וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

500 שנה אחרי הכיבוש, נשיא מקסיקו דורש מספרד והוותיקן להתנצל

לופס אוברדור שלח מכתבים למלך ספרד ולאפיפיור, שבו הפציר בהם לבקש מחילה על הפשעים שבוצעו נגד העמים הילידיים באזור. "הם הציבו כנסיות במקום מקדשים", אמר הנשיא השמאלי. במדריד דחו את דבריו וקראו לדו-שיח "חיובי"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור ביקש אתמול (שני) ממלך ספרד פליפה ה-5 ומהאפיפיור פרנציסקוס להתנצל על הפשעים שבוצעו באזור לפני 500 שנה. כשהוא נמצא למרגלות עיר עתיקה, אמר לופס אוברדור כי העמים הילידים של מקסיקו היו קורבן למעשי טבח וקרא לדין וחשבון מלא.

לופס אוברדור, שביקר באתר האריכאולוגי קומקלקו לצד אשתו ביאטריס גוטיירס, מקדם אג'נדה שמאלית רדיקלית מאז שנכנס לתפקיד בדצמבר והיה לנשיא השמאלי הראשון של מקסיקו זה שבעה עשורים. "הכיבוש נעשה בעזרת החרב והצלב. הם הציבו כנסיות במקום מקדשים. הגיע הזמן לפיוס, אבל עליהם לבקש מחילה דבר ראשון", אמר.

לנשיא מקסיקו יש יחסים ידידותיים עם הממשלה הסוציאליסטית של ספרד, ובביקור שערך ראש ממשלתה פדרו סנצ'ס במקסיקו בינואר הוא הציג ללופס אוברדור את תעודת הלידה של סבו הספרדי. עם זאת, הממשלה במדריד דחתה את בקשתו.

"אי אפשר לבחון את ההגעה של הספרדים לטריטוריה העכשווית של מקסיקו לפני 500 שנה על פי השיקולים של זמננו", נמסר. "שתי האומות האחיות שלנו תמיד ידעו כיצד לקרוא את העבר המשותף שלהן ללא זעם ובפרספקטיבה חיובית".

הוותיקן טרם הגיב למכתבו של נשיא מקסיקו. עם זאת, בביקורו של פרנציסקוס במדינה לפני שלוש שנים הוא ביקש מהעמים הילידים מחילה על דחיקתם לשולי החברה.

לקריאה נוספת בנושא:
המסע הארוך צפונה: כ-1,200 מהגרים החלו לצעוד לגבול ארה"ב
ברצלונה הביאה את המחאה ללב מדריד: "הגדרה עצמית - לא פשע"
תקרית לחופי גיברלטר: ספינת קרב ספרדית הוברחה על ידי הצי הבריטי

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור באירוע באקפולקו, 22 במרץ 2019. רויטרס
מקדם אג'נדה רדיקלית. לופס אוברדור באירוע באקפולקו, שבת/רויטרס

האזור שבו שוכנת מקסיקו כיום נשלט על ידי ספרד במשך כ-300 שנה, בטרם היא הפכה לעצמאית בתחילת המאה ה-19. באותה תקופה, ספרד הייתה מדינה קתולית קנאית וראתה את עצמה כחוד החנית בהפצת הנצרות באזורים כמו יבשת אמריקה.

הכיבוש הספרדי החל במשלחת של כריסטופר קולומבוס ב-1942. מקסיקו נכבשה ב-1519 כשצבא קטן בהובלת הרנן קורטס נחת במה שהיום היא העיר ורקרוס. בתוך שנתיים, הספרדים התגברו על האימפריה האצטקית. תושבים מקומיים רבים נהרגו בקרבות או במעשי טבח, כמו בצ'ולולה, בזמן שמחלות שהביאו עמם הספרדים ללא ידיעתם הכו קשות באוכלוסייה המקומית.

רק חמישית מאזרחי מקסיקו - שלה יש את האוכלוסייה הקתולית השנייה בגודלה בעולם אחרי ברזיל - מגדירה את עצמה ילידית, אבל מחקרים מראים כי לרבים יותר יש שורשים שקדמו לשלטון הספרדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully