וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שלושה עשורים: שליט קזחסטן הודיע על פרישה מהתפקיד

נורסולטן נאזארבייב הנהיג את המדינה מאז עצמאותה מברית המועצות ב-1989, ולא נימק מדוע החליט להתפטר. הוא לא העמיד יורש ברור, אך ימשיך להנהיג את המועצה לביטחון לאומי ולשאת בתואר מנהיג האומה. מחליפו רוצה לקרוא לעיר הבירה על שמו

נשיא קזחסטן, מודיע על התפטרותו, אחרי שלושה עשורים, אסטנה, קזחסטן 19 במרץ 2019. רויטרס
"זו הייתה החלטה לא קלה". נשיא קזחסטן, היום/רויטרס

נשיא קזחסטן נורסולטן נאזארבייב הודיע אתמול (שלישי) כי הוא פורש מהנהגת המדינה וזאת אחרי שלושה עשורים בתפקיד. את הדברים המפתיעים מסר בעת נאום ששודר בטלוויזיה. הוא אמר כי זו הייתה החלטה לא קלה, אך לא פירט מה הוביל אותו לזוז הצדה אחרי שהנהיג את המדינה שבמרכז אסיה מאז עצמאותה מברית המועצות ב-1989. למרות התפטרותו, הוא יישאר יו"ר המועצה לביטחון לאומי וימשיך לשחק תפקיד בהנהגה.

נאזארבייב בן ה-78 הנהיג את קזחסטן מבלי שהותיר מקום ליריבים פוליטיים והתנגד לדמוקרטיזציה של המדינה, בזמן שהתמקד בפיתוח הכלכלה שלה. הוא היה צפוי להתמודד על כהונה נוספת בבחירות בשנה הבאה, והוא לא טיפח יורש ברור.

בהתאם לחוקה, מחליפו המידי יהיה נשיא הסנאט קאסים-ג'ומארט טוקאייב . הוא יישאר בתפקיד עד לתום הכהונה הנוכחית במרץ בשנה הבאה. פרט להמשך עמידתו בראש המועצה לביטחון לאומי, נשיא קזחסטן המתפטר גם ימשיך לכהן כמנהיג מפלגת השלטון ויחזיק בתואר "מנהיג האומה".

הנשיא הזמני החדש טוקאייב בן ה-65 התחנך במוסקבה והיה בעבר שר החוץ וראש הממשלה. הוא מדבר קזחית, רוסית, אנגלית וסינית שוטפת. אחרי שהושבע היום לתפקידו, הוא אמר שיש לשנות את שמה של עיר הבירה לשמו של הנשיא היוצא. הוא הבטיח להמשיך את המדיניות של קודמו ולהתייעץ עמו בנושאי מדיניות.

נשיא קזחסטן החדש קאסים-ג'ומארט טוקאייב מושבע לתפקיד, 20 במרץ 2019. רויטרס
מבטיח להמשיך את דרכו של הנשיא הקודם. קאסים-ג'ומארט טוקאייב/רויטרס

פאפה", כפי שהוא מכונה על ידי רבים, היה המנהיג האחרון מהתקופה הסובייטית שנותר בתפקיד, שבו החזיק עוד כשקזחסטן הייתה חלק מברית המועצות. בקרמלין אמרו כי נשיא קזחסטן, בעלת ברית קרוב של רוסיה, שוחח עם ולדימיר פוטין, אבל לא פירטו מעבר. רוסיה היא שותפת הסחר המרכזית של קזחסטן. נאזארבייב עזר למשוך השקעות של מיליארדי דולרים מחברות אנרגיה זרות ויותר משילש את תפוקת הנפט של ארצו.

הוא שמר על קשרים טובים עם רוסיה, המערב, וסין, תוך שהוא מדכא כל התנגדות לשלטונו. ארגוני זכויות אדם האשימו אותו בכליאת יריביו ובהשקת התקשורת, טענות שהוא מכחיש. בבחירות האחרונות הוא זכה ב-97.7% מהקולות, ומשקיפים עצמאיים אמרו כי הן לא היו חופשיות או הוגנות. לחברי משפחתו יש מניות בכמה מהחברות הגדולות ביותר בקזחסטן העצומה - גדולה פי חמישה מצרפת - והעשירה במשאבים. בתו הבכורה, דריגה, היא סנאטורית ובעבר הנהיגה מפלגה. אחד מאחייניו, סמאט אביש, הוא מספר 2 במועצה לביטחון לאומי.

(עדכון ראשון: 17:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully