוג במהירות את הנדבקים ללא טיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully