וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה רפורמת הפיגומים: ברגע האחרון נמנעה שביתה כללית במשק

1.1.2019 / 13:22

רגע לפני פיזור הכנסת, אושרה רפורמת הפיגומים. הפשרה שהושגה: באתרי בנייה בגובה 30 מטר ומעלה, יחויבו הקבלנים להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה ובאתרי בנייה בגובה שמונה מטר, יחויבו תוך שלוש שנים. הקבלנים: "בושה, ההסתדרות פועלת כמו מאפיה".

עריכה: יאיר דניאל

הושגה פשרה ברפורמת הפיגומים, כך הוחלט היום (שלישי) בוועדת העבודה והרווחה. ההחלטות התקבלו בשיתוף ההסתדרות, והשביתה שתוכננה ליום ראשון, בוטלה.

הפשרה שהושגה מחייבת קבלנים באתרי בנייה בגובה 30 מטר ומעלה, להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה ובאתרי בנייה בגובה שמונה מטר - תוך שלוש שנים. עם זאת, הוחלט כי פיגום קיים שהיצרן המקורי סימן אותו כעומד בתקן החדש - יישאר בשימוש. נציגי הקבלנים סירבו לקבל את המתווה, וקראו "בושה, ההסתדרות פועלת כמו מאפיה". יור ההסתדרות, אבי ניסנקורן אמר כי הוא "מקבל את המתווה, למרות שחורג מהסיכום המקורי".

ארבעה פועלים נפצעו בקריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב רובע יזרעאל בעפולה. מערכת וואלה! NEWS
קריסת פיגומים בעפולה, ברובע יזרעאל/מערכת וואלה! NEWS

אמש פיזר יו"ר ועדת העבודה והרווחה, אלי אלאלוף, את הדיון בנושא, לאחר שנציגי משרד העבודה והרווחה התעקשו לאשר את התקנות. נציגי המשרד טענו כי החל מיום ראשון הפעילו הקבלנים לחצים כבדים על חברי הוועדה שלא לאשר את התקנות, המבקשות לקדם מעבר מפיגומי עץ ישנים לפיגומים עם תקן אירופי. לטענת הנציגים, המהלך יוביל להפסדים כלכליים ולעליית מחירי הדיור. במשרד העבודה טוענים כי אלאלוף נכנע ללחצים אלו. אלאלוף אמר אמש בוועדה כי לא יאשר את התקנות "בשביל כותרות בעיתון לניסנקורן".

בתוך כך, הודיע אתמול יו"ר ההסתדרות, ניסקורן כי ישבית את המשק ביום ראשון הקרוב, 6 בינואר, אם התקנות לא יאושרו בוועדה. הבוקר נוסיף ניסנקורן כי הנהגת ההסתדרות אישרה את בקשתו לשביתה כלית במשק, אם רפורמת הפיגומים לא תאושר בכנסת.

עוד באותו נושא

הסכם כחלון-ניסנקורן ייקר כל דירה באלפי שקלים

לכתבה המלאה
קריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב וויצמן בפתח תקווה - 6/11/18. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
קריסת פיגומים באתר בנייה בפתח תקווה, ברחוב ויצמן/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בסביבתו של אלאלוף הסבירו כי נציגי הקבלנים העלו שורה של בעיות הקשורות לרפורמה להם לא סיפקו נציגי משרד העבודה והרווחה פתרונות. כך למשל, משך השימוש בפיגומים הישנים ומועד תחילת התקנות. בסיום הדיון אמש החליט אלאלוף לדחות את אישור התקנות כדי לאפשר דיון נוסף והידברות עם נציגי הקבלנים שהתנגדו נחרצות לנוסח, בין היתר בטענה כי יידרשו להחליף את כל הציוד שברשותם בעלויות של מיליוני שקלים.

באשר להמשך השימוש בפיגומים הקיימים, הסכימו משתתפי הדיון ונציגי משרד העבודה, שלא ניתן יהיה להחליף באופן מידי100% מהפיגומים, או להעביר את כולם לאישור במכון התקנים - לכן יש לקבוע תקופת ביניים. במהלך הדיון ניסו גורמים בהסתדרות להפעיל לחץ לאישור התקנות, לרבות איום בשביתה כללית במשק. יו"ר הוועדה סירב לאשרן ללא הסכמות ואמר "לא ניכנע לאיומים ולא נעביר כאן החלטות רק בשביל כותרת. המטרה שלנו היא להעביר תקנות שאכן ייושמו, ישמרו על בטיחות העובדים וגם לא יפגעו באופן בלתי מידתי בעוסקים בתחום".

עבודת הפיגומים - משמעותי בתאונות

התקנות המוצעות קובעות חובת שימוש בפיגומים העומדים בהוראות התקן הישראלי לפיגומים (תקן 1139 חלק 1) שאומצו מתוך התקן האירופאי המחייב. בנוסף, מחדדות התקנות הוראות בעניין הגורם המורשה לתכנן הקמת הפיגום וכן לעניין הגורם המבצע את ההקמה והפירוק של הפיגום.

כמו כן, נקבעו הוראות המגבירות את אחריות מבצע הבנייה לבטיחות הפיגומים השונים. תקנות אלה הן בעלות דחיפות מיוחדת ומהוות חלק מההסכם שנחתם בין משרד העבודה להסתדרות במטרה לצמצם את תאונות הבנייה. התקנות נועדו להביא לשינוי משמעותי ברמת הבטיחות בכל הקשור לעבודה בגובה.

עבודה עם פיגומים שאינם בטיחותיים היא גורם משמעותי לתאונות עבודה, כולל תאונות קטלניות. התקן המחייב החדש נותן מענה טוב יותר לאיכות הפיגומים מבחינת החומרים מהם עשוי הפיגום, אופן ההרכבה שלו, היבטי תכנון שלוקח בחשבון את העומסים שעליו לשאת ועיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שיש לעמוד בה, כמתחייב מהתקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully