וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקט שברירי ברצועת עזה: צה"ל וחמאס נערכים לעימותים בשבת

27.3.2019 / 8:21

אם לא היה ברור שהמצב בנגב המערבי שברירי, השיגור מעזה זמן קצר אחרי החזרה לשגרה מזכיר שחמאס קורא היטב את המפה הישראלית. עם העצרת ההמונית של ארגון הטרור המתוכננת לסוף השבוע, הימים שנותרו עד הבחירות עשויים לחלוף כשהם לא כוללים רק גשם - אלא גם "טפטופי" רקטות

צילום: שי מכלוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מאוד רוצה להרגיע את אווירת המלחמה בזירה הדרומית. עם זאת, הוא נמצא במלכוד בין הרצון להלום בעוצמה אמיתית בחמאס, תוך לקיחת סיכון להידרדרות עד כדי מערכה, לבין הרצון לכפות הפסקת אש מבלי לשלם מחיר ישיר.

כרגע תלוי נתניהו בידי מזג האוויר, הנהגת חמאס והציבור הפלסטיני ברצועת עזה. התקיפות בלילה בין שני לשלישי לא הועילו לו באמת: הוא נאלץ לקצר את שהותו בארצות הברית ולאחר שחזר תגבר את אוגדת עזה.

עוד בוואלה! NEWS:
המתיחות בדרום: צה"ל מרחיב את היקף הכוחות לקראת תרחיש של כניסה קרקעית
למרות הסבירות הנמוכה: בצה"ל נערכים לתמרון קרקעי נגד חמאס
"צרחה - והמון דם": אביו של הילד שנפגע מירי בבית אל משחזר

טנקים בגבול עזה, 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל בגבול עזה/ראובן קסטרו

ביום שבת, הנהגת חמאס תקיים עצרת בגבול עזה שבה אמורים להשתתף למעלה ממאה אלף מפגינים כדי לציין את יום האדמה ואת יום השנה לתחילת "צעדות השיבה". מזג אוויר גשום במיוחד וסופות יפגעו בהיקף המשתתפים בעצרת. בהתאם לכך, רמת החיכוך על הגדר תפחת משמעותית, אך לא במידה שההתכנסות ההמונית לא עלולה להפוך לכדור שלג.

התרחיש הקיצוני שאליו נערכים בצה"ל כולל אלפי פלסטינים מוסתים ומשולהבים רצים אל הגדר בכמה מוקדים, פורצים אותה ומנסים לחדור למוצבים וליישובים. במצב כזה, ייאלץ צה"ל להפעיל הרבה כוח, והתוצאה הישירה יכולה להיות עשרות הרוגים. נתון שכזה יחייב את חמאס, לפי המדיניות שלו, להגיב בשיגורי רקטות. מכאן הכול פתוח, והימים האחרונים שנותרו למערכת הבחירות יכולים לחלוף כשהם לא כוללים רק גשם, אלא גם טפטופי רקטות עד רגע ההצבעות בקלפי.

עוד באותו נושא

השקט הופר: רקטה בעוטף עזה; כוחות חי"ר ומילואים הוקפצו לדרום

לכתבה המלאה
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו בהערכת מצב והתייעצות ביטחונית בהשתתפות הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המל״ל ובכירי צה״ל ומערכת הביטחון.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נמצא במלכוד. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מסיבות אלה החליט ראש הממשלה להקפיץ אל אוגדת עזה מפקדת אוגדה, שלוש חטיבות סדירות ואגד ארטילרי כדי להיות דרוך להידרדרות המצב הביטחוני בגבול, במיוחד לקראת תרחישי הקיצון ביום שבת. הדבר הנכון לעשות הוא לקחת סיכונים מיותרים, לחזק את קו ההגנה ולהכין את הכוחות לאפשרות, גם אם סבירותה נמוכה, שיהיה עליהם לתמרן לתוך השטח הפלסטיני כדי להדוף התקפות.

חמאס, שקורא היטב את המפה הישראלית, החליט לסחוט את הלימון עד הסוף. כדי לארגן שקט בימים הקרובים, הוא מפעיל לחץ רב מאוד עם שיגור הרקטה לשרון ופגיעה בבית אזרחים. אם לא היה ברור שהכול שברירי בנגב המערבי, זמן קצר בלבד לאחר הודעת פיקוד העורף על חזרה לשגרה, והסרת ההנחיות המיוחדות ליישובים באזור, הופעלה מערכת צבע אדום עם שיגור רקטה לאחר מדינת ישראל. גם הלילה שוגרו רקטות לעבר אשקלון, על חלקן הגיב צה"ל בתקיפות ועל חלק לא, במטרה למנוע הדרדרות נוספת של המצב הקיים.

פריסת כוחות צה"ל בגבול עזה 26 במרץ 2019. רויטרס
חיילי צה"ל בגבול עזה/רויטרס

ההחלטות החד-צדדיות של ראשי היישובים לפתוח או לסגור מוסדות החינוך, והבעת האמון בהערכות המצב וההמלצות של פיקוד דרום ופיקוד העורף, הם עניין רציני לטור אחר. עם זאת, אסור להתעלם מנושא כל כך קריטי במצב חירום, שיש בו כדי להבהיר עד כמה תחושת הביטחון נמצאת בירידה.

המבחן האמיתי

בשלב זה, מטרת חמאס היא למקסם את הלחץ על ישראל כדי להביא להישגים עבור הרחוב הפלסטיני, שהחל לאיים על משילותו באמצעות הפגנות בתוך הערים הפלסטיניות על רקע המצב הכלכלי הקשה.

קציני המודיעין המצרי ייכנסו שוב לרצועת עזה ויקיימו שיחות הרגעה. ישראל יכולה להבטיח הטבות מאחורי הקלעים, מאחר שבשבועיים שנותרו עד להצבעה בקלפי לא מחזירים את ההרתעה.

מהומות על הגדר. דובר צה"ל, אתר רשמי
נערכים ליום שבת. ההפגנות יתקיימו תחת גשם כבד/אתר רשמי, דובר צה"ל

המבחן האמיתי יהיה ביום שבת. אם רוב ההפגנות יעברו בשקט יחסי, ללא הרוגים, הדריכות בצה"ל תעבור ליום הבחירות כשהחשש יהיה מהשפעה ישירה של חמאס באמצעות טרור על הבוחר הישראלי בעת ההצבעה בקלפיות. אפשר לשער שיש לפחות חבר קבינט מדיני-ביטחוני אחד שמתחרט על כך שלא הקשיב לשר הביטחון המתפטר, והחריף את התגובות נגד חמאס כדי לחזק את ההרתעה, גם אם באופן זמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully