וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עימותים ומעצרים: הר הבית ייפתח מחר למתפללים ולמבקרים

מאיה הורודניצ'אנו ויפעת רוזנברג

12.3.2019 / 19:53

במהלך העימותים, שוטר נפצע קל לאחר שפלסטינים פשטו על נקודת משטרה והשליכו בקבוקי תבערה שגרמו לשריפה. הפלסטינים דיווחו כי שוטרים פרצו לאל-אקצא והכו מתפללים. המשטרה החליטה להשאיר את ההר פתוח ברקע המתיחות הנמשכת סביב מתחם באב א-רחמה

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

המתיחות בהר הבית - עדכונים אחרונים

- מפקד מחוז ירושלים החליט לפתוח את הר הבית למתפללים ולמבקרים
- המשטרה: 10 נעצרו ועוכבו לחקירה. החיפושים בשטח הר הבית נמשכים
- צעירים פלסטינים השליכו בקבוק תבערה לעמדת משטרה
- שריפה פרצה בעמדה, שוטר נפצע קל משאיפת עשן, צעיר נעצר
- בית המשפט החליט שלא להכריע בנושא מבנה באב א-רחמה והוא יישאר פתוח

אחרי יום סוער של עימותים ברקע המתיחות סביב מתחם באב א-רחמה, המשטרה החליטה הערב (שלישי) לפתוח מחדש את הר הבית פתוח למתפללים ולמבקרים מחר. במהלך העימותים שפרצו מוקדם יותר היום, צעירים פלסטינים פשטו על נקודת משטרה סמוך להר הבית והשליכו בקבוקי תבערה לעבר המקום וגרמו לשריפה ולנזק. שוטר נפצע קל משאיפת עשן ושלושה חשודים שזוהו על ידי שוטרים נעצרו והועברו לחקירה.

במהלך החיפושים שקיימה המשטרה באזור, בהר הבית אותרו על ידי השוטרים כמה מיכלים שהכילו חומרים דליקים באזורים שונים, כוורות זיקוקים ובקבוקי תבערה. בסך הכול, במהלך היום יותר מעשרה בני אדם נעצרו ועוכבו לחקירה.

בעקבות האירועים הכוחות סגרו את שערי הכניסה להר הבית ושוטרים פינו את המתחם, כמו כן שער שכם ושער האריות נסגרו. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד שהגיע לשטח ההר, והנחה על פינוי וסגירת שטח הר הבית למטרת המשך ביצוע פעולות וסריקות אחר אמצעים נוספים. בהמשך, בתום הערכת מצב, החליט מפקד המחוז לפתוח מחר את ההר.

עוד בוואלה! NEWS:
מתיחות בהר הבית: חמאס קורא להגיע לתפילה המונית, המשטרה נערכת
גורם מדיני: דנים עם הירדנים כדי להגיע לפתרון המשבר בהר הבית
התחממות בהר הבית: הווקף מסרב לסגור את המתחם שעומד במחלוקת

מהומות בהר הבית: צעירים פשטו על נקודת משטרה באל אקצא וגרמו לשריפה במקום בעקבות בקבוק תבערה שהושלך. אתר רשמי
מתחם הר הבית, היום/אתר רשמי

סוכנות שיהאב דיווחה כי השוטרים פרצו לאל אקצא דרך כמה שערים והיכו מתפללים במקום ואנשי ווקף. הכוחות מונעים ממוסלמים שהגיעו לקראת התפילה להיכנס לשער האריות, ובסרטון מהמקום תועד המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין. גם מושל מחוז ירושלים עדנאן עית הגיע למקום.

בית משפט השלום בירושלים החליט השבוע שלא להכריע עדיין בנוגע לבקשת המדינה לסגור את מתחם באב א-רחמה שבהר הבית, ומשמעות הדבר שהוא יישאר פתוח. השופטת דורית פיינשטיין התייחסה בהחלטתה למגעים בין ירדן לישראל בנושא וכתבה כי "על פי העיתונות מתנהל משא ומתן בין הצדדים או מי מטעמם". היא ביקשה להעביר לה הבהרה לגבי השיחות בתוך שבעה ימים.

שריפה בעקבות השלכת בקבוק תבערה, הר הבית, 12 במרץ 2019. ללא, אתר רשמי
שוטר נפצע קל. השריפה בנקודת המשטרה בהר הבית, היום/אתר רשמי, ללא

הרשות הפלסטינית גינתה את "ההסלמה הישראלית המסוכנת" במסגד אל-אקצא והזהירה מפני ההשלכות החמורות שלה נגד הפלסטינים והמתפללים במסגד ומפני תקיפת נשים על ידי חיילים בתוך כיפת הסלע. הרשות קראה לקהילה הבינלאומית "להתערב בדחיפות" למניעת ההסלמה במסגד, וטענה לפגיעה בקדושתו, ברגשות המתפללים ולהפרת קדושת הטקסים הדתיים. עוד נמסר כי יו"ר הרשות, אבו מאזן, מקיים מגעים אינטנסיביים עם כל הגורמים ובייחוד עם ירדן על מנת להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את ההסלמה.

חמאס יצא בקריאה לציבור להגיע למסגד אל-אקצא כדי לשבור את ההחלטה הישראלית לסגור אותו ולכפות את זכותם של המתפללים להיכנס ולצאת מהמסגד כאוות נפשם. בהודעה שפרסם הארגון אמר כי "עמנו לא ייתן לניסיונות הציוניים שמטרתם לכפות מציאות חדשה בשטח אל-אקצא לעבור".

שריפה בעקבות השלכת בקבוק תבערה, הר הבית, 12 במרץ 2019. ללא, אתר רשמי
העימותים בהר הבית, היום/אתר רשמי, ללא

בתגובה להודעת הרשות הפלסטינית, השר לביטחון פנים גלעד ארדן מסר כי "אבו מאזן ממשיך לשקר ולהסית לאלימות יחד עם ארגוני הטרור של המוראביטון והחמאס בניסיונם להצית אש ולגרום למלחמת דת על הר הבית. אנחנו לא נאפשר זאת ונמשיך לפעול כדי להחזיר את השקט להר. כל מעשה אלימות או ניסיון לפגוע בריבונות ישראל בהר הבית יפגוש את הנחישות והתגובה התקיפה של שוטרי משטרת ישראל. אני שב ומבהיר: לא יוקם מסגד נוסף בהר הבית ואנו נעשה את כל הנדרש כדי לשמור על הסטטוס קוו".

המופתי של ירושלים, מוחמד חוסיין, תקף את פעולות המשטרה בהר הבית ואמר כי "האמת היא שהסגר בהר הוא לא סגר על מסגד אל-אקצא. הוא סגר של מנגנון הכיבוש ואנשי הביטחון שלו. כן, סגרו את שערי המסגד אבל ציבור המתפללים לא יוותר עליו. זו תוקפנות גזענית ברורה מצד ישראל שמנוגדת לכל הקריטריונים וכל החוקים הבינלאומיים".

עובד בווקף: "עם נתניהו לא יהיה שלום"

אחד העובדים בווקף, שעובד בארגון מזה 38 שנים, אמר: "אומרים לאדון נתניהו שיפתח את המסגד שלא תהיה מלחמת עולם שלישית. הוא לא רוצה שלום. זה מקום קדוש. אף אחד לא מתקרב למקום הקדוש של יהודים".

"מבקשים שיפתחו את המסגד ויתנו לכל אחד להגיע להתפלל", הוסיף העובד בווקף. "שיתפסו את מי שזרק ויעצרו אותו, וזהו. רוצים שיהיה שלום אבל עם נתניהו לא יהיה".

שריפה בעקבות השלכת בקבוק תבערה, הר הבית, 12 במרץ 2019. ללא, אתר רשמי
העימותים בהר הבית, היום/אתר רשמי, ללא

על האירועים האחרונים אמר העובד: "נותנים מכות לכולם, זה לא בסדר. הייתי במסגד, והתחילו להגיע שוטרים ולהוציא אותנו ולתת מכות, לא ידענו מה קרה בחוץ. חשבנו שאולי מישהו זרק אבן".

ביום שישי: עשרות אלפי מתפללים בהר הבית, 30 הורחקו

במהלך תפילות יום השישי בסוף השבוע האחרון, הגיעו עשרות אלפי מתפללים פלסטינים להר הבית בעיר ולמרות המתיחות התפילה עברה בשקט יחסי כאשר כ-30 מתפללים ובהם תושבים שהורחקו בצו התפללו בכניסה להר הבית ולא נכנסו לתוך המקום, חלקם הפגינו בכניסה לשער האריות בעיר העתיקה.

המתיחות בהר הבית החלה לפני כשלושה שבועות, אז נכנסו חברי מועצת הווקף למבנה שנסגר בצו בשנת 2003 בשל פעילות במקום של ועדת המורשת בהר הבית - ארגון הקשור לחמאס. מאז פתח הווקף את הדלתות, הפך המבנה למקום תפילה ואלפים הגיעו להתפלל בו.

שער שכם 12 במרץ 2019. רוני כנפו
מתחם שער שכם, היום/רוני כנפו

בשבוע שעבר פנתה המשטרה באמצעות הפרקליטות בבקשה לבית המשפט להוציא צו סגירה למבנה שנפתח על ידי הווקף, 16 שנה אחרי שנסגר בצו. הפרקליטות נימקה את הבקשה במניעים ביטחוניים, והשופטת פיינשטיין קבעה כי אם הווקף לא יגיב לבקשה בתוך שבוע המבנה ייסגר. אך עוד בתום השבוע, קבעה השופטת כי יש להעביר לה עדכונים על המגעים התנהלים בנושא.

המשטרה טענה בבקשה כי אי מתן הצו עלול להוות סיכון ביטחוני. "קיימת תשתית ראייתית מנהלית מוצקה לכך שמשרדי המשיב שימשו לפעילות חמאס וכנקודת אחיזה של ארגון הטרור בהר הבית", הוסבר. "הגבלת השימוש במקום חיונית למניעת קידום פעילות דומה בעתיד, ביתר שאת לאור תמונת המצב העדכנית. פתיחת המשרדים עשויה לאפשר לארגון החמאס לבסס ולקדם את פעילותו בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט, לפיכך קיים צורך בהמשך סגירת המתחם".

(עדכון ראשון: 13:39)

שער שכם 12 במרץ 2019. רוני כנפו
מתחם שער שכם, היום/רוני כנפו
שער שכם 12 במרץ 2019. רוני כנפו
מתחם שער שכם, היום/רוני כנפו
תפילה בהר הבית 12 במרץ 2019. אתר רשמי
מתפללים מחוץ לשער השבטים שסגור סמוך להר הבית, היום/אתר רשמי
כוחות משטרה ברחבת הר הבית 12 במרץ 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה
כוחות משטרה ברחבת הר הבית 12 במרץ 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
כוחות משטרה ברחבת הר הבית, היום/אתר רשמי, דוברות המשטרה
כוחות משטרה ברחבת הר הבית 12 במרץ 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
שוטרים ברחבת הר הבית, הבוקר/אתר רשמי, דוברות המשטרה
מתפללים מחוץ להר הבית 12 במרץ 2019. אתר רשמי
מתפללים מחוץ להר הבית, הבוקר/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully