וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בדרום: צה"ל מרחיב את היקף הכוחות לקראת תרחיש של כניסה קרקעית

לאחר הערכת מצב עם נתניהו, הורה הרמטכ"ל על הקפצת כוחות לגזרת הדרום ועל גיוס השלמות מילואים. גורם מדיני אמר כי "הלחימה עלולה להתחדש". פלסטינים שחצו את גבול עזה הציתו עמדות צבאיות ונמלטו, ובלוני תבערה שוגרו. למרות המתיחות, הוסרו המגבלות על עוטף עזה והסביבה

הורדת מחסומים/צילום: אוריאל גור דוד רדיו דרום

שקט מתוח בעוטף עזה | כל העדכונים:

- הרמטכ"ל הורה על הקפצת כוחות לדרום וגיוס מילואים
- הפרות סדר בגבול עזה: מטענים הושלכו, בלונים שוגרו
- בשני מקרים: פלסטינים הציתו עמדות צבאיות בגבול
- נפל רקטה אותר סמוך למסילה בשדרות; שיבושים ברכבות
- תושבי עוטף עזה יפגינו בצומת ניר-עם
- גורם מדיני: "הלחימה עלולה להתחדש בכל רגע"
- צה"ל הסיר את המגבלות בדרום; הלימודים יתקיימו כרגיל

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הורה היום (שלישי) על הקפצת כוחות חי"ר ותותחנים לגזרת הדרום ועל גיוס השלמות מילואים נוספות. זאת, לאחר הערכת המצב שהתקיימה בראשות ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו.

ההחלטה על הרחבת היקף הכוחות התקבלה לקראת אפשרות של כניסה קרקעית לרצועת עזה. במסגרתה, יוקפצו מפקדת חטיבת חיל רגלים נוספת וגדוד תותחנים לגזרה, בנוסף ל"ביטול החלפות גדודים בתעסוקה מבצעית שתוכננו להמשך השבוע בגזרות השונות". גורם מדיני אמר כי "אין הסכם על הפסקת אש, הלחימה עלולה להתחדש כל רגע. הוחלט על תגבור כוחות והיערכות להמשך".

עוד בוואלה! NEWS:
גורם מדיני: לא הייתה הסכמה על הפסקת אש, אנחנו ערוכים לתת יותר
למרות הסבירות הנמוכה: בצה"ל נערכים לתמרון קרקעי נגד חמאס
לשכת הנייה הוחרבה: הבוקר שאחרי תקיפות צה"ל ברצועה | תיעוד

אל בורייג'-הציתו את העמדה והניפו דגל פלסטין,26 במרץ 2019. צילום מסך
תיעוד הצתת עמדת צה"ל בגבול עזה/צילום מסך

למרות המתיחות, דובר צה"ל הודיע כי הוסרו כלל המגבלות באזור עוטף עזה וברשויות נתיבות, אופקים, אשקלון, מועצה אזורית מרחבים, מועצה אזורית חוף אשקלון ומועצה אזורית בני שמעון. בהתאם לכך, הלימוודים צפויים להתקיים מחר כרגיל, אחרי שהיום יותר מ-120 אלף תלמידים נשארו בבתיהם בגלל המתיחות הביטחונית.

הסרת המגבלות מגיעה בצל כמה תקריות שאירעו בגבול עזה. עשרות פלסטינים התקהלו מול גדר המערכת, בשני מוקדי הפרות סדר, ובין היתר הופרחו הפרחת בלוני טרור והושלך מטען חבלה מאולתר על כוח צה"ל בגבול. צה"ל השיב בירי לאחר שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הכוחות נערכים להמשך הפרות הסדר גם במהלך הלילה.

בשל נפל שנתגלה בסמוך למסילה באיזור שדרות, בעת סריקה יזומה של צוותי בטחון של רכבת ישראל,  הופסקה בהוראת גורמי הבטחון, תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות. 26 במרץ 2019. דוברות רכבת ישראל
נפל הרקטה שנמצא במסילה בשדרות/דוברות רכבת ישראל

באחת התקריות, כוחות צה"ל זיהו כמה חשודים שחצו את גדר המערכת מדרום הרצועה, ואחד מהם הצית רשת הסוואה בעמדה צבאית לא מאוישת באזור הגדר. כל החשודים חזרו לשטח הרצועה. זמן מה לאחר מכן אירעה תקרית נוספת בדרום הרצועה שבה פלסטינים עברו את הגבול, הציתו עמדה צבאית וחזרו לשטח הרצועה.

בנוסף לכך, בלון תבערה שהופרח משטח הרצועה הצית שריפה קטנה בשדה חקלאי באשכול. אנשי ביטחון שהיו במקום באותה בית זיהו את הבלון וכיבו את השריפה שפרצה בכוחות עצמם. שלושה בלונים נוספים נצפו בשמי המועצה האזורית שער הנגב, והתפוצצו באוויר מעל שטחים פתוחים.

פריסת טנקים בגבול עזה 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
פריסת טנקים בגבול עזה/ראובן קסטרו

המועצה האזורית אשכול הודיעה לתושבים כי "בשעה זו נשמעים הדי פיצוצים כתוצאה מהפרות סדר במספר מוקדים לאורך הגבול. כוחות הצבא נמצאים באזורי האירועים. אנו מודעים למתח ולחוסר הודאות. אנו בקשר עם הצבא, ונכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות מהבוקר".

במקביל, נפל רקטה התגלה בסמוך למסילה באזור שדרות בסריקה יזומה של צוותי ביטחון ברכבת ישראל. בעקבות זאת, הופסקה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות עד לסיום הטיפול בנפל ובדיקת תקינו המסילה. לפי שעה רכבות בקו הנגב המערבי (רעננה-באר שבע) יחלו ויסיימו את נסיעתן בתחנת אשקלון.

בלון תבערה שהופרח מעזה גרם לשריפה קטנה בשדה חקלאי באשכול.
אנשי בטחון שהיו במקום באותה בית זיהו את הבלון וכיבו את השריפה שפרצה בכוחות עצמם, 26 במרץ 2019. דוברות המועצה האזורית אשכול,
שריפה בעוטף עזה, היום/דוברות המועצה האזורית אשכול

אחרי סבב ההסלמה האחרון, שבו נורו עשרות רקטות לשטח ישראל וצה"ל תקף מטרות חמאס ברחבי הרצועה, עבודות התשתית של משרד הביטחון על גדר הגבול התחדשו ואחרי הטיפול בנפל הרקטה צפויה להתחדש גם תנועת הרכבות, שבוטלה חלקית על רקע המתיחות. בשעות הקרובות יסיר צה''ל את כל המחסומים שפרס ביומיים האחרונים בעוטף עזה, כמו כבישי כניסה לנחל עוז ואזורים נוספים שנחסמו עקב המצב הביטחוני.

התושבים מפגינים: "דין שדרות כדין תל אביב"

על רקע המתיחות, עשרות מתושבי עוטף עזה הגיעו להפגין נגד מדיניות הממשלה בצומת ניר-עם ובשדרות. הם מחזיקים שלטים ''דין שדרות כדין תל אביב'', ''דין עפיפון כדין קאסם'' ודורשים להחזיר את השקט לעוטף עזה ולא להיכנע לטרור חמאס.

ראש מועצת אשכול גדי ירקוני עדכן את התושבים היום כי "מאז שעות הבוקר נשמר השקט באזורנו" וכי העירייה תעדכן בכל שינוי שיהיה: "בשיחות ובמסרים מול גורמי הצבא והממשלה אנו מבהירים שמבחינתנו כל הסדרה או הכרזת 'הפסקת אש' חייבת לכלול התייחסות גם לנושא טרור ההצתות והבלונים ושל אירועי הפרות הסדר בגבולות הסמוכים ליישובינו. אנו בקשר עם בעלי תפקידים בישובים לאיתור צרכים מיוחדים בכל ישוב וישוב על רקע האירועים".

גם ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין פרסם הודעה לתושבים שבה נכתב: "אני מפציר בכם למרות הרגיעה של השעות האחרונות, להישאר דרוכים ולפעול על פי הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, עד לקבלת מידע אחר".

גן ילדים מושבת בשדרות בעקבות המצב הביטחוני בדרום 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
גן ילדים מושבת בשדרות, היום/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת בישראל אחרי ששב מפגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ונאלץ לקצר את ביקורו בוושינגטון בעקבות המצב הביטחוני. הוא ממשיך בהתייעצויות הביטחוניות עם ראשי מערכת הביטחון. גורם מדיני מסר כי נתניהו עודכן במהלך הטיסה כל העת. "ההנחיה לרמטכ"ל היתה להמשיך לתקוף, לא היתה שום הסכמה על הפסקת אש. זה יצא מהטלוויזיה של חמאס", נמסר.

לפי אותו גורם, "חילופי האש האחרונים היו בשעה 3:30, אנחנו תקפנו אחרונים. הם לא הגיבו. המכות שהם ספגו היו הקשות ביותר מבחינת תשתיות מאז 'צוק איתן'. משרדים, לשכות, מפעלים זה כולל גם את הלשכה המדינית של הנייה, בניין שכלל הרבה מנגנונים של חמאס. היו מכות קשות, רואים את זה בקריסת הבניינים, זה מזכיר את הסוף של 'צוק איתן'". עוד נמסר כי "אנחנו ערוכים לתת עוד יותר. מכאן ראש הממשלה נוסע לקריה להערכת מצב. זה עוד לא נגמר ונראה לאן זה מתפתח".

פתיחת מקלט בגבעתיים בעקבות המצב הביטחוני 25 במרץ 2019. אתר רשמי
מקלט שנפתח בגבעתיים/אתר רשמי

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום לדיון שהתמקד בהסלמה בעזה. שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר בדיון כי " אם הטרור מעזה יימשך, הנהגת חמאס תרגיש את עוצמת צה"ל ותיקבר בתוך המנהרות בעזה. הקהילה הבינלאומית חייבת להשמיע גינוי חד משמעי לירי מעזה ולהכיר בחמאס כארגון טרור".

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב, שתיווך ביממה האחרונה בין ישראל וחמאס, אמר בתדרוך למועצת הביטחון כי"האו"ם עובד באופן אינטנסיבי עם מצרים וכל הצדדים הנוגעים בדבר כדי להבטיח שהמצב בעזה לא יצא משליטה. עימות חדש יהיה הרסני עבור העם הפלסטיני, יהיו לו השלכות על ישראלים בעוטף עזה וסביר שיהיו לו השלכות אזוריות".

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו בהערכת מצב והתייעצות ביטחונית בהשתתפות הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המל״ל ובכירי צה״ל ומערכת הביטחון.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בהתייעצות ביטחונית עם ראשי מערכת הביטחון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מלדנוב קרא לחברות מועצת הביטחון "להצטרף לאו"ם ולגנות את המשך ירי הרקטות ללא הבחנה לעבר ישראל. פרובוקציות כאלה רק מגבירות את הסיכון להסלמה ובסופו של דבר פוגעות במאמצים המשותפים שלנו לתמוך בעם בעזה ולקדם פיוס פנים פלסטיני".

(עדכון: 16:20)

הערכות להסלמה בדרום , 24 במרץ 2019. רויטרס
מחסום צה"ל בעוטף עזה, אתמול/רויטרס
טנקים בגבול עזה, 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"האו"ם עובד כדי להבטיח שהמצב בעזה לא ייצא משליטה". גבול עזה, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully