וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנתקים לאילת את החמצן": המאבק נגד סגירת שדה דב מגיע לי-ם

25.3.2019 / 17:11

לאחר שראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי הכריז על שביתת רעב בעקבות סגירת השדה, נערכה היום פגישה בינו לבין נשיא המדינה וראש עיריית תל אביב רון חולדאי במטרה למצוא פתרון למשבר ולדחות את סגירת השדה. וועדת הפנים: "יש לדחות את פינוי השדה לאחרי הבחירות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: השביתה באילת במחאה על סגירת השדה)

לאחר שביתת הרעב שהכריז ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, עקב סגירת שדה דב בחודש יולי הקרוב, המחאה מגיעה לירושלים. הבוקר (שני) נערכה בבית הנשיא בבירה פגישה בין נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין להלוי ועם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בבית הנשיא בירושלים. במהלך הפגישה יציגו לו הצדדים את האתגרים וההשלכות של סגירת שדה דב ואת המתווה החלופי של עיריית תל אביב, שיאפשר המשך בנייה של 8,000 יחידות דיור על השטח של שדה דב לצד השארת שדה התעופה המקומי.

בדיון שהתקיים בוועדת הפנים הוחלט כי עד ה-15 באפריל יוגשו חוות הדעת של משרדי האוצר והביטחון באשר למשמעויות של השארת השדה. בנוסף, לכנסת יש את האפשרות לחוקק חוק עד נובמבר 2019 שיאפשר את השארת שדה דב, זאת בהתאם לחוות הדעת שתוגש באפריל. כמו כן, לשר הביטחון יש סמכות מטעמים ביטחוניים לעכב את הפינוי. במקביל, הצביעה הוועדה פה אחד לקריאה לממשלה להעביר חקיקה מהירה שתדחה בארבעה חודשים (לתאריך 01.11.2019) את סגירת שדה דב, וזאת כדי לאפשר הקמת ממשלה יציבה וכדי ששר הביטחון שימונה לאחר הבחירות יוכל לקחת את ההחלטה לפי שיקוליו.

זהו שלב נוסף במאבק נגד סגירת השדה לאחר שורת אירועי מחאה, בהם מסיבת העיתונאים שקיימו הלוי וחולדאי בה הציגו את ההשלכות של סגירת שדה התעופה, השבתת העיר אילת ליום אחד, הפגנה של אלפים מתושבי העיר והקמת מאהל המחאה בכניסה לשדה - בו הודיע כאמור ראש עיריית אילת על שביתת רעב. בעקבות ההכרזה פנה נשיא המדינה אל הלוי וביקש ממנו להפסיק לשבות רעב לפני החג. בתגובה ביקש יצחק הלוי את התערבותו תוך קיום פגישה בבית הנשיא.

לקריאה נוספת:
חסימות בכניסה, אין טיסות: באילת שובתים על רקע סגירת שדה דב
"פגיעה חמורה בפריפריה": תל אביב ואילת נגד סגירת שדה דב

הפגנות באילת נגד סגירת שדה דב, 12 במרץ 2019. עיריית אילת, אתר רשמי
הפגנות באילת נגד סגירת שדה דב, לפני כשבועיים/אתר רשמי, עיריית אילת

בעקבות הפגישה שוחח הנשיא גם עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש ממנו לבחון מתן היתר לממשלה היוצאת לדחות את ביצוע ההחלטה. בנוסף, כך נמסר, ימשיך הנשיא לעקוב ולסייע לראשי הערים גם מול אגף התקציבים באוצר, ככל שהדבר יידרש. יצוין, כי במכתבו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו על השלכות סגירת שדה דב, הובהר כי נתניהו יוכל לחתום על עצירת הליך סגירת השדה רק ביום שאחרי הבחירות.

על רקע הדברים הללו, אמר בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) בדיון בוועדת פנים כי "הכנסת היא עדיין הריבון והממשלה היא ממשלה מתפקדת. אם היועמ"ש לא ייסוג מחוות דעתו ששר הביטחון לא יכול לקבל החלטה כעת בנושא שדה דב, שרת המשפטים תיזום ותעביר חוק להשארת שדה דב לחצי שנה כדי ששר הביטחון הבא יבחן את הנושא באופן רציני".

"אילת נאבקת על עורק חייה"

ח"כ נוסף שלקח חלק בקידום המאבק הוא איתן ברושי (העבודה) שקידם את דיון החירום בוועדת הפנים בתקופת הפגרה, ואמר כי "המטרה כרגע היא לדחות את הכרעת עתידו של שדה דב לאחר הבחירות, כדי שהממשלה הבאה תבחן את הנושא פעם נוספת ותקבל החלטה. הנוסחה אותה יש לאמץ היא השארת שדה דב כשדה מינימלי בתעופה מקסימלית".

ראש עיריית אילת הלוי אמר כי מתוך הערכה עמוקה לנשיא המדינה, החליטו הוא וסגנו סטס דינקין, השובת רעב אף הוא, להשהות את השביתה עד היום, לכשתתקיים הפגישה עם ריבלין והישיבה הדחופה של ועדת הפנים בכנסת "בעניין הדרכים לדחיית ההחלטה ההרסנית לסגירת שדה דב. אני מודה לכבוד הנשיא על פנייתו ועל נכונותו לסייע לעיר אילת במאבקה על עורק חייה". לצד זאת, הדגיש הלוי כי "העיר אילת לא תסכים לניתוק צינור החמצן שלה ותחריף את מאבקה ככל שיידרש עד להסרת הגזירה ואימוץ מתווה תל אביב-יפו. לא נהסס גם לנקוט בצעדים קיצוניים נוספים. אני מודה לשרי הממשלה, לחברי הכנסת, לראשי המפלגות, לראשי הערים, ראשי הארגונים ואלפי תושבי אילת ואחרים שהגיעו לאוהל המחאה לתמוך ולחזק. נזדקק לכולם בהמשך המאבק".

מאיר יצחק הלוי - כנס אילת 2010. ברני ארדוב
"נחריף את המאבק ככל שיידרש". ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי/ברני ארדוב

ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המפטי לממשלה, שחיבר את ההחלטה לפיה ראש הממשלה לא יוכל לקבל החלטה בעניין שדה דב אלא רק לאחר הבחירות, אמר בוועדת הפנים כי "הותקפתי כאן בעשיית תרגילים לכנסת ובהמשך שלטון הפקידים. ההתקפות לא ראויות".

הצעת החוק הממשלתית עסקה בדחיית פינוי שדה התעופה מהאחד בינואר לאחד ביולי השנה. "זה מה שהכנסת ביקשה", אמר. "את הבקשה משר הביטחון לבחון את פעילותו של שדה דב היה ניתן לעשות כאשר עבר החוק ולא שבועיים לפני הבחירות" הוסיף.

לדבריו, "מבחינת דיני בחירות לא ניתן לקבל את ההחלטה שבועיים לפני הבחירות כדי למנוע סינדול של הממשלה החדשה וכדי לא להעמיד את מקבל ההחלטה במצב בו השיקול עלול להיות למצוא חן בעיני הבוחר".

עוד הוסיף כי "יום לאחר הבחירות שיקול הדעת יהיה שונה וראש הממשלה ושר הביטחון יוכל לקבל החלטות בעניין בשים לב כי האחד ביולי מתקרב. אם שר הביטחון ישקול לשנות את ההחלטה מטעמים ביטחוניים, לאחר הבחירות, ההחלטה תיבחן פעם נוספת בהיבט המשפטי בשים לב כי השיקול של מציאת חן בעיני הבוחר לא תהא רלוונטית".

"סגירת שדה דב - נזק אדיר"

ח"כ יואב קיש, (ליכוד) המשמש יושב ראש ועדת הפנים, אמר "אני מתעסק רק בהיבט הביטחוני. לוותר במציאות הביטחונית הנוכחית על שדה דב זה לא נכון".

לשיטתו, מכוונים לכך שההחלטה תידחה בארבע חודשים לנובמבר "ושהממשלה הבאה תקבל החלטה בנושא. ליועץ המשפטי לממשלה שהנחה את ראש הממשלה ושר הביטחון לא להתעסק בנושא בתקופת הבחירות, אין סמכות להתערב בנושא ביטחוני קריטי שכזה. הנושא האזרחי לא על הפרק, רק הנושא הביטחוני. קואליציה ואופוזיציה מאוחדים בדעתם שאין לסגור את שדה דב כעת".

ח"כ מיקי זהר (הליכוד) אמר כי "סגירת שדה דב היא נזק אדיר לאילת ותושביה. מה שקורה כעת זו התערבות פוליטית בהחלטות הממשלה. צריך לדחות את ההחלטה".

ברושי הוסיף כי "ההתנגדות לסגירת שדה דב היא לא פוליטית. מדובר על ביטוי של סולם ערכים, סדר עדיפויות, אחריות של המדינה לפריפריה. בשביל כמה יח' דיור ויוקרה אסור לסכן את בריאותם של תושבי הפריפריה. מדובר בשגיאה היסטורית שהייתה צריכה להימנע ממזמן. אין אלטרנטיבה לשדה דב, אין תכניות זמניות והיועץ המשפטי לא צריך להתערב בהחלטות שלא קשורות לתחומי אחריותו".

ח"כ רויטל סויד (עבודה) אמרה כי שלושה חודשים אחרי הבחירות לא ניתן יהיה לבחון את הנושא ולקבל החלטה. "היועץ המשפטי צריך לבחון מחדש את החלטתו. שדה דב צריך להישאר מטעמים אזרחיים וצבאיים".

(עדכון ראשון: 13:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully