וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי תאונות קטלניות בחצי שנה: מה קורה למטוס החדיש של בואינג?

סוכנויות הידיעות ואבי אשכנזי

11.3.2019 / 8:06

המטוס החדש של החברה האמריקנית החל לפעול באוקטובר 2017, אך בחודשים האחרונים היה מעורב בשני אסונות. בשני המקרים המטוסים התרסקו דקות אחרי ההמראה - מה שמעלה את החשש שהטייסים לא פעלו בהתאם להוראות שנמסרו אחרי האסון הקודם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ההתרסקות הקטלנית של טיסת "אתיופיאן אירליינס" היא אסון התעופה השני בתולדות מטוס ה"בואינג" החדש בחמשת החודשים האחרונים בלבד. המטוס, "בואינג" 737 max-8, נמצא בשימוש מסחרי מאז אוקטובר 2017. חברת התעופה החלה בחקירת ההתרסקות, שתוצאותיה קטלניות - 157 נוסעים ואנשי צוות נהרגו מ-31 מדינות שונות, בהם שניים מישראל.

בשנה שעברה, מטוס נוסף מאותו הדגם שהיה בן פחות משלושה חודשים התרסק זמן קצר אחרי ההמראה מג'קרטה, אינדונזיה, והרג את 189 בני האדם שהיו על סיפונו. גם במקרה הנוכחי התרסק המטוס, בטיסה ET302 של חברת התעופה האתיופית, דקות אחדות אחרי ההמראה. לפי אתרים העוקבים אחרי טיסות, הוא טס לראשונה באוקטובר 2018.

מומחה התעופה מג'קרטה גרי סויג'טמן הסביר ל-BBC על המטוס החדש כי "המנוע ממוקם קצת יותר קדימה וקצת יותר גבוה ביחס לכנף בהשוואה לגרסה הקודמת של המטוס, מה שמשפיע על האיזון שלו".

עוד בנושא אסון התעופה באתיופיה:
נעליים ועשן בזירה: הטייס באתיופיה דיווח על בעיות אחרי ההמראה
אתיופיה: 157 נוסעים, בהם שני ישראלים, נהרגו בהתרסקות מטוס
שטח הררי, ללא גישה: מאמצי חיפוש הגופות בהתרסקות מטוס הנוסעים

מטוס בואינג 737 MAX 8 ברנטון, וושינגטון. AP
בשימוש מאז 2017, נמכר במהירות הרבה ביותר בתולדות החברה. בואינג 737 max/AP
התרסקות מטוס באתיופיה, מרץ 2019. רויטרס
זירת התרסקות המטוס, הבוקר/רויטרס

ה"בואינג" 737 max היה המטוס שנמכר במהירות הרבה ביותר בהיסטוריה של יצרנית המטוסים האמריקנים, עם יותר מ-4,500 הזמנות ממאה מפעילים ברחבי העולם. ממצאי החקירה הראשוניים באתיופיה יקבעו אילו פעולות יידרשו חברות התעופה לנקוט.

חברת התעופה אתיופיאן אירליינס הודיעה כי קרקעה את כל צי המטוסים מדגם זה, וגם סין הודיעה כי היא הורתה לחברות התעופה המקומית להשעות את הטיסות המסחריות במטוסים. בהודעתו התייחס מנהל התעופה האזרחי בסין לשני האסונות - באתיופיה ובאינדונזיה: "בהתחשב בכך ששתי התאונות כוללות את מטוסי ה-737-8 החדשים, שתיהן זמן קצר לאחר ההמראה, יש ביניהן דמיון".

ההתרסקות באינדונזיה אירעה בחודש אוקטובר האחרון בטיסה פנימית של חברת "ליון אייר". אחריה, הרשויות האמריקניות הנחיה ל"מצב חירום" לנמלי התעופה בארצות הברית וחברת "בואינג" הפיקה עלון מידע לחברות התעופה.

הבעיה בחיישן

ועדת הבטיחות בתעבורה הלאומית באינדונזיה קבעה כי המטוס קלט "אות שגוי" מהחיישנים שנועדו להתריע לטייסים במקרה של סכנת הזדקרות. בינתיים החקירה עדיין לא הגיעה לתוצאות סופיות לגבי הגורם לאסון.

רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית אמרה כי "אם מצב החיישן איננו מטופל, הוא עלול לגרום לצוות ההטסה להתקשות בשליטה במטוס, ולהוביל לנטייה מוגזמת של אף המטוס כלפי מטה, לאובדן גובה משמעותי ולהשפעה אפשרית על פני השטח".

זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. אתר רשמי
חברת "אתיופיאן אירליינס" חוקרת. זירת ההתרסקות/אתר רשמי
זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. רויטרס
כל הנוסעים נהרגו. אחד מחלקי המטוס, אחרי ההתרסקות/רויטרס

חברות התעופה האמריקניות התבקשו לעדכן את המידע בספרי הטיסה של צוותי האוויר. רשות התעופה אמרה כי המידע הועבר לרגולטורים במדינות אחרות, מתוך ציפייה ליידע את חברות התעופה מאותן המדינות כדי שהטייסים יהיו מודעים לנושא החיישנים.

גורמי תעופה אמרו ל-BBC כי הם כמעט בטוחים שטייסי "אתיופיאן איירליינס" עודכנו על ההערה לגבי חיישני המטוס. אולם, עדיין לא ברור אם בשני המקרים אותה הסיבה גרמה להתרסקות.

מומחה התעופה ג'ון סטריקלנד אמר ל-BBC כי "תוקדש תשומת לב לכך שמדובר במטוס חדש מאוד, מאותו הסוג שהיה מעורב בתאונה ב-Lion Air ובאותו שלב של הטיסה - אבל תידרש עבודה פרטנית שתיקח זמן על מנת לקבוע את סיבת ההתרסקות". על "אתיופיאן אירליינס" אמר סטריקלנד כי "ידועה בעולם כחברה ברמה גבוהה שמנוהלת במקצועיות".

מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק. עיבוד תמונה
מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק/עיבוד תמונה

חברת "בואינג" הביעה אתמול "צער עמוק" למשפחות ההרוגים ומסרה כי "צוות טכני מוכן לספק סיוע על פי בקשה ובהנחיית המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארצות הברית". הלילה הודיעה "בואינג" על דחיית אירוע השקתו המתוכננת של מטוסה החדש, 777x, שהיה אמור לבצע את טיסת הבכורה שלו ביום רביעי, כדי להתמקד בתמיכה בחברת התעופה אחרי האסון.

המטוס שהתרסק אתמול היה בדרכו לניירובי, קניה, התרסק בסמוך לעיירה בישופטו, כ-62 ק"מ מדרום-מזרח לבירה. ביום חמישי האחרון הוא יצא מישראל. היום יתקיים יום אבל באתיופיה בעקבות האסון אחרי שממשלת אתיופיה מסרה את "תנחומיה העמוקים ביותר".

(עדכון ראשון 07:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully