וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפתעה בחמאס, שיחת ההרגעה ממצרים: גילויים חדשים על הירי לת"א

15.3.2019 / 19:30

הדיווחים על השיגורים עוררו תדהמה בחדר השיחות בין הפלגים ברצועה למשלחת המצרית, שמיהרה לעדכן את ישראל שהירי התבצע בטעות, ולא במכוון. לבסוף, ישראל הסתפקה בתקיפת מאה מטרות, כדי למנוע הידרדרות נוספת

צילום: אנשי הדממה

אמש (חמישי) בשעה 21:07 ישבו ראשי הפלגים הפלסטיניים בעזה ובראשם מנהיג חמאס יחיא סינוואר עם מחזיק "תיק עזה" במודיעין הכללי המצרי אחמד עבד אל-ח'לק ובכירים נוספים, כדי לדון בתהליך ההסדרה בין רצועת עזה לישראל. יושבי החדר הופתעו לשמע ההודעה על שיגור שתי הרקטות לעבר גוש דן. בכירי חמאס התעקשו כי מדובר בטעות ולא בפעולה מכוונת או הנחיה מגבוה.

תוך דקות בודדות, המצרים העבירו מסר לישראל באמצעות שיחת טלפון והבהירו את עמדת חמאס, ומיהרו לעזוב את רצועת עזה כי הבינו שבכוונת ישראל להגיב. שעות לאחר שיגור הרקטות כבר היו הקצינים המצרים בשיחה רגישה עם בכירים בישראל כדי להרגיע את השטח ולהעביר את המידע האמין ביותר על המתרחש בשטח.

זה אולי נשמע מצחיק, אך במערכת הביטחון ממשיכים להתעקש כי מדובר בטעות של פעילי שטח שככל הנראה הגיעו לאתר השיגור במסגרת תחזוקה, נגעו בכפתור הלא נכון והרקטות שוגרו. באותן דקות סינוואר כבר ראה כיצד באותה שיחה הוא מקדם הסדרה עם ישראל בתיווך מצרי שתאפשר לו למנוע מבצע שיהרוס את מה שבנה בשנה האחרונה, ובמקביל יאפשר לו להציג הישגים כבירים מבחינת הרחוב הפלסטיני ב-30 במרץ בציון יום השנה לצעדות השיבה בעזה.

לקריאה נוספת בנושא
ההערכה בצה"ל: הירי לת"א טעות; גורם פלסטיני: סבב הלחימה הסתיים
הברית יוצאת הדופן של חמאס וישראל: המנעות ממלחמה כמעט בכל מחיר
נקודת התורפה של נתניהו: הרקטות מעזה חדרו עמוק למערכת הבחירות

תקיפות צה"ל ברצועת עזה בעקבות שיגור הטילים לגוש דן, 15 במרץ 2019. REUTERS/Mohammed Salem, רויטרס
תקיפות צה"ל בעזה, אמש/רויטרס, REUTERS/Mohammed Salem

בשל כך הלחץ בחמאס היה אדיר וסינוואר הנחה את כוחותיו להרגיע את השטח, ולהימנע מתגובות נוספות גם במידה וישראל תתקוף. עוד החליט סינוואר לבצע גל מעצרים ולשלוח - גם אם למראית עין - 40 פלסטינים לחדרי החקירות. האמת לא יוצאת החוצה כדי להימנע ממבוכה שתציג את הרמה המקצועית הנמוכה של הארגון.

במערכת הביטחון מעריכים כי אם היו מזהים בישראל כוונות ברורות של הנהגת חמאס לשיגור הרקטות על מנת לפגוע בעורף ישראל ולקיחת אחריות, היה האירוע נגמר בהתקפה רחבה הרבה יותר מאותן מאה תקיפות במהלך הלילה. יתרה מזאת, ניתן להעריך כי לולא נוכחות מצרית בפגישה ההיא לצדו של סינוואר קשה היה לשכנע את ישראל כי זו האמת, ולהימנע מהסלמה רחבה ותקיפה בהיקף גדול פי כמה.

הודות לרמה המקצועית של חיל האוויר,תקיפת המחרטות, המפקדות, ומתקני האימונים ברצועה הסתיימה בפציעתם של בני זוג באורח בינוני-קשה במרחב רפיח. התגובה הגיעה בדמותן של כארבע רקטות. מלבד זאת, לא נרשמו אירועים חריגים.

עוד באותו נושא

תיעוד: זירת נפילת הרקטה ששוגרה מעזה ואותרה ליד חולון

לכתבה המלאה
נזקי ההריסות שנגרם לבניין משרדים במהלך תקיפת חיל האוויר בעקבות ירי הרקטות לעבר גוש דן 15 במרץ 2019. AP
נזק ההריסות שנגרם בעקבות התקיפה ברצועה, היום/AP

ההחלטה המורכבת ביותר אמש, אחרי הדיון בקבינט ובתוך צמרת הצבא, הייתה כיצד להגיב לאירוע מבלי להידרדר למלחמה בידיעה שמדובר בטעות ולא ביד מכוונת של הנהגת חמאס, על פי הערכת צה"ל. לבסוף הוחלט על תקיפה של מאה יעדים בין השעות 01:30-05:30 באזורים הצפופים ביותר במזרח התיכון, אותם בחר ואישר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי באופן אישי. זאת במטרה לשלול יכולות אסטרטגיות וטקטיות מחמאס אך ללא הרוגים, שכן מצב שכזה יחייב את הצד הפלסטיני להגיב.

חמאס מצדו, וכך גם הג'יהאד האסלאמי, התחייבו להימנע היום מהפגנות לאורך הגדר, כדי להעביר מסר בנוגע למידת הנכונות להשלים את השיחות במסגרת תהליך ההסדרה. כך, להפגנות היום הגיעו רק 180 פלסטינים שהבעירו צמיגים, זאת לעומת האלפים הפוקדים את הגדר מדי יום שישי.

איתור שרידי הרקטה שנורתה מרצועת עזה סמוך לחולון, 15 במרץ 2019. ראובן קסטרו
איתור שרידי הרקטה סמוך לחולון, היום/ראובן קסטרו

ישראל הסתפקה במאה תקיפות וכעת נותר השטח מתוח מאוד. המצרים אמורים לחזור בימים הקרובים לרצועת עזה להמשך השיחות על ההסדרה. אם הם יכשלו - עשוי המצב להידרדר בשנית. בינתיים, המצב הכלכלי ברצועת עזה ממשיך להחמיר, והיום התקיימו שוב הפגנות אלימות בדיר אל-בלאח וחאן יונס באופן שאילץ את מנגנוני הביטחון של החמאס להפעיל גז מדמיע ולפזר בכוח מפגינים שמחו נגד המשבר.

שיחות התיווך עם מצרים הופכות לרגישות למדי, שכן במערכת הביטחון מעריכים שאם הן יכשלו עשויים הפלגים לנסות ולחמם את רצועת עזה באמצעות פיגועים. בתקופה הקרובה יתקיימו כמה ימי אזכור למועדים רגישים בלוח השנה הפלסטיני - ובצה"ל יידרשו לעמוד באתגר שמירת השקט בגבול הרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully