וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצח תועד ונחשף לעיני כולם, אך תעלומת חיסול אחיו של קים לא נפתרה

5.4.2019 / 21:30

שתי הנשים שהואשמו בהתנקשות בקים ג'ונג נאם בנמל התעופה במלזיה התגלו ככלי שרת בידי המחסלים האמתיים, שמעולם לא נתפסו. על אף שהרמזים מצביעים לכיוונו של מנהיג קוריאה הצפונית, לא ברור אם התיק הפתוח ייסגר אי-פעם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רצח אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית בנמל התעופה במלזיה היה פומבי, מתוכנן היטב וגלוי לעיני מיליוני צופים ברחבי העולם הודות למצלמות האבטחה שהיו במקום. למרות זאת, המוח מאחורי ההתנקשות המסתורית בקים ג'ונג נאם מעולם לא נתפס והועמד לדין.

אחת החשודות, אזרחית אינדונזיה, שוחררה בחודש שעבר אחרי שסעיף האישום נגדה ברצח בוטל. השנייה, אזרחית וייטנאם, הודתה באשמה - לא ברצח, אלא בעבירה מופחתת של חבלה באמצעות שימוש בנשק קטלני - והיא עשויה להשתחרר עד תחילת החודש הבא. הודאתה סיכמה הליכים משפטיים שנמשכו יותר משנתיים, אך לא פתרו את התעלומה.

עוד בנושא:
"אני שמחה": הנאשמת השנייה בהתנקשות באחיו של קים בדרך לחופשי
מלזיה: בית המשפט שחרר נאשמת ברצח אחיו של מנהיג צפון קוריאה

קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של מנהיג צפון קוריאה שחוסל בהתנקשות. פייסבוק, צילום מסך
נתפס בדרכו לדיסנילנד בטוקיו ונאלץ לבלות את שארית חייו בגלות. קים ג'ונג נאם/צילום מסך, פייסבוק

ב-13 בפברואר 2017 הגיע קים ג'ונג נאם לדלפק הצ'ק אין בנמל התעופה קואלה לומפור, לפני ששתי נשים התנפלו עליו ומרחו משהו על פניו. עד מהרה הוא החל לחוש ברע, הועבר לקבלת טיפול רפואי ומשם נלקח באמבולנס לבית החולים. בתוך שעות ספורות נקבע מותו.

הנשים - סיטי עיישה מאינדונזיה ודואה טי האונג מווייטנאם - נעצרו זמן קצר לאחר מכן. האונג נצפתה במצלמות האבטחה כשהיא לובשת חולצת טי-שרט עם הכיתוב "LOL" על החזה. הסרטון מרגעי החיסול, שבו נראה הקורבן השמנמן הלבוש בג'ינס כחול מתנדנד במקומו אחרי שהורעל, הפך לוויראלי ברשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשבו שמדובר בתכנית ריאליטי של מתיחות. האונג בנמל התעופה ביום החיסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מההתחלה זה לא היה פשע רגיל: עיישה והאונג הואשמו בשימוש בגז העצבים VX, שפותח למטרות צבאיות, והקורבן אינו אלא בנו הבכור של מנהיג קוריאה הצפונית לשעבר קים ג'ונג איל, ואחיו למחצה של השליט הנוכחי. בעבר הוא נחשב ליורש אפשרי להנהגת המדינה הקומוניסטית, אך בשנת 2001 הוא נתפס עם דרכונים מזויפים בנמל תעופה ביפן אחרי שלטענתו ניסה להיכנס לדיסנילנד בטוקיו. מאז, הוא נאלץ לחיות בגלות ממולדתו, כשאת מרבית זמנו הוא בילה במקאו לחופי סין, אי הידוע בבתי הקזינו שלו.

בעת מותו, קים ג'ונג נאם לא היה עוד חלק מהסצנה הפוליטית בפיונגיאנג. עם זאת, שהותו בטריטוריה הסינית בשנות גלותו הצביעה על התמיכה שהוא קיבל מבייג'ינג. הועלתה האפשרות שהוא עדיין נתפס כיורש אפשרי לקים ג'ונג און בהנהגת המדינה, אם יירד האחרון מכסאו.

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

מיד אחרי הרצח, הופיע בנו, קים האן סול, בסרטון ביוטיוב שבו הוא טען שהוא, אמו ואחותו מטופלים על ידי הארגון "ההגנה האזרחית של צ'אולימה". על פי ההערכה, אותו הארגון מאחורי המתקפה בשגרירות קוריאה הצפונית במדריד מוקדם יותר השנה, שבמהלכה עשרה חשודים כפתו את אנשי הצוות בשגרירות ונמלטו מהמקום עם מחשבים, כוננים קשיחים ומסמכים ששדדו.

הדרכים מובילות לפיונגיאנג

מלזיה מעולם לא האשימה רשמית את קוריאה הצפונית במעורבות במותו של קים, כשפיונגיאנג מכחישה שהיא עומדת מאחורי הרצח. עם זאת, התובעים אמרו בבירור במהלך המשפט שהם חושדים שקיים קשר צפון קוריאני לפרשה.

ארבעה חשודים מקוריאה הצפונית נצפו בתיעוד מנמל התעופה כשהם משליכים את חפציהם ומחליפים בגדים אחרי המתקפה. המעורבות מגיעה עד לשגרירות קוריאה הצפונית, לאחר שהתברר שאחד מהפקידים שלה סייע לארבעה להשיג כרטיסי טיסה ממלזיה ואף השתמש בשמו של אחד מהם לרכישת המכונית שהסיעה אותם לנמל התעופה.

קים ג'ונג און וקים ג'ונג נאם. AP
איים על שלטונו של המנהיג הנוכחי? קים ג'ונג נאם לצד קים ג'ונג און/AP

לבקשת מלזיה, האינטרפול הוציא בקשת מעצר לארבעת המבוקשים הצפון קוריאנים החשודים במעורבות ברצח. חוקרים טוענים שחשודים אלה פגשו את שתי הנשים בשדה התעופה וככל הנראה סיפקו להם את גז העצבים. על פי החשד, ארבעת החשודים גרמו לנשים להאמין שהם משתתפות בתכנית ריאליטי של מתיחות ולא ידעו שהן מרעילות את קים.

משטרת מלזיה מאמינה שאותם החשודים מקוריאה הצפונית עזבו את המדינה ביום הרצח ושבו לפיונגיאנג. בהיעדרם, עמדו עיישה והאונג לבדן אל מול האישומים, שהיו עשויים להוביל לעונש מוות אילו הורשעו. זאת, אף שעורכי דינן טענו שהן היו רק כלי שרת בידי המתנקשים הצפון קוריאנים. רק במרץ 11 השנה, אחרי מאמצים שקיימה ממשלת אינדונזיה בדרגים הגבוהים, ביטל התובע הכללי במלזיה את האישום ברצח נגד החשודה מאינדונזיה.

אזרחית וייטנאמית שהואשמה בהתנקשות באחיו של מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, מובאת לבית המשפט בקואלה לומפור, מלזיה, 1 באפריל 2019. רויטרס
רוצה לשיר ולשחק אחרי שחרורה מהכלא. האונג/רויטרס

עיישה בת ה-26 בכתה וחיבקה את הנאשמת השנייה כשעזבה את בית המשפט. היא הוסעה משם במכונית השגרירות האינדונזית וטסה בחזרה לג'קרטה, שם היא הודתה לנשיא ולגורמים נוספים בשלטון על עזרתם. "אני מרגישה שמחה, שמחה כל כך שאני לא יכולה לבטא זאת במילים", היא אמרה לכתבים בנמל התעופה בג'קרטה. "אחרי זה אני רק רוצה לחזור לחיק משפחתי".

למרות הציפיות שגם האונג בת ה-30 תשוחרר, התובעים דחו את בקשתה. התובעים אמרו ביום שני שהם הציעו להאונג להודות בסעיף אישום מופחת, ושופט בית המשפט העליון במדינה אזמי אריפין דן אותה לשלוש שנים ולארבעה חודשים מאז היום שבו נעצרו, כשהוא מציין שהיא "מאוד, מאוד בת מזל" ומאחל לה "כל טוב". גורמים רשמיים בווייטנאם הריעו בבית המשפט כשהוא הכריז על גזר דינו.

החיסול במלזיה: בנו של הנרצח מדבר ממקום מסתור סודי. מערכת וואלה! NEWS
המשפחה מטופלת על ידי ארגון שביצע פיגוע בשגרירות צפון קוריאה. בנו של קים מדבר ממקום מסתור/מערכת וואלה! NEWS

עורך דינה, היסיאם תה פו טיק, הודיע שהיא צפויה להשתחרר בשבוע הראשון של חודש מאי, אחרי קיצור שליש ממאסרה על התנהגות טובה. עורך הדין הוסיף כי ארבעת החשודים מקוריאה הצפונית הם "המתנקשים האמיתיים". בעודה מובלת מחוץ לבית המשפט, האונג קראה לעבר הכתבים: "אני מרגישה טוב. אני אוהבת אתכם". מוקדם יותר אמרה לכתבים שהיא רוצה "לשיר ולשחק" כשתחזור למולדתה.

היחסים ישתקמו?

חקירת הרצח הובילה למתיחות דיפלומטית בין המדינות: מלזיה ביטלה את הגישה החופשית לקוריאה הצפונית וגירשה את השגריר מטעם פיונגיאנג, קאנג צ'ול, שדחה את חקירתה והתעקש שהקורבן היה אזרח מן השורה שמת מהתקף לב. בנוסף לכך, קאנג צ'ול האשים את מלזיה גם בשיתוף פעולה עם כוחות חיצוניים כדי להשמיץ את קוריאה הצפונית.

מנגד, קוריאה הצפונית אסרה על אזרחי מלזיה לעזוב את המדינה, ובכך מנעה יציאה משלושה דיפלומטים ומששת בני משפחותיהם. התשעה הורשו לשוב למולדתם רק אחרי שקואלה לומפור שחררה את גופתו של קים ואפשרה לאזרחי פיונגיאנג לעזוב, כולל גורם רשמי בשגרירות שהיה מבוקש על ידי המשטרה המקומית.

סיטי עיישה הנאשמת ברצח קים ג'ונג נאם אחיו למחצה של מנהיג קוריאה הצפונית מחוץ לבית המשפט במלזיה ב-11 במרץ 2019. רויטרס
"רוצה לחזור לחיק משפחתי". עיישה/רויטרס

עם זאת, אחרי הפסגה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסינגפור, ממשלת מלזיה אמרה כי היא עשויה לחדש את הקשר עם פיונגיאנג ולפתוח מחדש את השגרירות. בינתיים, עדיין לא נעשה צדק בפרשה שגרמה לשבר בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully