וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבע שנים: הורשע שוטר שתקף באלימות עציר אזוק

21.3.2019 / 7:27

שני שוטרים אחרים שנאשמו בתקרית זוכו מחמת הספק על ידי בית משפט השלום בחיפה. הראייה המרכזית נגד השוטר התוקף הייתה סרטון - שהוא עצמו צילם - המספק "חיזוק משמעותי לגרסת המתלונן". סנגורו: נערער על ההרשעה לבית המשפט המחוזי

עריכה: ניב מעוז

בית משפט השלום בחיפה הרשיע אתמול (רביעי) שוטר של תחנת חיפה שהכה עציר אזוק. שני שוטרים אחרים זוכו מחמת הספק.

האירוע האלים התרחש ביולי 2012 על הגשר המחבר את בניין תחנת חיפה עם בניין מחוז חוף של המשטרה, בעת ששוטרים הובילו שיירת עצורים אזוקים אל משרד המעבדה לזיהוי פלילי, כדי שייטלו מהם טביעת אצבעות ויצלמו אותם. אחד העצורים היה ליאוניד גוטמן מהעיר נשר, אז בן 22, שנעצר באותו ערב על ידי שוטרי סיור בסביבת שוק הפשפשים בחיפה, כשהיה ברכבו יחד עם חברו, דמיטרי "דימה" קניאזר, גם הוא בן 22 מנשר.

השניים נעצרו לאחר שבחיפוש ברכב מצא שוטר 9,000 שקלים במזומן ותפס ברשותם ארבעה שעוני יד שנחשדו כגנובים. שלושה חודשים קודם לכן כבר נעצר גוטמן בנסיבות דומות, עם אדם אחר, גם אז עם שעונים חשודים. שוטרים העבירו אותם לתחנה.

לקריאה נוספת בנושא
מח"ש לא העלו לדוכן עד מרכזי - ושוטר שהואשם בתקיפת אזרח זוכה
השופט בדימוס רוזן: שוטרים תופרים תיקים לאזרחים שמתלוננים נגדם
"יותר לא תתעסק איתי": הורשע השוטר שהחליט להעניש עציר

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
האירוע התרחש לפני כשבע שנים/ראובן קסטרו

לאחר חקירתו, נאזק גוטמן בידיו ביחד עם עצור אחר, והשוטר רוי זכנון בן ה-35 ליווה את שיירת העצורים בדרך למז"פ. גוטמן ביקש מהשוטר זכנון שישחרר את ידו מידו של העצור האחר. זכנון סרב, אמר לו "מי אתה בכלל", וקילל אותו. גוטמן שב על בקשתו, אך בתגובה הכניס זכנון מכת אגרוף לעינו השמאלית. השלושה עוד המשיכו לצעוד, ותוך כך הצטרפו אליהם השוטרים אברהם גדיר מביר אל מכסור, היום בן 27, שהיה אז חייל בשירות חובה במשטרה (שח"ם) וזה מכבר השתחרר, והשוטר תגן בזואייהו בן ה-44 מקרית שמואל וכן השוטרת נופר חזן. גדיר ובזואייהו הושמו שניהם בפרשה, ולעומתם חזן לא נחשדה בהשתתפות בתקיפה ולא הואשמה.

הקבוצה המשיכה לחצות את הגשר, אך לאחר כעשרה מטרים חש גוטמן כאב בראשו וביקש לראות רופא. אז, על פי כתב האישום, היכו אותו השוטרים גדיר ובזואייהו ב"כאפות" לפנים ובבעיטות לגוף. גוטמן התמוטט ונפל לרצפה, אבל מכתב האישום עולה כי השוטרים המשיכו להכותו גם בעודו שרוע. כתוצאה מכך סימני חבלה ניכרו מעל לעינו השמאלית של גוטמן, וכך גם ברגלו ובחזה. בנוסף נגרם לו שטף דם במותן.

כאשר הובא גוטמן להארכת מעצר בבית המשפט, פנה וסיפר אודות האירוע לעו"ד שגיא מלח שייצג אותו מטעם הסניגוריה הציבורית. ברשות השופטת התורנית, ג'אדה בסול, הוא צילם את פניו החבולות של גוטמן "על מנת שנוכל למצות את הדין עם אותו שוטר אלים שהוא עשב שוטה במשטרה" והגיש בשמו תלונה למח"ש. לאחר מכן, כששוחרר, סיפר גוטמן על האירוע גם לאביו והם ניגשו לבית החולים. שם נעשה לו צילום ראש, וניתנה לו תעודת מחלה.

עוד באותו נושא

"הושפלו על ידי שוטרים": שני צעירים יוצאי אתיופיה הוכו ללא הצדקה

לכתבה המלאה

הראיה המכריעה - סרטון שצילם השוטר התוקף

שלושת השוטרים כפרו בתקיפה שיוחסה להם. עם זאת, השופט שלמה בנג'ו פסק כי לתקיפתו של גוטמן על ידי השוטר זכנון במכת אגרוף לעין יש "עיגונים ראייתיים משמעותיים המאפשרים קביעה פוזיטיבית בדבר אופן התרחשות האירוע". אולם לדבריו, "בכל הנוגע לתקיפתו על ידי יתר הנאשמים קיימים חללים ראייתיים ולמצער אי בהירות ראייתית אשר אינה מאפשרת קביעת ממצאים פוזיטיביים בדבר התקיפה הנטענת".

הסניגורים עו"ד עופר סבו ויאיר נדשי שכנעו את בית המשפט בשלל מחדלי המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. בהכרעת הדין ציין השופט בנג'ו כי לא הונחה בפניו כל אינדיקציה שמח"ש חקרה בכלל את השוטרת שנכחה באירוע, את אנשי המז"פ שהיו אמורים ליטול מגוטמן טביעות אצבע ולא רצו, לפי הנטען, לאחר שהבחינו כי הוא חבול, או את סגל מתקן הכליאה בקישון בשרשרת הקליטה והמיון, בהם עובדת סוציאלית וקצין מיון.

בית משפט המחוזי, חיפה. Google street view, צילום מסך
היכל המשפט בחיפה/צילום מסך, Google street view

בסופו של דבר, סרטון הווידאו שצילם השוטר זכנון עצמו הביא להרשעתו והשופט בנג'ו קבע כי "יש רגליים לטענה כי רצה לספק לעצמו 'אליבי' בכך שצילם את המתלונן ובכך לשוות למעשהו תמימות וסדר טוב". הוא קבע כי בסרטון "נצפה המתלונן שרוע על הרצפה כשידו מושטת לעבר פניו. הוא מתלונן על מכות בפניו ובראש ופונה בזעם אל עבר מי שתקף אותו", שהתברר להיות השוטר זכנון.

"הוא 'מאיים' עליו בפניה לבית המשפט. מסביב מתגודדים שוטרים ויתר העצורים ונשמעים קולות המבקשים ממנו לקום מהרצפה. בסרטון מבחינים היטב בסימן אדמדם מסביב לעין של המתלונן, המתיישב היטב עם טענותיו בדבר תקיפה באזור העין", קבע השופט, והוסיף כי כי ראיה ויזואלית זו "שלמרבה התמיהה צולמה על ידי הנאשם", היא אשר "מחזקת באופן משמעותי את גרסת המתלונן ומספקת צוהר ומבט אל תוך הזירה לאחר קרות התקיפה".

לקביעת השופט "היא ממחישה את הלך הרוח של המתלונן, כיצד צעק מכאבים, כיצד הפנה את זעמו כלפי התוקף", ומציין כי "ראיות אלה הן כה מהותיות ואותנטיות בעיני המחוקק, עד כי הוא מצא לקבוע כי יש לקבלן במשפט פלילי כראיה, אף אם האדם שאמר או עשה אותן אינו עד במשפט או לא קיים ובלבד שמדובר ב'אמרה הנוגעת למעשה' או 'לנסיבות לוואי שלו'".

משרד המשפטים בתל אביב. אורי לנץ
משרדי מח"ש במשרד המשפטים, תל אביב/אורי לנץ

השופט מצא כי לפרטים אלה חשיבות רבה הואיל והם "מתכתבים" עם יתר הראיות שהובאו בפני בית המשפט ובהן התעודות הרפואיות, התמונות של גוטמן שצולמו בבוקר יום המחרת, העדויות של יתר העצירים אשר מרביתן "מדברות" על כך שהמתלונן התגולל על הרצפה ועצר את השיירה. עוד ציין כי תוכנו הקולי והוויזואלי של הסרטון תומך בבירור בגרסתו של גוטמן ומעניק משקל רב לגרסתו בדבר מכת האגרוף שחטף מהשוטר, וכי תגובתו המידית ופנייתו בזעם כלפי השוטר זכנון והיעדר הפנייה לשני השוטרים האחרים מלמדת בבירור כי התוקף היה זכנון.

"היא מראה את החבלה בזמן אמת - מדובר בשטף דם תת עורי בהתהוות, שטרם התגבש לכדי חבורה של ממש. היא משקפת את הזירה, תיאורה ואת המצב בזירה - כיצד המתלונן שרוע ומתגולל ברצפה, והתגודדו סביבו יתר הנוכחים, עצירים ושוטרים".

עוד קבע השופט כי כך או כך "הסרטון מספק חיזוק משמעותי לגרסת המתלונן, ומבט בלתי אמצעי אל תוך זירת הפשע, מיד ובסמוך להתרחשותו". לדבריו, הסרטון תורם לבהירות התמונה הראייתית המתגבשת לכדי מסקנה מפלילה בדבר אחריותו של רוי זכנון לאירוע האלים". הוא הרשיע אותו, וכאמור זיכה את השניים האחרים.

הסנגור: נערער על ההרשעה

השוטר זכנון עדיין משרת במשטרה. "נערער על הרשעתו", אמר סנגורו עו"ד עופר סבו. "אני משוכנע שבית המשפט המחוזי יזכה אותו מכל אשמה, כפי שלשמחתי הבאנו לזיכויו של אברהים גדיר. קיימת ראייה חיצונית המוכיחה את חפותו".

אנחת רווחה גדולה נרשמה אצל השוטר תגן בזואייהו, שאף הוא עדיין משרת במשטרה, וסנגורו, עו"ד יאיר נדשי, מסר: "חקירת מרשי במח"ש והגשת כתב האישום נגדו ריחפו כעננה מעל ראשו משך תקופה ממושכת. מרשי טען לחפותו לאורך כל הדרך וכעת, עם זיכויו, התקבל האישור לכך מאת בית המשפט".

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי "מח"ש ביצעה חקירה יסודית ומקיפה, כולל גביית עדויות מעצורים נוספים, גביית עדותה של השוטרת שנכחה במקום התקיפה, סרטון שצילם הנאשם, ואיסוף תמונות ותעודות רפואיות המחזקות ומאמתות את גרסת המתלונן. על סמך חומר הראיות שנאסף, כולל בחינת גרסאותיהם של השוטרים, החליטה מח"ש להגיש נגדם כתב אישום בגין תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות. בית המשפט הרשיע את השוטר רוי זכנון וקבע כי לגרסתו של המתלונן בדבר תקיפתו על ידי זכנון במכת אגרוף לעין שמאל יש עיגונים ראייתיים משמעותיים, ואילו בכל הנוגע לתקיפתו על ידי שני השוטרים האחרים, אין די ראיות על מנת לקבוע ממצאים פוזיטיביים בדבר התקיפה, ועל כן הוחלט לזכותם אך מחמת הספק. מח"ש תלמד את הכרעת הדין ותשקול צעדיה".

ממשטרת ישראל לא נתקבלה תגובה עד מועד מסירת הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully