וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבת הזמרת או האחיין המסתורי: קרב הירושה על הנהגת קזחסטן יצא לדרך

25.3.2019 / 11:08

נורסולטן נאזארבייב שלט ברפובליקה הסובייטית ב-30 השנים האחרונות, ופרש במפתיע ככל הנראה כדי לאפשר העברת שלטון חלקה. בתו הבכורה קודמה במהירה לעמדת מפתח, אך גם בני משפחה אחרים או מקורבים נוספים נערכים ליום שאחרי "הפאפא"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

כשנשיא קזחסטן ב-30 השנים האחרונות הכריז ביום שלישי שעבר במפתיע כי הוא פורש מתפקידו, נפתח רשמית מרוץ הירושה להנהגת המדינה העצומה שבמרכז אסיה. זה לא שנורסולטן נאזארבייב בן ה-78 באמת פרש לגמלאות - הוא ימשיך לעמוד בראשות המועצה לביטחון לאומי ולשאת בתואר "אבי האומה" כשעיר הבירה נקראת על שמו בעודו בחיים - אבל הוא מכשיר את הקרקע להעברת שלטון מסודרת אחרי מותו. זו, לפחות התכנית.

נאזארבייב, שהנהיג את קזחסטן גם בעודה רפובליקה סובייטית, לא סימן יורש מובהק. בדומה למדינות אחרות באזור זה של הגלובוס, גם הוא לא הפגין חיבה יתרה לאופוזיציה וטיפח בשמחה פולחן אישיות בנוסח סטליניסטי, ופינוי התפקיד באופן פתאומי ולא מתוכנן, כפי שקרה באוזבקיסטן השכנה לאחר מות הרודן אסלאם קרימוב ב-2016, עלול לפרום את היציבות העדינה במדינה.

סדרת מהלכים שקרו בימים הספורים שחלפו מאז ש"פאפא" עזב את כס הנשיאות מראים כי קזחסטן עשויה להיות הרפובליקה הסובייטית השנייה אחרי אזרבייג'ן שבה השלטון עובר בירושה. בתו הבכורה של נזרבייב, דריגה, מונתה ביומו הראשון בתפקיד של הנשיא החדש קאסים-ג'ומארט טוקאייב ליו"ר הסנאט, אותה עמדה בדיוק שבזכותה ירש טוקאייב את נאזארבייב בהתאם לחוקה. אם הוא יזוז "במפתיע" מהעמדה, היא תיכנס מידית לנעליו.

לקריאה נוספת בנושא
המתנה לשליט קזחסטן הפורש: שינוי שם עיר הבירה על שמו
אחרי שלושה עשורים: שליט קזחסטן הודיע על פרישה מהתפקיד

נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבייב, מאי 2016. רויטרס
מחזיק בתפקידי מפתח במשטר גם אחרי פרישתו. נאזארבייב ובתו, 2016/רויטרס

היא בעבר ניהלה את תחנת הטלוויזיה המרכזית במדינה ושימשה סגנית ראש ממשלה, במקביל להיותה זמרת אופרה המופיעה בציבור. היא לא הזכירה את הבחירות שייערכו בשנה הבאה בנאום הקצר שנשאה אחרי שנבחרה פה אחד ליו"ר הסנאט החדשה. בעוד שתפקידה החדש מגדיל את הסיכויים לכך שהיא תקבל את ההנהגה ביום מן הימים, היא לא היורשת הפוטנציאלית היחידה.

בן משפחה אחר, אחיינו של נאזארבייב סמאט אביש, נתפס כמועמד בעצמו אחרי זינוקו המטאורי בשירותי הביטחון. הוא מחזיק בעמדה השנייה בחשיבותה בשירותים מאז 2015, אולם שומר על פרופיל ציבורי נמוך. הבוס שלו, קרים מסימוב, אינו חלק מהמשפחה המורחבת אמנם, אך גם הוא מקורב לנשיא לשעבר, שאותו שירת כראש לשכתו וכראש ממשלתו פעמיים. ראש הממשלה הנוכחי, אסקר ממין, היה חברו ללימודים של מסימוב.

עוד באותו נושא

אחרי שלושה עשורים: שליט קזחסטן הודיע על פרישה מהתפקיד

לכתבה המלאה
נשיא קזחסטן הזמני עם בתו של השליט לשעבר ויו"ר הסנאט דריגה נזרבייבה, 20 במרץ 2019. AP
משניים יוצא אחד? נזרבייבה עם הנשיא הזמני, בשבוע שעבר/AP

חלק מהמומחים מאמינים כי תיתכן הנהגה משותפת, מעין טרויקה או פוליטביורו, אחרי שקזחסטן שינתה את החוקה ב-2017 כדי לצמצם את סמכויות הנשיא לטובת חברי הפרלמנט והממשלה. "אנחנו צפויים לראות בשנים ובעשורים הקרובים שינוי הדרגתי לכיוון של מערכת שפחות נסמכת על דמות חזקה אחת", אמר צ'ארלס רוברטסון, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות "רנסנס קפיטל".

עם זאת, אחרים מטילים ספק ביציבות מבנה שלטוני שכזה, בהתחשב במה שקרה לאחרונה באוזבקיסטן ובקירגיזסטן, שבהן המנהיגים החדשים פעלו במהירות כדי לסלק בכירים אחרים במשטר. בכל מקרה, החששות המרכזיים של המשקיעים יהיו חוסר ודאות ושינוי במדיניות הכלכלית שדגלה ברפורמות מבניות לכיוון צעדים פופוליסטיים, שהחלו בשנה שעברה במפתיע - אז הקפיאה הממשלה מסים חדשים והעמידה בסיכון השקעות ארוכות טווח של החברות הזרות.

בחודש שעבר הורה נאזרבייב לממשלה להקים קרן של 3.6 מיליארד דולר להגדלת המשכורות של המגזר הציבורי והמענקים הסוציאליים, ולבניית בתים ותשתיות. "יש לחץ ברור על המשטר לשפר את איכות החיים ויש לו משאבים לכך במידה מסוימת", אמר סטיוארט קאלברהאוס, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות Exotix.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully