וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסנקורן עזב לכחול לבן - והקמפיין להצלת חיי פועלים בוטל

18.3.2019 / 9:26

ההסכם עם הממשלה נחתם, הכספים גויסו ולשכת הפרסום החלה בעבודה על הגברת המודעות בנושא הקטל בענף הבנייה. אלא שלוואלה! NEWS נודע כי יומיים לאחר שהיו"ר ניסנקורן הצטרף לכחול לבן - ההסתדרות ביטלה את הקמפיין שעליו איים להשבית את המשק. "יח"צ חשוב יותר מחיי הפועלים"

עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: ההסכם שהושג בנובמבר בין האוצר לרווחה בנושא תאונות העבודה)

הקטל בענף הבנייה מחריף והגיע אתמול (ראשון) לשיא של שלושה הרוגים במספר תאונות עבודה בנתיבות, בחריש, בהרצליה וביישוב בדרום השרון. ברקע לתאונות הקשות, לוואלה! NEWS נודע כי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהצהיר כי הוא זה שיפתור את בעיית הקטל בענף ואף התהדר על כך בשלטי חוצות במימון כספי ההסתדרות - ביטל את קמפיין ההסברה.

במסגרת ההסכם שניסח ניסנקורן עצמו, התחייבה ההסתדרות מול הממשלה בשישה בנובמבר 2018 בין השאר, על הגברת המודעות הציבורית לנושא הבטיחות בענף הבנייה באמצעות קמפיין הסברה. ניסנקורן אף איים כי ישבית את המשק אם הקמפיין ושורת דרישות נוספות שהציג לא יעוגנו בהסכם עם הממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
רצף תאונות קטלניות: שלושה פועלים נהרגו היום במהלך עבודתם
אושרה רפורמת הפיגומים: ברגע האחרון נמנעה שביתה כללית במשק
הקטל בענף הבנייה: פועל נפל מגובה ארבע קומות בנתניה ונהרג

בני גנץ ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן - 16 פברואר 2019. יח"צ,
יומיים אחרי שהצטרף לכחול לבן - הקמפיין בוטל. ניסנקורן וגנץ/יח"צ

משרד העבודה והרווחה העביר את התקנות המחייבות קבלנים לשימוש בפיגומים בתקן אירופי ופעל לצעדים נוספים להגברת הבטיחות בהם סגירות אתרים ללא הגבלת זמן. כמו כן, בהסכם התחייבו הצדדים בין השאר לשינויים בתקן האירופאי של פיגומים ועבודה בגובה, הגברת האכיפה, הוספת רישיונות קשים לזיוף והגברת המודעות הציבורית לנושא הבטיחות על ידי קמפיין ציבורי שאותו יממנו במשותף ההסתדרות ומשרד העבודה והרווחה בעלות של מיליון שקלים מכל צד בהתאמה.

בין הצדדים התקיימו כבר פגישות בלשכת הפרסום הממשלתית ואנשי הפרסום של הלשכה כבר החלו לעבוד על קמפיין ששם דגש בין השאר על ידי חובת שימוש במגנים אישיים, הדרכות לעבודה בגובה ועוד. אלא שבאופן מפתיע הודיעו בהסתדרות ללשכה על ביטולו.

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי בהסתדרות הביעו התעניינות על קידום הקמפיין מול לשכת הפרסום הממשלתית, אלא שב-28 בפברואר - יומיים אחרי מועד הצטרפותו של ניסנקורן למפלגת כחול לבן - הודיעו בהסתדרות כי לא ייקחו צד בנושא.

אתר הבנייה בחריש בו נהרגו שני פועלים 17 בפברואר 2019. איחוד הצלה
אתר הבנייה בחריש בו נהרגו שני פועלים, אתמול/איחוד הצלה
"ניסנקורן רצה לגרוף את הקרדיט לקמפיין ולא היה מוכן שמישהו אחר יקבל אותו"

בהסתדרות הסבירו כי ההחלטה לבטל את הקמפיין בענף הבנייה נעשתה כחלק מהנחייה של היועץ המשפטי של ההסתדרות לפיה, בתאריך ה-27 במרץ יתקיימו בחירות לראשות ההסתדרות וכי אין הם רוצים להשפיע או לקדם מי מהמועמדים. לכן, הבהירו, לא יוכלו להמשיך בקידום הקמפיין בענף הבנייה. אלא שבפועל הטענה על אי רצון להשפיע על מי מהמועמדים לתפקיד יו"ר ההסתדרות תמוהה, מאחר וניסנקורן הצמיח את ארנון בר דוד ליורשו בתפקיד והוא היחיד שמתמודד עליו. בר דוד עשוי להיבחר על ידי הנהנת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה, ד"י).

ארנון בן דוד, יחליף בתפקיד את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, 16 פברואר 2019. עיבוד תמונה
המועמד היחיד לתפקיד יו"ר ההסתדרות. בן דוד/עיבוד תמונה

על פי גורמים המעורבים בקריאייטיב של הקמפיין, ההחלטה לבטלו למרות גיוס הכספים תמוהה שכן לניסנקורן יש יורש לתפקיד ולא מדובר בהסכם פרסונלי אלא בהסכם בין רגולטורים, "זה נראה כאילו ניסנקורן רצה לגרוף את כל הקרדיט לקמפיין ולא היה מוכן שמישהו אחר יקבל אותו", הם אומרים.

גורם משפטי המייעץ לקמפיינים מסוג זה אמר לוואלה! NEWS כי "לא מדובר במדיניות חדשה שהוסכם עליה בתקופת המעבר, אלא בפעילות שהחלה לפני המועד לבחירות והיא קשורה למאבק בתאונות הבנייה. ההסכם החל הרבה לפני מועד הבחירות, לכן גם ניתן וגם צריך להמשיך בפעילות, ואין עילה להפסיק אותה".

"פועלי הבניין מתבוססים בדמם ואין מי שיזעק את זעקתם"

בתוך כך, הקטל בענף הבנייה ותאונות העבודה ממשיך כשבארבע תאונות אתמול ברחבי הארץ נהרגו שלושה בני אדם. באתר הבנייה חריש נהרגו שני פועלים בנפילה מגובה של שבע קומות, באזור התעשייה נתיבות פועל בן 28 נמחץ למוות על ידי מלגזה, באתר בנייה בדרום השרון נפל פועל מגובה של ארבעה מטרים ונפצע קשה ובהרצליה פועל נפל מפיגום בקומה הרביעית ונפצע בינוני. בסך הכול מתחילת השנה נהרגו 18 פועלים בתאונות עבודה מתוכם שמונה הרוגים באתרי בנייה.

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מתח ביקורת חריפה על התנהלות ההסדרות והיו"ר ניסנקורן. "שוב ההסתדרות החדשה מוכיחה שיחסי ציבור כנראה חשובים לה יותר מחיי הפועלים והעובדים ולא מובן מדוע לא ניתן לעשות קמפיין הסברתי ללא שמו ופרצופו של ניסנקורן מתנוסס בתמונות ופרסומים", האשים בן שמעון. לדבריו, "לניסנקורן הייתה הזדמנות היסטורית לדאוג לבטיחות העובדים אך בפועל דאג לוועדים החזקים ולקבלנים וביצע קמפיין אגרסיבי ואיים בשביתה מפוברקת במימון ההסתדרות החדשה, קמפיין הניב לו רווח פוליטי בעוד פועלי הבניין מתבוססים בדמם ואין מי שיזעק את זעקתם של העובדים הכי שקופים והכי חלשים בחברה הישראלית".

בן שמעון הביע חוסר שביעות רצון מההסכם שחתמה ההסתדרות החדשה עם משרד האוצר ומשרדי הממשלה. "ההסכם שחתמה ההסתדרות החדשה עם האוצר ומשרדי הממשלה הוא לעג לרש וזריעת חול בעייני הציבור וכניעה לקבלנים, בהסכם זה נעדרים מהלכים חשובים כמו איוש מידי של משרות מפקחים והכבדת הענישה והאחריות האזרחית והפלילית על מנהלי חברות ונושאי משרה בחברות שבהן נהרגו ברשלנות עובדים ופועלים שסה"כ באו להתפרנס וחזרו למשפחותיהם בארונות מתים".
ממשרד העבודה והרווחה לא נמסרה תגובה.

אחרי הפרסום בוואלה! News מסר דובר ההסתדרות כי הוא רואה חשיבות עליונה בקמפיין שנדחה ויחודש בהמשך.

(עדכון ראשון: 06:05)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהרג בתאונת עבודה בחריש. דאמן ג׳ול ג׳מאל טאטור/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהרג בתאונת עבודה בחריש. אמין נאסר בסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully