וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ככה ישראל תאשים את הרשות: למה חמאס מעודד פיגועים בגדה?

17.3.2019 / 23:08

לארגון הטרור קל יותר לתת הנחיות כלליות לביצוע פיגועים בגדה, בעיקר כשממשלת נתניהו מאשימה את אבו מאזן באירועים ונזהרת בכבודו של חמאס. אפילו ש-30% מסיכולי הפיגועים מבוצעים על ידי הרשות הפלסטינית - ישראל מעדיפה להפיל את האחריות על הראיס

צילום: קובי ריכטר/TPS, עריכה: שניר דבוש

גם לאחר הפיגוע המשולב הבוקר (ראשון) בצומת אריאל ובצומת גיתי אבישר הסמוך, שבו נרצח לוחם צה"ל סמ"ר גל קיידאן, לוחם נוסף נפצע קשה וישראלי אב ל-12 נפצע אנוש - לא ניתן לומר שבאופק נראות בשורות טובות או חיוביות יותר.

המוטיבציה של ארגוני הטרור ושל מחבלים בודדים או חוליות עצמאיות לבצע פיגועים בגדה המערבית - רק הולכת ועולה כל הזמן. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא רצון חמאס בהבערת הגדה, או יהודה ושומרון.

ארגון הטרור מנהל כעת מדיניות שמזכירה במובנים רבים את המדיניות הישראלית בשנים שעברו שמהותה - הפרדה מוחלטת בין עזה והגדה. בעוד חמאס עושה כל מה שרק אפשר כדי לדרבן את תושבי הגדה לבצע פיגועים, ברצועת עזה הוא נחוש לשמור על שקט. גם אם משמעות הדבר היא איבוד נקודות בדעת הקהל הפלסטינית ובעולם הערבי וגם אם התוצאה תהיה הגעה להבנות כלכליות ואזרחיות עם "האויב הציוני".

עוד בוואלה! NEWS:
ההרוג בפיגוע הדקירה בצומת אריאל: לוחם צה"ל גל קיידאן בן 19 מב"ש
אב ל-12 מעלי נפצע אנוש בפיגוע בשומרון: "מתפללים לרפואתו"
9:45 דוקר וחוטף נשק, 9:52 יורה על חיילים: הפיגוע בשומרון - דקה אחר דקה
עדי ראייה מהפיגועים בשומרון: "שמענו בום, זה היה מפחיד ומפתיע"

ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019. רויטרס
מצב מגוחך שהגיע לשיאים חדשים. זירת הפיגוע בצומת אריאל, הבוקר/רויטרס

חמאס חושש מעימות צבאי נרחב ברצועה ולכן קל לו יותר לתת הנחיות כלליות לבצע פיגועים בגדה, בעיקר כשהוא יודע שההנהגה הישראלית הנוכחית בראשות בנימין נתניהו, מחפשת את האשם לא בעזה אלא ברמאללה. כך היה בפיגועים קודמים וכך גם קרה בפיגוע הנוכחי.

ממשלת ישראל ממהרת להאשים את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באחריות לפיגוע, אך נזהרת בכבודו של חמאס. המצב המגוחך הגיע היום לשיאים חדשים כשהשרה מירי רגב הצטרפה, כך נראה, לחוגגים על דם הנפגעים - אלה שחילקו ממתקים בחאן יונס - והזהירה שיאיר לפיד ובני גנץ יביאו עוד פיגועים. כעת נותר לשאול את השאלה - מי הביא את הפיגוע הנוכחי?

עוד באותו נושא

חמאס בירך על הפיגוע המשולב בשומרון: "תגובה לפשעי הכיבוש באל-אקצא"

לכתבה המלאה

שקט מדומה בגדה

הערכות: אם הרשות תמשיך לא לקחת את כספי המיסים, תפקודה יגווע

למוטיבציה הקבועה של חמאס בהסלמה בגדה, שנועדה בין היתר להחליש את הרשות, מצטרפים מוטיבים נוספים חדשים יחסית. הראשון והנפיץ מכולם הוא ההחלטה של בית המשפט בישראל לאכוף את סגירת "באב א-רחמה" בהר הבית. המקום שכבר הצליח להלהיט את הרוחות במזרח ירושלים.

ישראל אמנם שלחה שליחים בצורת ראש השב"כ נדב ארגמן בניסיון לפתור את המשבר, אולם עד כה לפחות אין הסכמה על פרטי ההסדר שיביא לסיומו. אחת ההצעות שעלו מהצד הישראלי, היא להכריז על "שיפוצים" במקום ובכך להביא לסגירתו לכמה חודשים. אך הווקף שבשליטה ירדנית וגם בית המלוכה האשמי מהססים עדיין מלאמץ את ההצעה הזו.

האלמנט השני שתורם לתסיסה הכללית, הוא ההפגנות נגד חמאס שרק מדרבנות אותו לייצר הסחות דעת נוספות נוסח פיגועים בגדה. זאת, על אף שכלל לא בטוח שהפיגוע האחרון מהיום הוא מבית היוצר של הארגון.

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך מפגש מנהיגים ברמאללה 20 בפברואר 2019. רויטרס
הציל מאות ישראלים אבל אשם תמיד. אבו מאזן/רויטרס
המנגנונים הפלסטינים, הצילו בשנים האחרונות את חיי מאות רבות של ישראלים

האלמנט השלישי הוא הכספים שהרשות הפלסטינית מסרבת לקחת מישראל. מדובר בכספי המיסים ששייכים לה, כדי שלא לאפשר לממשלת נתניהו לקזז את משכורות משפחות האסירים והמחבלים ההרוגים. מכאן שהחודשים הקרובים אינם צפויים לייצר מציאות רגועה יותר. בישראל מעריכים כי אם הרשות תמשיך לא לקחת את כספי המיסים שלה במשך ארבעה חודשים, תפקודה יגווע והדבר ישליך גם על התיאום הביטחוני.

מעקב אחר עקומת הפיגועים או הסיכולים של פעולות טרור בשנים האחרונות, מצביע על עלייה מתמדת במוטיבציה לצד שיפור ביכולת הסיכול. לכן השקט היחסי בגדה, הינו מדומה לחלוטין. בישראל מדברים על קצת יותר מ-200 פיגועים שסוכלו בשנת 2015, כ-350 - ב-2016, כ-400 ב-2017 וכמעט 600 ב-2018. ב-2019 עד כה מדובר על קצת פחות מ-100 סיכולים של פיגועים המוגדרים קשים קרי, ירי, מטען ועוד. כלומר בכל שנה מנסים מחבלים לעשות עוד פיגועים, והמוטיבציה אינה יורדת.

חלוקת ממתקים ברצועת עזה אחרי הפיגוע באריאל, 17 במרץ 2019. אתר רשמי
דרבון לפיגועים בגדה, נחישות לשמור על השקט בעזה. תושבים בעזה חוגגים אחרי הפיגוע בצומת אריאל, הבוקר/אתר רשמי

אך נקודה חשובה שיש לשים אליה לב, לכל אלה שקוראים לפרק את הרשות הפלסטינית ולפגוע באבו מאזן: כ-30% בהערכה גסה מכל הסיכולים, מבוצעים על ידי הרשות ומנגנוני הביטחון שלה. חישוב מהיר מעלה את המסקנה המדהימה שבממשלת ישראל חוששים להודות בה: המנגנונים הפלסטינים של אבו מאזן, הצילו בשנים האחרונות את חייהם של מאות רבות של ישראלים. אך מסתבר שלא רק לחמאס קל יותר להתעסק עם הרשות. גם ישראל מעדיפה להאשים את הראיס הפלסטיני מאשר להתמודד עם ארגון טרור בשם חמאס.

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully