וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופות הנוספות - והחיפושים: פרטים חדשים על מבצע "זמר נוגה"

4.4.2019 / 22:51

יממה לאחר השבת גופתו של נעדר סולטאן יעקוב זכריה באומל, חשף דובר צה"ל מידע על המבצע שהתנהל במשך יותר משנתיים. מרבית הגופות נבדקו ולא נמצא קשר לנעדרים נוספים. מנליס דחה על הסף טענה בדבר השפעה חיצונית על מועד חשיפת המבצע

עריכה: שניר דבוש

מבצע "זמר נוגה" - כל הפרטים:

- פוטין: צבא רוסיה והסורים איתרו את הקבר של זכריה באומל
- נתניהו: "המחווה שלכם לא תישכח, היא תיזכר לדורות"
- ראש הממשלה פנה לנשיא הרוסי לפני שנתיים שיסייע במציאת גופת באומל
- שארית שרידיו של באומל בהם סרבל ונעליים הועברו לישראל בטקס מיוחד
- דובר צה"ל: אין השפעה חיצונית על מועד חשיפת המבצע

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס חשף היום (חמישי) כי מבצע "זמר נוגה", במסגרתו הושבה אתמול לישראל גופתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב רב-סמל זכריה באומל, נמשך יותר משנתיים בשיתוף פעולה בין אמ"ן לצבא רוסיה. "המבצע כלל סדרת מבצעים בכמה מקומות, והיו גם אכזבות", ציין.

מנליס סיפר כי הגופות הגיעו לרוסיה ומשם לישראל. לדבריו, "הגופות נמצאו במצבים שונים בקרקע. מרביתן נבדקו ולא נמצא בהן קשר לנעדרים, פרט לבאומל. הגופות שלא שלנו יקברו בבתי קברות של מחבלים".

מנליס דחה על הסף טענה בדבר השפעה חיצונית על מועד חשיפת המבצע. "מה שעמד לנגד עינינו היה פעילות שנמשכה שנתיים. רצה הגורל והביאו את הגופות בסוף חודש מרץ 2019". הוא הוסיף כי נערכה התייעצות עם המדינה השלישית ועם אמו של באומל בדבר פרסום השבת הגופה. "זו פעולה עניינית לגמרי", הדגיש.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי החזרת שרידיו של באומל לא נעשתה משיקולים פוליטיים. נתניהו תקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ על שרמז על כך בריאיון לגל"צ. בחשבון הטוויטר שלו כתב לגנץ: "תתבייש על כך שהאשמת את צה"ל ואותי בשיקולים פוליטיים בהשבתו של חיילנו זכריה באומל לקבר ישראל. אל תתנצל בפניי, תתנצל בפני עם ישראל".

לקריאה נוספת בנושא
רוסיה ממשיכה לחפש אחר נעדרים נוספים מקרב סולטאן יעקוב
פוטין לנתניהו: צבא רוסיה בשיתוף סוריה איתרו את הקבר של באומל
אחות הנעדר הנוסף בבית משפחת באומל: "כעת זה שחור על גבי לבן"

הארון עם פריטיו של זכריה באומל, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הארון עם פריטיו של זכריה באומל/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

בתוך כך, ההערכות הן שנמשכים החיפושים אחר יתר נעדרי קרב סולטאן יעקוב - יהודה כץ וצבי פלדמן, שעדיין לא נמצאו 37 שנים אחרי מלחמת לבנון הראשונה. רוסיה הבהירה כי פרסום החזרת הגופה, ומעורבותה במבצע "זמר נוגה" יחד עם הסורים, לא צפוי לפגוע בהמשך החיפושים. גורם מדיני רמז בהתייחסות להמשך החיפושים כי "תבינו מה שתבינו". כשנשאל אם יהיה תג מחיר להחזרת הגופה, השיב: "ממש לא".

לדברי הגורם המדיני, המבצע של צבאות רוסיה וסוריה התקיים לבקשת ישראל, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש לפני כשנתיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והעלה את הנושא של נעדרי סולטאן יעקוב. "השגנו מודיעין, ביקשנו להתמקד בזה ופוטין הסכים לעשות זאת. היה קשר, לפחות ארבע חמש פעמים, בכל פעם העלנו את הנושא, ונעשו ניסיונות כאלה ואחרים", סיפר הגורם המדיני. חשוב לציין כי התהליך לבניית האמון להבניה המבצעית מול משרד ההגנה הרוסי החל בפגישה אישית בארבע עיניים של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן לבין מקבילו שר ההגנה סרגיי שויגו.

עם זאת, בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א צוטט גורם שטען כי סוריה כלל לא ידעה על עצמות החייל הישראלי, וכי מה שקרה הוא "הוכחה חדשה" לשיתוף פעולה של ארגוני טרור עם המוסד.

ארון ובו פריטים השייכים לזכריה באומל, טקס בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו,
הרמטכל הרוסי גרסימוב, 4 באפריל 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בטקס המיוחד ברוסיה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

חבר הצוות המיוחד שחקר את הקרב והוביל למידע שסייע באיתור שרידיו של באומל, אל"מ במיל' יקי, שחזר הבוקר את רגעי זיהוי הגופה. "כשאמרו לי שיש ציצית, ידעתי שזה זה", סיפר לוואלה! NEWS. "עד שלא קבענו באופן חד משמעי עם ה-DNA זה לא היה בטוח. כשנכנסתי לשיחה בארבע עיניים ואמרו לי: 'הפעם זה בול'. נשימתי נעצרה לכמה דקות. הייתה התרגשות עצומה".

ב-11 ביוני 1982 הוגדר באומל כאחד משלושת הנעדרים בקרב סולטאן יעקוב בלבנון יחד עם הלוחמים יהודה כץ וצבי פלדמן. 20 שנה אחרי, בקיץ 2002, התקבלה עדות בצה"ל של קצין שטען כי ראה את אחד הנעדרים בנקודת איסוף חללים. על רקע המידע הראשוני החליט ראש אגף כוח האדם בצה"ל האלוף במיל' גיל רגב באישור שר הביטחון דאז שאול מופז, להקים צוות חקירה מיוחד (צח"מ) בענף איתור נעדרים (אית"ן).

יקי תאר את העבודה המאומצת של הצוות ואת הרגעים המרגשים שחווה למרות הקושי והזמן הרב שעבר. "חלק חשוב מחיי הקדשתי כדי לאתר אותם. היו תקופות שעבדנו ימים כלילות. העברנו מספר עצום של מסמכים וחומר מודיעיני מהקלסרים למחשבים. האצבעות שלי הקלידו הרבה אינפורמציה - עבודת פרך אבל עבודה נכונה".

"כיום ניתן להגיד בבירור שתמה פרשת זכריה באומל", אמר. "לא כל הדברים תמו. יש עוד דברים על הפרק. אני לא רוצה לרמוז ולא להטעות. כרגע זה מה שיש לנו להגיד (יותר מעשר חלקי גופתו הובאו למכון לרפואה משפטית. רק אחת מהן זוהתה בוודאות של זכריה באומל א"ב) צריך להמשיך בנושא. יש עוד משימות ולכך יש לכך משמעות בלתי רגילה".

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך פגישתו עם אסנה הברמן אחותו של זכריה באומל 4 באפריל 2019. איתי בית און/לע״מ, אתר רשמי
נתניהו ואחותו של באומל, אמש/אתר רשמי, איתי בית און/לע״מ

באומל יובא למנוחות הערב בשעה ב-19:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. אחותו אסנה ואחיו שמעון, נועדו אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים והודו לו על החזרת הגופה לאחר 37 שנים. "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", בירכה האחות. נתניהו ענה כי "אנחנו כאן כולם בהתרגשות אין קץ".

פרחיה היימן, אחותו של הנעדר יהודה כץ הגיעה היום לביקור ניחומים בבית משפחת באומל בירושלים. כשהביטה על מודעת האבל של זכריה, אמרה כי זה "קורע לב" לראות את עובדת מותו שחור על גבי לבן. "זה לא דבר פשוט. לזה אי אפשר להתכחש", הסבירה.

היימן סיפרה כי ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, הגיע אתמול כדי לספר למשפחתה על מציאת גופתו של באומל ועדכן כי אין ידיעות חדשות לגבי אחיה. "אני מנסה הרבה שנים להבהיר את עמדת המוצא שלי", אמרה. "אני לא מתנדבת להרוג את יהודה. כל עוד יש שביב של תקווה שייתכן שנחלץ חי מהקרב, הזמן שעבר לא מרפה את ידיי. זה קשה, זה כמעט בלתי אפשרי, אבל אני ממשיכה לאחוז בו. כמו בן אדם שביד אחת כמעט נופל מהגג ומישהו מחזיק אותו עם האצבע".

(עדכון ראשון: 16:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully