וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלס הכנרת עלה ב-2.5 מטרים מתחילת החורף: האי כמעט נעלם

הלילה הגשום הגביר את הזרימות מהירדן ונחלי הגולן והעלה את גובה המים באגם ב-4.5 ס"מ. אחד האתרים שסימלו יותר מכל את השפל שבו הייתה מצויה הכנרת היה "האי של מעגן", שהודות לחורף הנוכחי התכסה שוב במים עד שמבצבצת ממנו רק הצמחייה. צפו בתיעוד

מ-2016 ועד היום: מפלס הכנרת עלה בעקבות הגשמים - ו"האי של מעגן" כמעט נעלם מתחת לפני המים/צילום: "אבי אריש- רחף צילום פרויקטים מהאוויר"

הגשם שיורד החל מאתמול בצפון הארץ ממשיך לתרום לעליית מפלס הכנרת. על פי מדידות רשות המים הבוקר (ראשון), מיום שישי נרשמה עליה של 4.5 ס"מ במפלס האגם. המפלס עמד על 212.07- מטר מתחת לפני הים התיכון.

לעליית המפלס ביממה האחרונה תרם הלילה הגשום, שהגביר את הזרימות מהירדן ונחלי הגולן. על פי המדידות, ספיקת הירדן ההולכת והמתגברת מתקרבת ל-40 מטרים מעוקבים בשנייה. מתחילת העונה עלה מפלס הכנרת ב- 2.57 מטר, אולם עדיין חסרים לכנרת כ-3.3 מטרים.

עוד בוואלה! NEWS:
גיוס, שבת וגיור - גפני בנאום בחירות פנימי: "לטפל במלחמה גדולה"
הוארך מעצר המטפלת החשודה ברצח קשישה: "התגלו סתירות בגרסתה"
קרובי הנרצחת מבאקה אל-גרבייה: "היא ובעלה היו לפעמים מתקוטטים"

הכנרת אחרי סופ"ש גשום 17 במרץ 2019. איבון לוין רשות הכינרת,
עדיין חסרים לה 3.3 מטרים. הכנרת/איבון לוין רשות הכינרת

אחד האתרים שסימלו יותר מכל את השפל העמוק שבו הייתה מצויה הכנרת בשנים האחרונות היה המקום המכונה "האי של מעגן". מדובר בפיסת קרקע שנחשפת ברצף של שנים שחונות, כפי שהיה בחמש השנים שחלפו. אותו אי היה כבר מרחק מטרים בודדים מחופה הדרומי של הכנרת.

כעת, בעקבות גשמי החורף הנוכחי והעלייה הגבוהה במפלס הכנרת, האי התכסה שוב במים ומבצבצת ממנו רק הצמחייה שגדלה על פניו בשנים היבשות. אבי אריש תיעד את האי במרץ שנה שעברה ושב אחרי שנה לצלם את האי שהתכסה מים.

עוד באותו נושא

שבוע חורפי נוסף בפתח: גשם ירד בצפון ובמרכז ויעשה קריר לעונה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק הצמחייה מבצבצת. מימין - האי של מעגן, אחרי שהתכסה במים/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות העלייה הגבוהה במפלס הכנרת, יש לזכור כי כבר היו חורפים שבהם נמדדו עליות גדולות בהרבה מזו שנרשמה עד כה. למשל, בין השנים 1991-1992 נרשמה עלייה של המפלס בארבעה מטרים. בחורף 2002-2003 נרשמה עלייה של חמישה מטרים. כמו כן, עליות חדות וקיצוניות מדי אינן רצויות לאגם: מחקרים הראו בעבר כי תזוזות חדות במפלס גורמות לזעזועים במערכת האקולוגית של הכנרת.

67 מ"מ גשם במרום גולן, בת"א רק 11 מ"מ

שיאן הגשמים למערכת החורפית הנוכחית הוא קיבוץ מרום גולן עם גשמים בגובה 67 מ"מ שירדו בסוף השבוע. בבירה ירדו 31 מ"מ ובת"א - רק 11 מ"מ. בראש רשימת הגשמים שנמדדו ניתן למצוא גם את הר בנטל, הסמוך למרום גולן, שבו ירדו 60 מילימטרים גשם. בנוסף לכך, בחרשים ירדו 59 מ"מ; בברכת רם 53 מ"מ; בצוריאל 51 מ"מ; בקעת בית נטופה 50 מ"מ.

בחיפה ירדו 29 מ"מ גשם, אולם באוניברסיטה בעיר ירדו רק 18 מ"מ, בעפולה - 25 מ"מ, בכפר עזה 24 מ"מ, באשקלון ירדו 17 מ"מ ובזכרון יעקב 13 מ"מ. לקראת סוף הרשימה ניתן למצוא את קריית גת עם 10 מ"מ; מעלה אדומים 10 מ"מ; חדרה 9 מ"מ; באר שבע 4 מ"מ; נבטים 4 מ"מ; ביה"ס כדורי בתבור 3 מ"מ; קיבוץ להב 3 מ"מ; קיבוץ נירים 3 מ"מ; צומת הנגב 2 מ"מ. מילימטר אחד של גשם בלבד ירד בשדה בוקר, עבדת, קיבוץ גילגל, ערד, אופקים, קדש ברנע, אשלים, שדה אליהו, בית הערבה ורביבים.

אנשים הולכים בגשם, שכונת שפירא תל אביב, 27 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
כמה מ"מ ירדו בעיר שלכם? גשם/ראובן קסטרו

בעקבות הגשמים, כלי רכב פרטי איבד היום שליטה ונסחף אל התעלה בכביש 91 בסמוך לצומת השריון בגולן. שני הנוסעים ברכב חולצו ללא פגע. ממשטרת ישראל נמסר כי "ציבור הנהגים מתבקש להגביר עירנות בשל מזג האוויר הסוער הכולל הצפות בחלק מהכבישים וערפל המקשה על הראות".

  • עוד באותו נושא:
  • הכנרת
  • גשם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully