וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ אישר בקשות חשאיות להעברת טכנולוגיה גרעינית לסעודיה

28.3.2019 / 10:29

מסמך שהגיע לידי רויטרס הראה כי שר האנרגיה התיר באופן חשאי לשש חברות לפתוח בשיחות עם ריאד על העברת ידע טכנולוגי גרעיני. בקונגרס דורשים לחקור את שיחות הגרעין עם ריאד, על רקע החשש מפני כוונות יורש העצר

צילום: רויטרס

שר האנרגיה של ארצות הברית, ריק פרי, אישר שש בקשות סודיות של חברות שונות למכירת טכנולוגיה גרעינית לערב הסעודית - כך דיווחה הלילה (חמישי) סוכנות הידיעות רויטרס, לפי מסמך מסווג שהגיע לידיה. הממשל של דונלד טראמפ פועל מאחורי הקלעים כדי להרחיב את שיתוף הפעולה הגרעיני עם ריאד, ששואפת לבנות לפחות שתי תחנות כוח גרעיניות. כמה מדינות, בהן ארצות הברית, קוריאה הדרומית ורוסיה, מתחרות על העסקה הזו, והמנצחת צפויה להיות מוכרזת על ידי הממלכה בהמשך השנה.

גורם המעורה בהסכמים אמר כי האישור שהעניק פרי, המכונה "הרשאות חלק 810", מאפשר לחברות להתחיל בעבודות ראשוניות להקמת תחנות כוח לפני ההסכם, אבל עדיין מגביל אותן להעביר את הציוד אליהן. מתן ההיתרים דווחו לראשונה ב"דיילי ביסט". במקביל, גורם בלשכת החקירות הפנימיות של הקונגרס, אמר אתמול בעילום שם כי אושרה הבקשה שהגישו הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו והסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז לחקור את המגעים שמנהל הממשל בסוגיית הגרעין עם ערב הסעודית.

המנהל הלאומי לביטחון גרעיני (NNSA) שבמשרד האנרגיה, ציין במסמך כי החברות ביקשו מממשל טראמפ לשמור בסוד על האישורים. "במקרה זה, כל אחת מהחברות שקיבלו את האישור המיוחד ביקשה מאתנו בכתב לשמור על כך בסוד", נכתב במסמך של ה-NNSA. המחלקה ומשרד האנרגיה טרם הגיבו.

לקריאה נוספת:
סעודיה על הכרת טראמפ בריבונות ישראל בגולן: "פגיעה בתהליך השלום"
סעודיה - הדיקטטורה הערבית המכוערת בעולם

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מברך את נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן רגע לפני פגישתם בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב 20 במרץ 2018. רויטרס
הזהיר כי יפתח נשק גרעיני אם איראן תעשה זאת. בן סלמאן וטראמפ בשנה שעברה/רויטרס

חברי קונגרס רבים חוששים שהעברת הידע הגרעיני המתקדם לערב הסעודית עלולה להצית בסופו של דבר מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. בשנה שעברה אמר יורש העצר מוחמד בן סלמאן לרשת CBS כי הממלכה תפתח נשק גרעיני, אם איראן, האויבת המרה שלה, תעשה זאת. בנוסף לכך, הממלכה גם מסרבת לאמץ את הסטנדרטים ההאמריקניים, שיחסמו בפני שני נתיבים פוטנציאליים להפקת חומר בקיע גרעיני לייצור נשק גרעיני בצורה חשאית - העשרת אורניום ועיבוד מחדש של הדלק המשומש.

החששות מפני העברת הידע הגרעיני לערב הסעודית גבר אחרי הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה. האישורים ניתנו אחרי נובמבר 2017, אבל לא ברור אם אלו היו אחרי החיסול של העיתונאי שביקר את יורש העצר ב"וושינגטון פוסט".

חבר בית הנבחרים הדמוקרטי בראד שרמן קרא לשר החוץ מייק פומפאו לפרסם את שמותיהן של החברות עד אמצע אפריל. פומפאו אמר כי יבחן זאת. שרמן הוסיף כי ממשל טראמפ מנסה להתחמק מהקונגרס, אך פומפאו אמר כי הממשל פועל כדי להבטיח שאין סכנה בהפצת ידע גרעיני לשם פיתוח כלי נשק גרעיניים.

בחודש שעבר אמרו דמוקרטים בבית הנבחרים בדוח שחיברו כי גורמים בבית הלבן התעלמו מאזהרות, לפיהן הם עשויים לעבור על החוק בשל עבודתם עם גורמי ממשל לשעבר החברים בארגון IP3 כדי לקדם עסקאות בשווי מיליארדי דולרים לבנית כורים גרעיניים במזרח התיכון, כולל בערב הסעודית. הארגון לא הגיב לשאלה אם הוא אחד מאותן חברות שקיבלו את אישורו של פרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully