וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעליים ועשן בזירה: הטייס באתיופיה דיווח על בעיות אחרי ההמראה

סוכנויות הידיעות ודנה ירקצי

10.3.2019 / 17:00

חברת "אתיופיאן איירליינס" חוקרת מה גרם למטוס החדיש להתרסק זמן קצר אחרי שיצא מאדיס אבבה לניירובי, עם 157 נוסעים, בהם שני ישראלים. הטייס ביקש לשוב לנמל מיד אחרי ההמראה, בשל "בעיות טכניות". צוות של בואינג, שאיבדה מטוס שני מדגם זה בתוך כמה חודשי, יסייע בחקירה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

טייס המטוס של חברת "אתיופיאן איירליינס" שהתרסק הבוקר (ראשון) דיווח על קשיים אחרי ההמראה וביקש לחזור לנמל באדיס אבבה - כך אמר מנכ"ל החברה, בעקבות האסון שבו נהרגו 157 נוסעים ואנשי צוות, בהם שני ישראלים, דקות ספורות אחרי שטיסת ET 302 החלה בטיסה לניירובי, בירת קניה.

סיבת התאונה עדיין לא ידועה, אך מנכ"ל החברה טוולדה גברמריאם אמר כי לא היו תקלות טכניות מוכרות במטוס החדיש של בואינג מדגם 737 MAX 8 - אותו מטוס שהתרסק באינדונזיה באוקטובר, עם 189 נוסעים. לפי האתר השבדי flightradar24, העוקב אחרי טיסות, המהירות שבה המריא המטוס הייתה לא יציבה. "אנחנו לא יכולים לשלול דבר", אמר גברמריאם.

יצרנית המטוס, חברת בואינג האמריקנית, הביעה "צער עמוק" על התאונהעוד היא מסרה כי צוות טכני שלה מוכן לספק סיוע לבקשת הרשויות באתיופיה ובהתאם להנחיות רשות התחבורה הלאומית של ארצות הברית. זהו הדגם החדש ביותר של בואינג, שנכנס לשירות רק ב-2017.

בין הנוסעים היו גם 18 אזרחים קנדים, שמונה מסין, מארצות הברית ומאיטליה; שבעה מצרפת ומבריטניה; שישה ממצרים; חמישה מהולנד וארבעה מהודו ומסלובקיה. בנוסף לכך, על המטוס היו גם אנשי או"ם, שהיו בדרכם לכנס סביבתי בקניה.

לקריאה נוספת:
אתיופיה: 157 נוסעים, בהם שני ישראלים, נהרגו בהתרסקות מטוס
שש דקות אחרי ההמראה: שני ישראלים נהרגו בהתרסקות באתיופיה

זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. אתר רשמי
נעל ושרידים אחרים בזירת ההתרסקות, היום/אתר רשמי

לא היו ניצולים באסון התעופה הכבד ביותר של החברה זה תשע שנים, ובזירת ההתרסקות בסמוך לעיירה בישופטו, כ-62 ק"מ מדרום-מזרח לבירה, נראו שרידי מטוס וחפצים של הנוסעים, בהם נעליים. מנכ"ל החברה סיפר כי העשן המשיך לבעור מהזירה בעת ביקורו בה.

"הטייס ציין כי היו לו קשיים וכי הוא רוצה לשוב, הוא קיבל אישור", אמר במהלך מסיבת עיתונאים שכינס בעקבות ההתרסקות. בחברה אמרו כי לטייס, יארד גאטצ'ו, היו יותר מ-8,000 שעות טיסה, ולנווט אחמד נור מוחמד נור היו 200 שעות.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק. עיבוד תמונה
מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק/עיבוד תמונה

המטוס נעלם מהמכ"ם שש דקות אחרי שהמריא ב-8:44 (לפי שעון מקומי). עד ראיה סיפר לרשת BBC על רגעי התאונה. "הפיצוץ והאש היו כל כך חזקים עד שלא הצלחנו להתקרב לשם", אמר. "הכול נשרף".

הרב אליהו חביב שליח חב"ד לאתיופיה סיפר כי המיקום של התאונה שפורסם מרוחק מהמיקום המקורי בכמה קילומטרים, "מדובר בשטח הררי שקשה להגיע לשם עם רכב", אמר. "עכשיו הם תחמו את המקום, באנו לצאת לדרך לשם אבל הם חסמו את הדרך ואי אפשר להגיע לשם".

ממשלת אתיופיה מסרה את תנחומיה למשפחות הנוסעים. "לשכת ראש הממשלה, בשם ממשלת והעם של אתיופיה, רוצה להביע את תנחומיו העמוקים ביותר למשפחות שאיבדו את יקיריהן בטיסת 'אתיופיאן איירליינס' של מטוס בואינג 737 שהייתה בטיסה בדרכה לניירובי, קניה, הבוקר", נמסר מלשכת ראש הממשלה של אתיופיה, אביי אחמד.

התרסקות התרחשה בזמן שראש הממשלה הרפורמיסט הבטיח לפתוח את החברה ומגזרים אחרים בכלכלה להשקעות זרות, בניסיונו לעצב מחדש את הכלכלה הריכוזית שבשליטת המדינה. הוא היה הראשון שהודיע על התאונה בשעות הבוקר. בהמשך, הוא הגיע לזירת ההתרסקות.

"ראש הממשלה אביי אחמד ביקר בזירת התאונה אחר הצהריים, הוא מביע את העצב העמוק שלו מאובדן החיים ומאחל לחברים ולמשפחות הנספים החלמה. הוא העביר הנחיות להבטחת חקירה מלאה ומהירה של נסיבות התאונה", נמסר מלשכתו.

זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. רויטרס
חלק משרידי המטוס/רויטרס

אתיופיאן איירליינס, שבבעלות הממשלה, מכנה את עצמה חברת התעופה הגדולה ביותר של אפריקה ויש לה שאיפות להפוך לשער הכניסה ליבשת. ההתרסקות הקטלנית האחרונה של החברה הייתה ב-2010, כשכל 90 נוסעים נהרגו דקות אחרי ההמראה מביירות. היא מרחיבה את פעילותה במהירות. לאחרונה היא פתחה קו למוסקבה ובינואר היא חנכה טרמינל נוסעים חדש בנמל באדיס כדי לשלש את גודלו.

זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. אתר רשמי
זירת התרסקות המטוס באתיופיה, היום/אתר רשמי
זירת התרסקות מטוס חברת אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. אתיופיה איירליינס, אתר רשמי
זירת התרסקות המטוס באתיופיה, היום/אתר רשמי, אתיופיה איירליינס

בנמל התעופה בניירובי, קרובים רבים של הנוסעים המתינו בשער, מבלי שקיבלו מידע מהרשויות. "אנחנו מחכים לאימא שלי, אנחנו רק מקווים שהיא עלתה על טיסה אחרת או שהטיסה שלה נדחתה. היא לא עונה לטלפון", אמרה וונדי אוטיינו, שאחזה את הטלפון שלה והתייפחה.

רוברט מוטנדה, בן 46, המתין לגיסו ששב מקנדה, שאיבדה 18 אזרחים באסון התעופה. "לא ראינו אף אחד מחברת התעופה או הנמל", הוא אמר לרויטרס בשעות הצהריים, יותר משלוש שעות אחרי שהטיסה נעלמה. "אף אחד לא אומר לנו כלום, אנחנו רק מחכים ומקווים לטוב ביותר".

הרשויות בקניה הציעו סיוע למשפחות ולחברים שהמתינו בנמל בניירובי. שר התחבורה, ג'יימס מצ'ריה, אמר כי הם יועברו למרכז חירום במלון סמוך. "זאת סוגייה לאומית רגישה מאוד", אמר. הוא סיפר כי נודע לו על התאונה רק דרך הטוויטר. הנשיא אוהרו קניאטה אמר כי הוא "עצוב" למשמע החדשות.

בת משפחה של אחד הקורבנות המעורב בתאונת המטוס מקבלת עדכון אודות מצבו בנמל התעופה באדיס אבבה, אתיופיה 10 במרץ 2019. AP
קרובת משפחה של אחד הנוסעים באדיס אבבה, היום/AP

בעולם מסרו תנחומים על האסון התעופתי הכבד. "אנחנו חולקים את הצער שלהם", כתב נשיא צרפת עמנואל מקרון בטוויטר, והביע סולידריות עם אזרחי אתיופיה וקניה. יו"ר הנציבות של האיחוד האפריקני, מוסא פארקי מהמט, אמר כי הוא "המום ועצוב".

(עדכון ראשון: 16:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully