וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעצמת חלל עולמית": הודו ערכה ניסוי ראשון בהשמדת לוויין

המדינה הפכה לרביעית בלבד שבוחנת כלי נשק נגד לוויינים בחלל, וגרמה לדאגה בארה"ב מפני השארת פסולת בחלל. בנוסף לכך, באופוזיציה טוענים כי הניסוי נועד לחזק את ראש הממשלה מודי לקראת הבחירות בחודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הודו ערכה אתמול (רביעי) ניסוי בנשק נגד לוויינים בחלל, וראש ממשלתה נרנדרה מודי הכריז כי ארצו הפכה "למעצמת חלל עולמית". הודו היא המדינה הרביעית בלבד שעושה ניסויים בכלי נשק כאלו, וארצות הברית הזהירה אתמול מפני "פסולת" חלל. היא הוסיפה כי עדיין בוחנת את הניסוי של ניו דלהי, שלהגנתה אומרת כי היא השמידה את אחד מלווייניה במסלול נמוך - גובה של כ-300 ק"מ כך שלא יישארו הריסות בחלל.

חלק מהמומחים מטילים ספק בטענות של הודו ואומרים כי לא ניתן לשלוט על מסלול שרידי הלוויין. דובר של הפנטגון אמר כי צבא ארצות הברית עוקב אחרי יותר מ-250 חתיכות של הריסות שנותרו אחרי הניסוי.

ארצות הברית הייתה הראשונה לבצע ניסוי כזה ב-1959 ואחרי עשתה זאת גם רוסיה. ב-2007 השמידה סין לוויין מזג אוויר שלא תפקד בגובה של 865 ק"מ, והותירה ענן של פסולת בחלל.

לקריאה נוספת:
אין כמו משבר ביטחוני לפני הבחירות: החשש מעימות גרעיני מחזק את מודי
מלחמה גרעינית בין הודו לפקיסטן עשויה לעצור את ההתחממות הגלובאלית?

שיגור טיל נגד לוויינים של הודו, 27 במרץ 2019. רויטרס
שיגור הטיל לחלל, אתמול/רויטרס

גם סוכנות החלל האמריקנית נאס"א הזהירה מפני פסולת בחלל בעקבות הניסוי ההודי, שהתרחש בזמן של קמפיין בחירות. "יש מי שאוהב לבחון את יכולותיו האנטי-לווייניות וליצור שדות של פסולת בחלל שעמם אנחנו מתמודדים עד היום", אמר יו"ר הסוכנות ג'ים ברידנסטיין בשימוע בקונגרס אתמול. "אותן מדינות פונות אלינו בגלל הפסולת שהן יצרו".

שר ההגנה של ארצות הברית בפועל, פטריק שנהאן, הצטרף לאזהרות, ואמר כי ארצות הברית עוד לומדת את ניסוי החלל ההודי. "המסר שלי הוא: כולנו חיים בחלל, בואו לא נעשה בו בלגן. החלל צריך להיות מקום שבו אנחנו יכולים לנהל עסקים, מקום שבו אנשים צריכים את החופש לפעול", אמר שנהאן לעיתונאים.

משרד החוץ של הודו אמר כי הניסוי היה שליו וכי "אין לה כוונה להיכנס למרוץ חימוש בחלל החיצון", אך באופוזיציה במדינה האשימו את מידוי בביצוע הניסוי לצרכים פוליטיים. בחירות במדינה יחלו ב-11 באפריל וועדת הבחירות המרכזית אמרה כי תבחן אם ראש הממשלה הלאומני הפר את חוק הבחירות.

ב-2012 אמר ראש הארגון לפיתוח ומחקר הגנתי של הודו כי היא לא רוצה לבחון את המערכת דרך השמדת לוויין "בשל החשש מפני פסולת חלל שתפגע בלוויינים אחרים". מומחי נשק חוששים מהמיליטריזציה הגוברת של החלל, והניסוי של הודו עלול להחריף את המתיחות האזורית בינה לבין סין. פקיסטן, שכנתה ויריבתה של הודו, שיגרה בשנה שעברה שני לוויינים לחלל בסיוע סין.

(עדכון ראשון: 10:55)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש ממשלת הודו מודי בעצרת בחירות, 27 במרץ 2019. רויטרס
ועדת הבחירות חוקרת. מודי בעצרת בחירות, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully