וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההנחיה המעורפלת על ה"לאפ דאנס": עמימות היכן שהפשטות נחוצה

3.4.2019 / 8:20

פרקליט המדינה קבע כי הריקוד הצמוד במועדוני החשפנות עשוי להיחשב זנות, ובכך קבע אמירה ערכית נחוצה. אלא שההנחיה מבקשת לבדוק "עד כמה היה המגע הפיזי רציף, צמוד, נרחב, אינטימי ומה היה משכו", מעניקה שיקול דעת נרחב לפרקליטים ולא קובעת חד משמעית מה מותר ומה אסור

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: איתי עמרם

הנחיית פרקליט המדינה שפורסמה אתמול (שלישי) ולפיה "לאפ דאנס" עשוי להיחשב זנות היא אמירה ערכית חשובה. לצד החוק לאיסור צריכת זנות, שעבר בכנסת האחרונה, מדובר בעוד צעד במלחמה בניצול ובהחפצה של בני אדם, שהן חלק בלתי נפרד מהזנות ומהתעשיות הנלוות לה - כמו סחר בבני אדם. אלא שמלבד האמירה הערכית, במישור הפרקטי ההנחיה סובלת מהמחלה המוכרת של הנחיות פרקליט המדינה, ויוצרת עמימות דווקא במקום בו נחוצות פשטות ובהירות.

הנחיות פרקליט המדינה אמורות להנחות את מדיניות התביעה ולייצר אחידות ושקיפות, בייחוד במקומות שבהם החוק לא יוצר קו גבול ברור ומפורש. אלא שההנחיות לא תמיד מצליחות לעשות זאת. פעמים רבות הן מנוסחות בעצמן בשפה עמומה וכללית, נמנעות כמעט בכל מחיר מלהגדיר קווים ברורים, יוצרות אינספור חריגים ובעיקר משאירות שיקול דעת רחב מאוד לדרגים הנמוכים.

מועדון חשפנות בעיר פטאיה, תאילנד, 25 במרץ 2017. רויטרס
מועדון חשפנות בעיר פטאיה, תאילנד, 25 במרץ 2017/רויטרס

הדבר עלה בכנס שנערך בחודש שעבר באוניברסיטת חיפה ועסק בהנחיות פרקליט המדינה. "בגוף ההנחיות של פרקליט המדינה, המילה 'ככלל', אם נחפש אותה... אז למתבונן מהצד זה מאוד מאוד בולט", אמרה הסנגורית הציבורית של מחוז חיפה, ענת מיסד כנען. "אז יש כללים, ויש כללים שהם 'ככלל', ויש חריגים, ויש חריגים לחריגים".

עמית אייסמן, פרקליט מחוז חיפה (פלילי) שהיה בשנים האחרונות המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, השיב לכנען בחיוך. "אני חייב להודות שעד שהגעתי לפרקליטות המדינה בירושלים", אמר, "לא הכרתי את המילה 'ככלל'. אני בכלל חושב שזו לא המצאה של האקדמיה, אלא שפרקליט המדינה אחראי למילה הזאת".

אם נחזור להנחיה בעניין הלאפ דאנס, או "ריקודי החיק", אפשר לומר שככלל מדובר בהנחיה טובה - אך היא רחוקה מלספק את הוודאות שלשמה נועדה. האשמה היא כמובן קודם כל של הכנסת, שלא טרחה אפילו להבהיר בחוק מהי זנות, והעדיפה להשאיר לבתי המשפט לקבוע זאת בכל מקרה לגופו. אך גם כשהגיעה לחיקו של פרקליט המדינה הזדמנות לעשות סדר, הוא העדיף ללכת מסביב.

עוד באותו נושא

"צעד משמעותי נוסף": הנחיה חדשה - לאפ דאנס עשוי להיחשב זנות

לכתבה המלאה

אמירה מעורפלת

בעוד ברור שיחסי מין מלאים בתשלום הם זנות, ודי ברור שמופע חשפנות שאין בו כל מגע אינו זנות, הלאפ דאנס נמצא בין לבין. לעתים הוא מתחיל בחלל הפתוח של המועדון וגולש לחדר אחורי פרטי, והוא כולל רמות שונות של מגע וחיכוך בין הרקדנית לבין הלקוח, ולעתים אף אקטים מיניים מובהקים יותר. ההנחיה נמנעת מלקבוע איפה עובר הקו.

כך, למשל, סעיף 5(ב)(3) להנחיה קובע כי ככל שהלאפ דאנס כולל "פעילות מינית הדדית מובהקת" - מדובר בזנות. לכאורה מדובר באמירה ברורה מאליה. אולם מהי בדיוק פעילות מינית הדדית מובהקת? שאלה מצוינת. כדי לקבוע זאת מציעה ההנחיה "לבחון עד כמה היה המגע הפיזי רציף, צמוד, נרחב, אינטימי ומה היה משכו". מדובר במונחים עמומים שלא קובעים מפורשות מה מותר ומה אסור, ובפועל משאירים את שיקול הדעת כולו לפרקליטי המחוזות. יש לקוות שששת פרקליטי המחוזות הפליליים מגדירים אינטימיות וקרבה באותה צורה בדיוק. אחרת נגלה שגם לאפ דאנס הוא עניין של גיאוגרפיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully