וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחלים זורמים, האי הולך ונעלם: החורף הטוב של הכנרת | תיעוד

2.4.2019 / 15:11

מפלס הכנרת עלה ב-2.8 מטרים מתחילת החורף. תמונות שצולמו בימים האחרונים בחופים ממחישות את העלייה המרשימה. "בסוף הקיץ הכול הפך לפיסת יבשה", תאר מדריך טיולים שתיעד את השינוי. "כבר למעלה מחודש המאגרים מוצפים והנחלים שזורמים לכנרת - הפכו לנהרות של ממש"

עריכה: טל רזניק

מפלס הכנרת עלה ביממה האחרונה בעשרה סנטימטרים נוספים, כך דיווחה הבוקר (שלישי) רשות המים לאחר הבדיקה היומית. המפלס עמד הבוקר על 211.86 מתחת גובה פני הים התיכון ומדובר בעליה של 2.80 מטרים מתחילת החורף. עם זאת חסר לכנרת מלאה 3.06 מטרים.

תמונות שצולמו בימים האחרונים בחופי הכנרת ממחישות את החדשות הטובות והעלייה המרשימה במפלס האגם. אותם חופים צולמו גם לפני החורף הגשום, כשהכנרת הייתה בשפל עמוק, קרובה כבר ל"קו השחור".

עוד בוואלה! NEWS:
פחות משבוע לבחירות: נתניהו ייפגש עם פוטין ביום חמישי במוסקבה
רופא ילדים מהמרכז חשוד שהטריד מינית קטין באפקליציה בסלולרי
גיבור המתגייסים החרדים - חייל שחיסל מחבל: "תפרתי אותו ביריות"

נמל עין גב 2018. ארבל לזר- עין גב, אתר רשמי
עין גב לפני ב- 2018/אתר רשמי, ארבל לזר- עין גב
נמל עין גב 2019 (אחרי). אריאל צור- עין גב, אתר רשמי
נמל עין גב אחרי ב-2019/אתר רשמי, אריאל צור- עין גב
"השינוי הגיע בעוצמה שלא ראינו שנים, מאגרי הגולן עולים על גדותיהם"

אביתר ליכטמן, מדריך טיולים מצפת, צילם את מעגן הסירות בטיילת טבריה לפני מספר חודשים, כשהיה ריק ממים. לפני מספר ימים, שב ליכטמן לטיילת וצילם את המעגן שבינתיים הספיק להתמלא. "בסוף הקיץ, כשטיילתי בחופי הכנרת, המצב היה נראה עגום ביותר. הסירות שבשנים כתיקונן משמשות לספורט ימי ולדיג, המזחים הקטנים שלצדי הטיילת - הכול היה מוטל על צדו במה שפעם היה חלק מהכנרת, והפך לפיסת יבשה אחרי לא מעט שנים שחונות", תאר ליכטמן.

חוף גינוסר (לפני). בן דותן, אתר רשמי
חוף גינוסר לפני, 2018/אתר רשמי, בן דותן
חוף גינוסר (אחרי). בן זקן, אתר רשמי
חוף גינוסר אחרי, 2019/אתר רשמי, בן זקן
"נחלי אכזב שלא זכו כמה שנים לזרום, זורמים עכשיו בשצף ללא הפסקה"

"התחזיות גם בישרו רע על אפשרות לחורף שחון נוסף, ולנו רק נותר להתפלל שנראה פה איזה שיפור משמעותי השנה - והשינוי הזה הגיע בעוצמה שלא ראינו כמה שנים. מאגרי הגולן שכבר שש שנים לא זכו להתמלא, עולים על גדותיהם כבר למעלה מחודש. הנחלים שזורמים לכנרת הפכו לנהרות של ממש", הוסיף מדריך הטיולים בהתרגשות.

לדבריו, "נחלי אכזב שלא זכו כמה שנים לזרום, זורמים עכשיו בשצף ללא הפסקה. האי מול המעגן, שלצערנו בתחילת החורף היה כבר בדרגת חצי אי, הפך לשמחתנו שוב לאי בודד, וגם הוא הולך ונעלם. והסירות בטיילת? האדמה עליה הם היו מוטלות, כבר חזרה מזמן להיות חלק מהכנרת, ואנחנו רק מחכים לאטרקציה הבאה שאולי עוד תגיע אלינו בחורף הזה? פתיחת סכר דגניה", מקווה ליכטמן.

טיילת טבריה. אביתר ליכטמן, אתר רשמי
טיילת טבריה לפני, 2018/אתר רשמי, אביתר ליכטמן
טיילת טבריה. אביתר ליכטמן, אתר רשמי
טיילת טבריה אחרי, 2019/אתר רשמי, אביתר ליכטמן

למרות העלייה הגבוהה במפלס הכנרת כבר היו חורפים בהם נמדדו עליות גדולות בהרבה מזו שנרשמה עד כה; כך נרשמה עליה של המפלס ב-4 מטרים בחורף 1991/2 וב-5 מטרים בחורף 2002/3.

אינפו - מפלס הכנרת. רשות הכינרת, אתר רשמי
אינפו - מפלס הכנרת/אתר רשמי, רשות הכינרת

ולמרות החדשות הטובות - עליות חדות וקיצוניות מדי אינן רצויות לאגם. מחקרים בעבר העלו כי תזוזות חדות במפלס גורמות לזעזועים במערכת האקולוגית של הכנרת.

כמויות הגשם במרץ - גדולות מהממוצע במידה ניכרת

בתוך כך, מסיכום חודש מרץ של השירות המטאורולוגי עולה כי כמויות הגשם לאורך החודש היו גדולות מהממוצע במידה ניכרת וברוב חלקי הארץ הן הגיעו לפי 1.5 עד 2.5 מהממוצע החודשי. בצפון הארץ ובחלק מהאזורים במרכז הארץ זהו מרץ הגשום ביותר מאז שנת 2003. יצוין כי בצפון הארץ זהו החודש הרביעי ברציפות בו כמויות הגשם עולות על הממוצע - רצף שכמוהו לא התרחש מאז עונת 1991/92.

בגליל העליון ובגולן ירדו במרץ 150 עד 200 מ"מ בהשוואה לממוצע חודשי של כ-100 מ"מ. במספר מקומות אף נמדדו מעל 200 מ"מ, כמו קשת עם 243 מ"מ, נווה אטי"ב עם 242 מ"מ, ופקיעין עם 227 מ"מ. במספר נקודות בצפון הארץ ובמישור החוף הכמויות הגיעו ליותר מפי 2.5 מהממוצע למרץ, כמו בעמיעד עם 185 מ"מ שהם 260% מהממוצע החודשי, באלמגור ירדו 165 מ"מ (262%) ובניצן שבדרום מישור החוף ירדו 130 מ"מ (276%). האזור היחיד שבו כמויות הגשם היו קטנות מהממוצע בחודש מרץ לבדו היה אזור עוטף עזה, שם הגיעו הכמויות ל-75% עד 95% מהממוצע החודשי.

חוף מעגן. כפר הנופש מעגן עדן, צילום: עינבר אזרזר, אתר רשמי
כפר הנופש מעגן עדן, לפני, 2018/אתר רשמי, כפר הנופש מעגן עדן, צילום: עינבר אזרזר
חוף מעגן. כפר הנופש מעגן עדן, צילום: עינבר אזרזר, אתר רשמי
כפר הנופש מעגן עדן, אחרי, 2019/אתר רשמי, כפר הנופש מעגן עדן, צילום: עינבר אזרזר

בסך הכל, בצפון הארץ, במישור החוף, בשפלה, בשומרון ובצפון הרי יהודה זוהי העונה הגשומה ביותר מאז 2002/3. כמויות הגשם בצפון ובמרכז מתחילת החורף עד סוף החודש עולות על הממוצע ומגיעות ל-125% עד 135% ממנו. במספר מקומות אף ירדו בסך הכל למעלה מ-160% מהכמות השנתית, כמו במשגב דב שליד גדרה עם 891 מ"מ שהם 169% מהממוצע לכל העונה, במשושים שליד קצרין עם 818 מ"מ (168%) ובשעלבים שליד מודיעין עם 885 מ"מ (164%). בכמה תחנות בגליל העליון ובצפון הגולן ירדו מתחילת העונה למעלה מ-1000 מ"מ כמו בבית ג'אן (1271 מ"מ), מירון (1268 מ"מ), נווה אטי"ב (1224 מ"מ), תפן (1194 מ"מ) ואמירים (1131 מ"מ). גם ברמת השופט שברמות מנשה ירדו עד סוף החודש כ-1000 מ"מ. לעומת זאת, בדרום הארץ כמויות הגשם שירדו מתחילת העונה עדיין קטנות מהממוצע ומגיעות ל-60% עד90% ממנו.

טיילת טבריה. אושרי וייצמן, אתר רשמי
טיילת טבריה לפני, 2018/אתר רשמי, אושרי וייצמן
טיילת טבריה. אושרי וייצמן, אתר רשמי
טיילת טבריה אחרי, 2019/אתר רשמי, אושרי וייצמן
טיילת טבריה. אושרי ויצמן, אתר רשמי
טיילת טבריה לפני, 2018/אתר רשמי, אושרי ויצמן
טיילת טבריה. אושרי וייצמן, אתר רשמי
טיילת טבריה אחרי, 2019/אתר רשמי, אושרי וייצמן
  • עוד באותו נושא:
  • כנרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully