וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על נשיא ברזיל בעקבות ציון ההפיכה: "מהליך אלים ולא דמוקרטי"

31.3.2019 / 20:30

אחרי שבית משפט לערעורים הפך החלטה שאסרה על חידוש האירועים, הכוחות המזוינים ערכו טקסים לציון התערבות הצבא ב-1964. "בולסונארו דו-משמעי לגבי הדמוקרטיה", הותקף הנשיא הימיני קיצוני, שסבור כי עידן החונטה, שתחתיה עונו ונרצחו אלפים, היה חיובי

נשיא ברזיל הגיע לביקור רשמי ראשון בישראל/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

צבא ברזיל ציין היום (ראשון) את ההפיכה ב-1964 שהובילה לכינון דיקטטורה צבאית במשך שני עשורים, אחרי שבית משפט לערעורים הפך החלטה של ערכאה נמוכה יותר. הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו טוען כי ההפיכה הצילה את המדינה מהקומוניזם, וביטל את האיסור שנמשך שמונה שנים מאז שהנשיאה הקודמת דילמה רוסף הורתה על הפסקת ציון האירועים על ידי הצבא. רוסף הייתה פעילת גרילה שמאלית שנכלאה ועונתה על ידי החונטה הצבאית.

משרד ההגנה של ברזיל אמר כי הכוחות המזוינים לא יקיימו טקסים פומביים, אלא ינהלו תכניות ודיונים פנימיים על האירועים, על מה שהתרחש בזמן המשטר הצבאי ועל החשיבות שבשובה של הדמוקרטיה ב-1985. בולסונארו, המבקר בישראל, ישתתף באירוע זיכרון בסוף השבוע, עם שובו למדינה.

למרות הגישה הביקורתית של הצבא כלפי ההפיכה, רבים גינו את החלטתו של בולסונארו לחבק בפומבי את תחילת התקופה האפלה. "בהתעקשותו על טון חגיגי, הנשיא הוכיח פעם נוספת כי הוא דו-משמעי לגבי העקרונות הדמוקרטיים שעליהם הוא טוען שהוא מגן", נכתב במאמר מערכת של העיתון פולהא דה סאו פאולו. "זאת הוכחה לכך שהוא נוטה לשלהב את הזרמים הקיצוניים ביותר בדעת הקהל, שהיו בין תומכיו הראשונים בקמפיין הבחירות".

לקריאה נוספת בנושא
"שיא חדש ביחסים": נשיא ברזיל הגיע לביקור ראשון בישראל

מצעד צבאי לציון ההפכיה בברזיליה, ברזיל 29 במרץ 2019. רויטרס
ברזיל לא העמידה לדין את פושעי התקופה. מצעד צבאי, שישי/רויטרס

גם שורה של תובעים פדרליים גינו את בולסונארו, ואמרו כי ציון ההפיכה נוגדת את שבועתו של הנשיא להגן על החוקה. "ההפיכה ב-1964, ללא ספק ומבלי שכתוב ההיסטוריה, הייתה מהלך אלים ולא דמוקרטי נגד הסדר החוקתי", נכתב בהצהרה מטעם לשכת התובעים הפדרליים לזכויות האזרח.

על פי הנתונים של ועדת אמת מ-2014, לפחות 434 בני אדם נהרגו או נעלמו ב-21 שנות המשטר הצבאי, הרבה פחות מ-30 אלף מקרי המוות תחת המשטר הצבאי ששרר בארגנטינה ומ-3,200 ההרוגים בצ'ילה. אולם, בשונה מארגנטינה וצ'ייה, ברזיל מעולם לא העמידה לדין את בכירי המשטר, בזכות חנינה שהעבירו הגנרלים לפני שובה של הדמוקרטיה. זו גם מנעה כי גם פעילי הגרילה מהשמאל לא יעמדו לדין על פשעיהם.

עוד באותו נושא

ברזיל: ביהמ"ש ביטל את יוזמת הנשיא לקיום יום ציון להפיכה הצבאי

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במהלך פגישת עבודה בלשכת, רה"מ ירושלים 31 במרץ 2019. קובי גדעון/לע״מ, אתר רשמי
נתניהו ובולסונארו בירושלים, היום/אתר רשמי, קובי גדעון/לע״מ

בולסונארו, ששירת בעברו כקצין בחיל הצנחנים של ברזיל, ומעריץ ידוע של שליטיה הדיקטטורים לשעבר, הוא הנשיא הראשון מאז שובה של הדמוקרטיה ששיבח את המשטר הצבאי באופן פומבי. הוא טוען שתפיסתו של המשטר את השלטון לא הייתה כתוצאה מ"הפיכה". הוא לא סבור שהמדינה הייתה תחת שלטון דיקטטורי בזמן שהצבא שלט במדינה, מאחר שהוא ויתר על סמכותו בדרכי שלום.

בעוד שרוב האזרחים רואים בתקופה זו פרק אפל בהיסטוריה של המדינה, יש מי שזוכר אותה ככזו שהשליטה סדר וביטחון יחסי, בהשוואה לאלימות המשתוללת בעשורים האחרונים. ב-2017 נרשמו 64 אלף מקרי רצח בברזיל, הרבה יותר מכל מדינה אחרת בעולם. בסקר שפורסם באוקטובר עלה כי 51% מחזיקים בדעה שלילית על הדיקטטורה, לעומת 32% שסבורים כי הייתה זו תקופה חיובית. היתר לא הביעו דעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully