וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהעתיקות בעולם: הגדה של פסח מהמאה ה-15 תוצג לציבור בערב החג

7.4.2019 / 19:27

ההגדה נרכשה על ידי משפחת רוטשילד שהחזיקה בה עד מלחמת העולם השנייה. בזמן המלחמה הנאצים החרימו אותה וב-1948 בוגר אוניברסיטת ייל רכש אותה והיא הוצגה עשרות שנים בספריית האוניברסיטה. רק ב-1980 היא הושבה לבעליה ונתרמה לספרייה הלאומית

הגדת רוטשילד. הספריה הלאומית, אתר רשמי
מההגדות העתיקות בעולם. צילום מתוך ההגדה/אתר רשמי, הספריה הלאומית

"הגדת רוטשילד", מהגדות הפסח העתיקות בעולם, תוצג לציבור הרחב ערב החג. מדובר בהגדה השנייה העתיקה בעולם הידועה, במקום הראשון "הגדת סרייבו" שנכתבה כמאה שנה קודם.

"הגדת רוטשילד" נכתבה בשנת 1450 והיא שמורה בשנים האחרונות באוסף הספרייה הלאומית. בשל הרגישות הרבה שבחשיפתה, ההגדה לא נמצאת בתצוגה ונשמרת בתנאים מיוחדים. ההגדה הוצגה עד היום פעמים ספורות והוחלט כי השנה היא תוצג במשך יומיים. עד שנת 1939 ההגדה הייתה בבעלות משפחת רוטשילד ולכן זכתה לכינוי "הגדת רוטשילד".

לקריאה נוספת:
מהפך: אחרי חמש שנים קשות - מפלס המים בכנרת שובר שיאים
תושב הרצליה התייצב בתחנת המשטרה והודה: רצחתי את אבי הקשיש
390 אלף שקל בגלל טענה על הטרדה מינית: הדס שטייף תפצה את נתן זהבי

הגדת רוטשילד. הספריה הלאומית, אתר רשמי
נכתבה על קלף בצפון איטליה. צילום מתוך ההגדה/אתר רשמי, הספריה הלאומית

ההגדה נכתבה על קלף בצפון איטליה, ויש בה 47 דפים בגודל 33.5 ס"מ ו-23 ס"מ. כתב אותה סופר בשם יהודה, והיא אוירה על ידי יואל בן שמעון או אחד מתלמידיו.

ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, הסביר כי "בן שמעון היה המאייר היהודי הידוע ביותר באותה תקופה. הוא ידוע בסגנונו המיוחד ששילב חוש הומור דק שכלל ציור פרצופים מצחיקים וסצנות מצחיקות".

במהלך מלחמת העולם השנייה נשדדה ההגדה על ידי הנאצים ונעלמה. לאחר המלחמה היא נרכשה על ידי ד"ר פרד מרפי, בוגר אוניברסיטת ייל, שהוריש אותה לספריית האוניברסיטה בשנת 1948. בשנת 1980 זוהתה ההגדה כרכוש משפחת רוטשילד והוחזרה לבעליה, שתרמו אותה לספרייה הלאומית - שם היא נמצאת מאז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הגדת רוטשילד. הספריה הלאומית, אתר רשמי
היו חסרים שלושה דפים. צילום מתוך ההגדה/אתר רשמי, הספריה הלאומית

בהגדה היו חסרים שלושה דפים, שכנראה נתלשו ממנה עוד לפני שמשפחת רוטשילד רכשה אותה. שניים מהדפים החסרים הוצעו למכירה ונרכשו עבור הספרייה הלאומית הודות לנדיבותם של שני תורמים אנונימיים.

פינקלמן הסביר כי "מצבה הפיזי של ההגדה לא מאפשר את הצגתה וכי יש צורך לשמור אותה בתנאים מיוחדים, כדי לשמור על קלף העור". עוד הוא הוסיף כי "לעתים נדירות ההגדה מוצאת ומוצגת בפני הקהל, כפי שיעשה השנה בימים 11 ו-15 באפריל בסיורים מיוחדים שיערכו סביב הגדות פסח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully