וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנקים, צלפים וכלי טיס לא מאוישים: בצה"ל נערכים לשבת הסוערת

28.3.2019 / 7:11

הערכות המודיעין לא מבשרות טובות, עם חשש שמשתתפי העצרת יסתערו בהמוניהם על הגדר ואף ינסו לחטוף חיילים. אוגדת עזה תוגברה עם נגמ"שים, ג'יפים של יחידות מובחרות ו"חליפות הגנה" ליישובים סמוכי הגדר. גורמי ביטחון: "החשש הוא שחמאס ינסה להפתיע"

צילום: שי מכלוף

אחרי שחיל האוויר תקף עשרות יעדי טרור, בהם לשכתו הריקה של בכיר חמאס אסמאעיל הנייה, בפעם המי-יודע-כמה נכנסו לתמונה קציני המודיעין המצרים כדי לתווך בין ישראל לחמאס. ההבנות כללו התחייבות ישראלית להפסקת התקיפות האוויריות, שבפועל היו פחותות בהיקפן בהשוואה למאה התקיפות שבוצעו בתגובה לשיגור שתי הרקטות לעבר גוש דן. מנגד, הנהגת חמאס התחייבה למנוע את שיגורי הרקטות ולאכוף שקט על הגדר ביום שבת, אחרי קיום העצרת שבה אמורים להשתתף עשרות אלפי פלסטינים.

קציני המודיעין המצרים התחייבו בפני בכיר ביטחוני ישראלי כי ביום שבת יסיירו בשטח הפלסטיני ויפקחו על ההפגנות, תוך שמירה על קשר טלפוני ישיר במקרה של אירועים חריגים. רק בפעם האחרונה שבה המצרים התחייבו לסייר לאורך הגדר כדי למנוע טרור, דאגו בחמ"ל להרגיע את השטח בכל מקום שאליו הגיעו קצינים מצרים. בפועל, התפתחו כמה מוקדי הפרות סדר על הגבול שסיכנו את חיי הלוחמים.

עוד בוואלה! NEWS:
הסלמה שהלכה כפי שבאה: קריסת הפסקת האש היא רק עניין של זמן
מנהיג חמאס הנייה אחרי ההסלמה ברצועת עזה: ישראל הבינה את המסר
שקט שברירי ברצועת עזה: צה"ל וחמאס נערכים לעימותים בשבת

צרור בלונים עם חפץ חשוד מחוץ לאחד הישובים באשכול 28 במרץ 2019. אתר רשמי
בלוני תבערה סמוך ליישוב באשכול, הבוקר/אתר רשמי

אוגדת עזה הייתה אמורה להיות מתוגברת בכמה גדודים לקראת יום שבת, אך בעקבות שיגור רקטה מרצועת עזה לטווח של מאה ק"מ, שפגעה ישירות בבית במרחב השרון, החליט הרמטכ"ל באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלש את היקף הכוחות באוגדת עזה לקראת יום שבת. הערכות המודיעין של השב"כ ואמ"ן לא מבשרות טובות.

עוד באותו נושא

מתכוננים להסלמה: חטיבת גבעתי נערכת להקפצת כוחות לאוגדת עזה

לכתבה המלאה
טנקים בגבול עזה, 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל החליט לשלש את היקף הכוחות באזור. טנקים בגבול עזה/ראובן קסטרו

במערכת הביטחון לא סומכים באמת כי נוכחות מצרים תמנע מהמון המשולהב והמוסת על ידי ראשי חמאס מהסתערות על הגדר, או במקרה חמור מכך, גם לחדור ליישובים ולמוצבים כדי לפגוע באזרחים, ואף לחטוף חיילים.

עמדות מוסוות, סיורים משותפים

לקראת יום שבת הגיע הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לאוגדת עזה כדי לקבל סקירה מודיעינית על המתרחש בצד הפלסטיני, לבחון את המוכנות בשטח ולקבל החלטות כדי לצמצם פערים. מטרה נוספת הייתה לשדר רצינות לציבור הישראלי - ודריכות כלפי הצד הפלסטיני.

המסרים של דובר צה"ל, והנוכחות המוגברת של צה"ל בשטח, משפיעה לא רק על הצד הפלסטיני ברצועת עזה, אלא גם על יהודה ושומרון. המצב כל כך מתוח, שבכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח העדיף להתקשר לאלופים במילואים כדי לברר מה מתכנן צה"ל ברצועת עזה, מאשר להסתפק בשיחה ישירה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים הנוכחי האלוף כמיל אבו-רוקון.

מהומות בגבול רצועת עזה 22 במרץ 2019. רויטרס, רויטרס
הערכות המודיעין לא מבשרות טובות. מהומות בגבול עזה/רויטרס, רויטרס

ברחבי אוגדת עזה המשיכו להגיע ג'יפים של יחידות מובחרות, נגמ"שים וטנקים, כוחות בשירות סדיר, ואמצעים לוגיסטיים. בנוסף אליהם, הוצבו עמדות צלפים חדשות שמגנות על הלוחמים מירי צליפה ומטעני חבלה, והתקיימו סיורים משותפים לכוחות צה"ל עם כוחות מג"ב, שמתגבר את השטח. עמדות מוסוות נקבעו בחורשות וסמוך לגדר המערכת, מיקום תצפיות וחמ"לים משותפים להעברת מידע בזמן אמת.

אוגדת עזה תתוגבר בכלי טיס בלתי-מאוישים, אמצעי תצפית וכוננות גבוהה של מסוקי קרב, מטוסי קרב ומסוקי סער, לאפשרות של פינוי פצועים. גורמי ביטחון אמרו אתמול כי "צה"ל נערך בדיוק לאותו תרחיש כמו לפני שנה, ב-30 במרץ 2018, בזמן שעשרות אלפי פלסטינים יפגינו לאורך גדר המערכת. אלפים מתוכם ינסו לחבל בגדר במספר רב של מוקדים תוך כדי ניסיונות פריצה, הרבה יותר מהממוצע בימי שישי האחרונים".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה מחוץ למשרדו שהופגז על - ידי חיל האוויר 27 במרץ 2019. רויטרס
תוצאות התקיפה בעזה. הנייה ליד לשכתו ההרוסה/רויטרס

הגורם הביטחוני הוסיף כי "החשש הסביר הוא שחמאס ינסה להפתיע בטכניקה שתסייע לאזרחים לפרוץ את הגדר. אף אחד לא רוצה להרוג אותם. המטרה היא למנוע מקרים מהסוג הזה הרבה לפני, אבל נערכים גם לבידוד מרחבים וחדירות לעומק".

לדברי הגורם הביטחוני, המפקדים באוגדת עזה הציגו כמה מעגלי אבטחה בשיתוף המשטרה הצבאית, שתחסום צירים ומשטרת ישראל. לדברי גורמי ביטחון, כלל היישובים סמוכי הגדר כבר קיבלו "חליפות הגנה" שכוללות כוחות התערבות ואבטחה, הרבה מעבר לממוצע, בתוך היישובים ומחוצה להם.

לא פוסלים אף תרחיש

המדרגה החמורה שאליה נערכים בצה"ל היא תמרון לשטח הפלסטיני. בצה"ל לא פוסלים שום תרחיש, כולל ניסיון להסתער על עמדת צלפים הסמוכה לגדר המערכת, לנתק אותה מכוח האבטחה שלה ולנסות לחטוף חיילים לעומק השטח הפלסטיני בחסות הפרת סדר אלימה. גורמי צבא אמרו אתמול לוואלה! NEWS כי "בשנה האחרונה היה כמה מקרים שבהם חיילי צה"ל עמדו במגע פנים מול פנים עם פלסטינים שחדרו את הגדר". לוחמים על גבי טרקטורונים וכלי ניוד נוספים יעמדו בכוננות גבוהה לתרחישים מהסוג הזה, כולל כוחות שריון ואוויר.

גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי שאר הכוחות הוקפצו לאוגדת עזה כדי לאפשר לדרג המדיני לקבל החלטות מהירות אם המצב הביטחוני יידרדר, כמו בידוד מרחבים גדולים כולל בשטח הפלסטיני וכניסה לעומק השטח הפלסטיני, הרבה מעבר לקו גדר המערכת.

תמונות מצבירת כוחות צה"ל לקראת כניסה לרצועה, 26 במרץ 2019. דובר צה"ל
בגזרה נערכים ליום שבת. טנקים בגבול עזה/דובר צה"ל

בתוך כך, במערכת הביטחון משבחים את עבודתו של ראש מנהלת הגדר במשרד הביטחון, תת-אלוף ערן אופיר. אנשיו עובדים תחת לוח זמנים צפוף ואיום של צליפה, מטענים ופצצות מרגמה, כדי להשלים בניית גדר "שעון חול" מיוחדת מול מוקדי הפרות הסדר הגדולים הצפויים ביום שבת, בדגש על מרחב קרני בצפון רצועת עזה. גורמי ביטחון סיפרו כי ראש הממשלה אישר תקציב מחוץ לפרויקט גדר המערכת החדשה על מנת להשלים מוכנות מבצעית. "המפגינים יתקשו לחצות גדר כמו שעון חול. זה אתגר מסוג שהם לא מכירים וזה יקל על כוחות צה"ל במשימה ההגנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully