וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ לפקקים בדרך לביה"ח: הפתרון שיציל את נוסעי הכביש הצר בגליל

18.3.2019 / 11:19

משרד התחבורה מקדם שלושה פרויקטים ביותר מחצי מיליארד שקלים כדי לפתור את בעיית הפקקים בכביש 89 בגליל המערבי. הכביש הצר מקשה על העברת פצועים וחולים לטיפול לבית החולים נהריה הסמוך. "יכול במקרים רבים להציל חיים"

צילום: כיבוי והצלה והחדשות החמות, עריכה: שמרית גולדשטיין

תאונות קשות לאורך כביש 89 הן עניין שבשגרה בגליל המערבי, וגם אירועי חירום ביטחוניים אינם זרים לו. אך בכל אירוע כזה מתמודדים נהגי אמבולנסים עם אתגר נוסף. כשציר הרוחב החשוב הזה נחסם, ובהיעדר שוליים הם מתקשים להחיש פצועים וחולים אל המרכז הרפואי לגליל, בית החולים הממשלתי בנהריה המשרת את הצפון.

מדובר לא רק באמבולנסים המגיעים מהתאונה אלא גם לגבי חולים הנדרשים לטיפול בבית החולים ובכלל, ברכבי חירום והצלה שנדרשים לנוע בשעה כזו, או בציבור הנוסעים - כולם היכולים למצוא את עצמם תקועים בפקק למשך שעות. שלושה פרויקטים עתידיים בתחום התחבורה עשויים להוות בשורה לתושבים בגליל ולכל מי שעושה את דרכו לבית החולים בנהריה.

לקריאה נוספת
ראשי הערים התריעו, כץ התעלם: הפיתרון למשבר התחבורה בישראל
איחורים קבועים וצפיפות תמידית: אלו הקווים הגרועים בישראל

פרויקטים בצפון כביש 89 ו"עוקף נהריה". עיבוד תמונה
הוצאת התנועה לכביש החדש כדי למוצא פקקים. קווי המתאר של כביש 89 העתידי/עיבוד תמונה

ביום חמישי האחרון הדרך אל בית החולים נחסמה שוב בגלל תאונה קשה שבה נפצעו ארבעה אנשים באורח בינוני. "האירוע היה חמור ביותר. סגירת שני צירים, מכיוון כברי ונהריה, גרמו לכך שהכביש היה משותק והמרכז הרפואי היה סגור ומסוגר", אמר מנהל המרכז הרפואי, ד"ר מסעד ברהום שזועק על עניין זה 12 שנה. "לאחר התאונה, אף אמבולנס לא היה יכול להגיע למרכז הרפואי, עובדים חיוניים לא הצליחו להגיע והיה עיכוב בפעילות חדרי הניתוח. זו סכנת נפשות אמתית".

ברהום הוסיף כי "לא ייתכן שיש נתיב אחד בלבד למרכז הרפואי לגליל, שהינו בית החולים היחיד באזור, המשרת 600 אלף תושבים בעיתות שגרה וחירום. לצערנו, בעת התרחשות אירוע רב נפגעים בשעות העומס בבוקר או בערב ישנו עיכוב בפינוי לחדר המיון או בהגעת צוותי תגבור מקרב הצוות".

לדבריו, "במשך שנים רבות התרעתי על הבעיה ועל כך שיש לפתוח כביש דו מסלולי, אלא שלצערי, דבריי נפלו על אוזניים אטומות, כולל ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג, שלא תרם דבר למען העניין". את תגובתו של סבג לדברים לא ניתן היה לקבל.

עוד באותו נושא

15 בני אדם נפצעו בהתהפכות אוטובוס בצומת כברי בגליל המערבי

לכתבה המלאה
תוואי חדש לכביש 89. עיבוד תמונה
"יקצר את זמן הגעת המטופלים אל בית החולים". תוואי חדש לכביש 89/עיבוד תמונה

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, שהנושא קרוב אל ליבה נזעקה אף היא השבוע. "מבקר המדינה הוציא דוח חמור על מצב התחבורה הציבורית בישראל. מן הראוי שיבדוק את ההזנחה הפושעת של משרד התחבורה בכל הנוגע לכביש 89 המוביל לבית החולים בנהריה", אמרה. ביוני אשתקד גרמן התנגחה עם שר התחבורה, ישראל כץ, כשענה לה לשאילתה בנושא. "כולם מצפים שבלחיצת כפתור כל מה שלא קרה מזמן הטורקים יקרה בבת אחת", אמר כץ והוסיף: "אם את רוצה לעבור למקצוע הקבלנות, תעברי צפונה, תתחילי ללוות את זה".

הפתרון: שלושה פרויקטים תחבורתיים בכביש 89

באופק נראה כבר פתרון בדמות שלושה פרויקטים תחבורתיים. משרד התחבורה הקצה לשלושה מעל לחצי מיליארד שקלים. בחברת "נתיבי ישראל" אומרים כי "נבנים כבישים שיצילו חיים בזכות קיצור זמן הגעת המטופלים בסכנת חיים אל בית החולים במקרים של התקפי לב, שבץ מוחי, אירועי טראומה, לידת חירום וכו', ובמקביל ייתנו מענה מתבקש לתנופת הדיור אשר אינה מסתיימת בבניית הדירות". לאורך כל הכבישים החדשים ייסללו גם שבילי אופניים, הם מבטיחים.

הפרויקט הראשון שיצא למכרז ב-2017 אך טרם הושלם, כולל את הרחבת השול הצפוני של כביש 89 הקיים לאורך שלושה קילומטרים. זאת, כתוספת נתיב לרכבי חירום מצומת כברי עד צומת בן עמי, הממוקם מעט לפני בית החולים. הוא כולל התקנת מעקות בטיחות, עבודות אספלטים, ניקוז, טיפול במעביר מים, תאורה ונוף. זמן הביצוע שהוקצה לתוכנית הביצוע הוא שנה ומבצעת אותו חברת "יפה נוף". בתום העבודה יוחזר הכביש לחברת נתיבי ישראל.

במקביל, מקדמת נתיבי ישראל פרויקט בעלות 160 מיליון שקלים שישדרג את כביש 89 לדו-נתיבי ודו-מסלולי בין כברי לנהריה. הוא יעבור בקו ישר ממזרח, צפונית לבית החולים, ויכלול בנייה של צומת סער כצומת חדש מרומזר, שיאפשר לבאים ממזרח פנייה שמאלה אל בית החולים ולמושב בן עמי. כ-150 מטרים משם תוסדר גם כיכר. תוואי הכביש החדש יתחבר לשכונות החדשות הנבנות בצפון נהריה.

הכפלת כביש 89 בקטע כברי-נהריה. עיבוד תמונה
שוליים מיוחדים לאמבולנסים. הכפלת כביש 89 בקטע כברי-נהריה/עיבוד תמונה

בנתיבי ישראל מוסרים כי במקביל לפתרון בעיית בית החולים, הוא ישמש עורק חיים בין שכונות אלה לבין צומת כברי, במהירות ובבטחה. עם זאת, רובו של התוואי יישאר עדיין בתוך העיר, כששלושה עד ארבעה ק"מ ממנו יהיו כביש בין עירוני. החיבור לכביש 4 יהיה ברחוב מסריק, סמוך להיכל התרבות של נהריה, צפונית לצומת געתון. "סוף לפקקים בעורק התחבורה העיקרי של מאות אלפי משתמשי דרך מידי יום", מבטיחים בנתיבי ישראל.

משה פרומר, מנהל מחלקת פרויקטים בנתיבי ישראל, אמר כי נבחר כבר קבלן מבצע שבשבוע הבא יסיים התארגנות ויתחיל לעבוד בשטח. "השלמנו בשנה האחרונה פינוי של כל התוואי מתשתיות חשמל, תקשורת ומים וביוב, והתוואי כעת מוכן לביצוע וצפוי להסתיים ברבעון השלישי של 2020". "כמי שגדל בעיר מעלות אני מכיר היטב את המצב הקיים, רכב אחד עם פנצ'ר ואף אחד לא יכול להגיע לבית החולים. כולנו כל יום שומעים על הפקקים שם ותחשוב על יולדת מהעיר שמתחילים לה צירים ב-7 וחצי בבוקר, מגיעים איתה לצומת כברי ושם היא תיאלץ כנראה ללדת", אמר פרומר.

הבשורה לתושבי הגליל: כביש דו מסלולי לאורך 5 קילומטרים

דרומה משם, מקדמת חברת נתיבי ישראל פרויקט נוסף - סלילת "עוקף נהריה", כביש 859, דרך רוחב נוספת שתחבר בין כביש 4 לכביש 70. זאת בהיקף תקציבי של 445 מיליון שקל. הכביש הדו נתיבי והדו מסלולי ייסלל לאורך כ-5.5 קילומטרים מאזור שבי ציון ורגבה במערב ועד לצומת כליל ועמקה במזרח.

"המטרה העליונה שלו היא הוצאת כל התנועה האזורית של מרחב הגליל מהעיר נהריה", אמר פרומר. לדבריו, "זו בשורה גדולה לא רק לתושבי נהריה אלא גם לכל תושבי הגליל המערבי והגליל העליון". הוא ציין כי הסתיימו עבודות פינוי התוואי מתשתיות וכי "בשבוע הבא נקבל הצעות, מהן נבחר את הקבלן הזוכה".

תכנון וביצוע הפרויקט יימסרו לקבלן אחד הצפוי למסור אותו בתוך 31 חדשים, באמצע 2022. במסגרת הפרויקט, יוסדר בנהריה קטע כביש 2 כדרך ראשית דו מסלולית, בעלת שלושה נתיבים לכל כיוון, באורך של כ - 1.5 ק"מ וצמתים מרומזרים, ישוקם ויורחב כביש 70, לשני נתיבים לכוון באורך של כ- 1.5 ק"מ, כולל הסדרת צמתים מרומזרים בקטע זה. כמו כן, כביש 8611 יוסדר, ככביש גישה לישוב נס עמים.

דרך חדשה לנהריה - כביש 859. עיבוד תמונה
יוקמו שני גשרים ומעבר מים. דרך חדשה לנהריה - כביש 859/עיבוד תמונה
"אין ספק שהבשורה תקל משמעותית על באי המרכז הרפואי ובעיקר על האמבולנסים, רכבי ההצלה והצוותים"

בשני הפרויקטים מובטח טיפול נופי ואקולוגי לאורך תוואי הכבישים ומתוכננים מעברים לחקלאים ולחיות הבר. בכביש 89 צפוי גשר עילי סמוך לחוות הלולים שליד צומת כברי, וכן מעבר מים הדרוש להסטה עתידית של נחל סער, המשמש גם הוא כמעבר אקולוגי לבעלי חיים. בכביש 859 יוקמו שני גשרים עיליים, ליד מטמנת עברון וקרוב לצומת כליל. "מעבר תחתי כבר השלמנו ליד עמקה, לטובת החקלאים", מסרו בנתיבי ישראל.

"כבן ויליד אזור הגליל המערבי, אני גאה להיות חלק מהפרויקטים האלה, שהשילוב שלהם הוא בשורה אמתית לתושבי האזור שעם השלמתם הם יוכלו להגיע מהר יותר ובטוח יותר ליעדיהם, בין אם זה בבית החולים או לאורך מישור החוף", אומר פרומר, נשוי ואב לשלושה ילדים המתגורר בחיפה. "אני מרגיש שאני נותן למשפחה מציאות חדשה בה יחיו".

"אין ספק שהבשורה על פתיחת כביש 89 בתוואי החדש, הרחבת כביש 89 הקיים והוספת כביש 859 מצומת רגבה (כביש 4) אל כביש 70 תקל משמעותית על באי המרכז הרפואי ובעיקר תקל על האמבולנסים ורכבי ההצלה והצוותים הנמצאים בדרכם למרכז הרפואי", אמר ד"ר ברהום והוסיף כי "הדבר יכול במקרים רבים להציל חיים ולאפשר מתן מענה רפואי מהיר יותר בעת הצורך".

תוואי פרוייקט כביש 859. עיבוד תמונה
מובטח טיפול נופי ואקולוגי. תוואי פרויקט כביש 859 שיחבר בין כביש 4 לכביש 70/עיבוד תמונה

ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, אמר כי "כבישי הגישה לנהריה הפכו בשנים האחרונות לעמוסים במיוחד. לשמחתי, מצאנו אוזן קשבת במשרד התחבורה ובימים אלה נמצאת העיר נהריה במקום מרכזי בכל הנוגע לשדרוג מערך הכבישים בצפון".

לדבריו, "על ציר 89 נמצאים תחנת המשטרה, תחנת כיבוי האש והמרכז הרפואי לגליל ולכן, עולה הצורך הדחוף בהרחבת הציר, דבר שלא טופל בעבר. כביש 4 מהווה חיבור בין השכונות המזרחיות למערביות והעלייה הצפויה והמבורכת במספר התושבים בשכונות השונות, דורשת מענה גם בנושא זה. אין ספק כי פתיחת כביש 859 תהווה עבורנו בשורה ראשונית ובשנים הקרובות נפעל ליישום פתרונות נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully