וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הכרזת טראמפ: ריבונות ישראל בגולן מנוגדת להחלטת האו"ם

22.3.2019 / 7:33

לא ברור מתי ההכרה בסיפוח הגולן תעוגן במסמך משפטי רשמי, אך היא מנוגדת להחלטת מועצת הביטחון וצפויה להוביל לגינויים בינלאומיים. מדובר בשינוי דרמטי נוסף במדיניות האמריקנית, אלא שבניגוד להעברת השגרירות לירושלים, הפעם טראמפ הכשיר קרקע להתנגדות חריפה יותר

עשית היסטוריה בהודעת על הרצון להכיר בריבונות בגולן/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הגיעה העת להכיר בריבונות הישראלית על רמת הגולן מנוגדת להחלטת 497 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה ב-1981 אחרי ההחלטה לספח את השטח שנכבש במלחמת ששת הימים, וקבעה שהחוק בטל ומבוטל. בבית הלבן טרם הבהירו מתי ייחתם המסמך המשפטי הרשמי שיעגן את הציוץ של טראמפ, אך המהלך הדרמטי צפוי להוביל לגינויים בפורומים בינלאומיים, בדומה להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל אשתקד.

מבחינת המדיניות האמריקנית המסורתית, זהו עוד שינוי חד ודרמטי. רק לפני שלוש שנים, בזמן כהונתו של ברק אובמה, תמכה וושינגטון בהצעה במועצת הביטחון של האו"ם שהביעה דאגה מאמרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל לעולם לא תוותר על רמת הגולן. אתמול, שוב הלך הממשל הנוכחי נגד הזרם הבינלאומי ועם המיינסטרים הישראלי.

לקריאה נוספת:
"ההצהרה תוביל להגברת האלימות": ברוסיה ובטורקיה תוקפים את טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בביקור בבסיס חיל האוויר האמריקני באוהיו, 21 במרץ 2019. רויטרס
מהלך שצפוי להוביל לגינויים בפורומים בינלאומיים. טראמפ/רויטרס
להחלטה הייתה תמיכה נרחבת בממשל הפרו-ישראלי של טראמפ, אבל כמו במקרים רבים, העיתוי שלה תפס את בכיריו בהפתעה

להחלטה הייתה תמיכה נרחבת בממשל הפרו-ישראלי של טראמפ, אבל כמו במקרים רבים, העיתוי שלה תפס את בכיריו בהפתעה. גורם בכיר בממשל אמר לרויטרס כי טראמפ שוחח על הנושא בימים האחרונים עם שר החוץ מייק פומפאו, עם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, עם יועצו הבכיר וחתנו ג'ארד קושנר, עם השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט ועם שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן. לדברי הגורם, כל אחד מהם תמך ברעיון.

עם זאת, רק הבוקר אמרו גורמים ישראליים ואמריקניים לסוכנות הידיעות אי-פי כי הם סבורים כי ההכרזה על ההכרה בריבונות ברמת הגולן תינתן רק בזמן שנתניהו יקבל את אירוח הכבוד שלו בבית הלבן. טראמפ שוב הפתיע ופעל כרצונו, בזמן ששר החוץ שלו הספיק לספר לכלי תקשורת בישראל שאין עוד שינוי במדיניות לגבי השטח האסטרטגי.

עוד באותו נושא

טראמפ: הגיע הזמן להכרה מלאה של ארה"ב בריבונות ישראל בגולן

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו בהצהרות במעון רה"מ, 21 במרץ 2019. רויטרס
הביקור לא מותיר ספק במי חפצים בבית הלבן. נתניהו עם פומפאו/רויטרס

פומפאו התיישר במהירות, והצטרף לנתניהו במבול המחמאות לנשיא בביקור שמטרתו האמתית די עלומה - פומפאו הדגיש כי וושינגטון לא מתערבת בבחירות בישראל, אבל עצם הביקור שלו, שכלל גם עצירה בכותל, לצד ההודעה של טראמפ, לא מותירים הרבה מקום לספק במי חפצים בבית הלבן. כבר בשבוע שעבר ניתן הרמז לשינוי הכיוון במדיניות האמריקנית, כשהמילה "כבושים" הורדה מדוח מחלקת המדינה בתיאורה את רמת הגולן.

למתנת פורים לכבוד הבחירות שהעניק טראמפ לנתניהו עלולה להיות תאריך תפוגה. כפי שהנשיא הנוכחי ביטל בהינף קולמוס החלטות של קודמיו, בעיקר של קודמו ברק אובמה, כך גם יורשו העתידי עשוי לעשות. סנאטורים פרו-ישראלים, בראשם לינדזי גרהאם וטד קרוז, ינסו לעגן את ההכרה גם בקונגרס, אך גם אם יצליחו לעשות זאת בסנאט בעל הרוב הרפובליקני - מה שכלל לא ברור כעת - בית הנבחרים הדמוקרטי צפוי להפיל את המהלך.

הדמוקרטים מתרחקים

התגובות המידיות, גם אם הצפויות באופיין, מכיוון רוסיה, טורקיה והליגה הערבית מכשירות את הקרקע לגינוי בעצרת הכללית של האו"ם למהלך

ארצות הברית תהיה המדינה הראשונה שמכירה בריבונות ישראל ברמת הגולן. עם זאת, בשונה מהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, שגם היא לא סחפה אחריה יותר מכמה מדינות בודדות, הכרה בשליטה על שטח שנכבש בכוח הזרוע - גם אם ויתור עליו במצב העניינים הנוכחי הוא איוולת שככל הנראה שום ממשלה בישראל לא הייתה עושה - בעייתית יותר.

התגובות המידיות, גם אם הצפויות באופיין, מכיוון רוסיה, טורקיה והליגה הערבית מכשירות את הקרקע לגינוי בעצרת הכללית של האו"ם למהלך. בקהילה הבינלאומית צפויים להמשיך להתעקש כי סוגיית השליטה על רמת הגולן צריכה להיקבע במשא ומתן בין סוריה לבין ישראל, שהוא פנטזיה דמיונית כיום. בנוסף לכך, לא ברור כיצד ההכרה האמריקנית המסתמנת תשליך על כוח המשקיפים של האו"ם בגולן, שהמנדט שלו יסתיים בסוף יוני.

הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן בוועדת הבריאות, העבודה והפנסיות בסנאט ב-7 בספטמבר 2017. AP
לא יהיו נוכחים בוועידת איפא"ק. הסנאטורים וורן וסנדרס/AP

ואולם, גם בארצות הברית עצמה יש קולות לא מבוטלים המתנגדים להכרה, ואלו נשמעים על רקע שבירת הטאבו שהיה עד לא מזמן מנת חלקן של הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד: התמיכה בישראל. מצד אחד ההזדהות הכמעט מוחלטת עם טראמפ, ומצד שני המדיניות השנויה במחלוקת של נתניהו - כולל התמיכה בכניסת עוצמה יהודית הכהניסטית לכנסת - הרחיקו את הדמוקרטים מישראל.

בזמן שראש הממשלה יהיה גם אורח הכבוד של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בעת ביקורו בארצות הברית בשבוע הבא, רבים מהמועמדים הדמוקרטים הבולטים בפריימריז לקראת 2020 לא יהיו נוכחים. נמנים עליהם הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן וחבר הקונגרס לשעבר בטו אור'ורוק. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תיקח חלק באירוע, אבל הוא יתקיים בזמן שמפלגתה מנסה להתמודד עם הקו ההולך וגובר נגד השדולה, שהושמע בהתבטאויות אנטישמיות מצד חברת הקונגרס איליהן עומאר.

ג'יי סטריט, המקביל לאיפא"ק מהצד השמאלי, ביקר את הצעד של טראמפ ואמר כי זאת פרובוקציה מיותרת המפרה את החוק הבינלאומי. "זה ברור שהצעד הציני של טראמפ אינו נוגע באינטרסים ארוכי הטווח של ארצות הברית או של ישראל, אלא למען מתן מתנה פוליטית נוספת לראש הממשלה בנימין נתניהו בתקווה לחזק את סיכוייו להיבחר שוב בחודש הבא", אמר נשיא הארגון, ג'רמי בן עמי.

רמת הגולן 21 בינואר 2019. אלי אשכנזי
בעלות בריתה הערביות של ארה"ב יתקשו לתמוך בסיפוחה. רמת הגולן/אלי אשכנזי

גם לתכנית השלום עם הפלסטינים, שטרם נחשפה רשמית למרות הדלפות ודיווחים אינספור, לא יהיו סיכויים טובים יותר אחרי ההכרה בריבונות על רמת הגולן. אחרי שפומפאו דילג על ביקור ברמאללה, המסרבת להיפגש עם נציגים אמריקנים מאז ההכרה בירושלים, דחו בכירי הרשות את ההכרזה של טראמפ על הגולן.

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, כתב בטוויטר: "אתמול הכיר הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל והיום הוא אומר כי למען ביטחון האזור על הגולן הסורי הכבוש להיות תחת ריבונות ישראל. מה יקרה מחר? חוסר יציבות ושפיכות דמים באזור שלנו". גם בעלות בריתה הערביות של ארצות הברית, בראשן ירדן, מצרים וערב הסעודית, יתקשו לתמוך בסיפוח אדמה ערבית על ידי מדינת היהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully